Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
SupraTompan

Yamaha 150hk som klipper på högvarv (2st filmer)

Rekommendera Poster

Hejsan!

Min Yamaha har något konstigt bekymmer.

Jag har bytt bränslemembran, har dock inte haft nere förgasarna mer än att jag har tömt flottörerna och låtit det flöda igenom.
Detta började förra sensommaren näst sista båtturen.

När man ger fullgas, eller gas nog att den börjar varva tappar den effekt ordentligt. Den dippar någon enstaka gång till fullvarv, men det är väldigt ovanligt. Känns som den klipper tändningen för några cylindrar, men det låter samtidigt som om den går på alla cylindrar. Vore det bränsle tänker jag att den inte borde klippa så distinkt som den gör.

Här är 2st filmer, notera att jag har fullgas hela vägen tills man hör i slutet att jag släpper av.
I den första ger jag full patte vid 0:26 (fram tills dess lugnt) och släpper av vid 0:59. I denna filmen varvar den ut hyffsat i början av fullgasstadiet, sen börjar dippandet.

 I den andra dippar den konstant på högvarv.

 http://s231.photobucket.com/albums/ee237/TP__Skyline/TP_ foto/?action=view&current=20090621036.flv

http://s231.photobucket.com/albums/ee237/TP__Skyline/TP_ foto/?action=view&current=20090621037.flv

 



Senast ändrad av SupraTompan | 22 juni 2009 | 11:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror ändå på bränsle brist pga skit i flottörhus eller munstycken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket varvar den på fullgas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Runt 4800, den när den varvar högt de få millisekunderna går den emot 5000.



Senast ändrad av SupraTompan | 22 juni 2009 | 20:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följdfråga, vad är rekommenderat toppvarvsområde? Varven spelar ingen roll utan denna info. Är den monterad tillräckligt högt? Har den tillräckligt dimensionerade bränsleslangar, bränsleflöde? Propeller ? Tändstift, är dom bytta när? Och är den fullt uttrimmad på fullgas? I andra videon låter den onekligen ojämn i gången. Kolla även kompressionen på alla cylindrar, men den verkar accelerera hyffsat, så det skulle nog märkas tidigare. Startar den bra, både varm och kall? Väldigt svårt att säga..

 



Senast ändrad av Mark77 | 22 juni 2009 | 21:20



Senast ändrad av Mark77 | 22 juni 2009 | 21:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev, motorn gick kanon tills förra sensommaren. Mao har inte dimension på bensinglangar och propeller någon betydelse eller motorns placering.

Ang. accelerationen, ger jag max 1/4 gas upp i plan i första filmen (i den andra är jag redan uppe i plan). Med mycket gas ifrån start (det trycker väl hårt om man drar fullt direkt på min 4.7meters båt) trycker den lika hårt iväg som förra sommaren (och då var kompet perfekt).

Rekommenderat varvtalsområde är väll runt 5000-5400, men det spelar fortfarande ingen roll då motorn gått kanon tidigare och i princip har oförändrade inställningar.

Startar på 1/10 sekund både varm och kall, tomgången är perfekt vid 900rpm.

Tändstiften är en säsong gamla, så de ska givetvis bytas men det jag förundras över är att det hände så fort förra sensommaren, och då bytte jag dem på våren -08.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, kan det ändå inte vara bränslesystemet. Är det inte två bränslepumpar på den motorn, som båda sitter vid förgasarna. Är det helt tätt vid pumpmembranet.

Är suglegningen (mellan pumpen och tanken) helt tät, är det sprickor i pumpblåsan, är anslutningen vid motor och tank helt tät.

Minsta lilla otäthet ställer till problem, kolla noga, ibland syns inte otätheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är tätt kring membranen.

Jag Får ta och köpa ny slang och pröva med det, har en ny blåsa liggandes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...