Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gaidin

Göteborg - Skagen...

Rekommendera Poster

är väl inte en Långsegling men det är så dött i det här forumet så det kan behövas en liten slurp av nytt bränsle kanske? =)

Efter att ha rotat runt i Vättern några år så tänkte jag att nu när jag har blitt med lite större båt, gott ta ut den genom kanalen till Göteborg och därifrån vidare till Skagen på danmarks norra spets. Nu har jag ingen som helst erfarenhet av kattegat/Skagerak över huvud taget, jag har knappt ens sett saltvatten.

Finns det något jag bör tänka på? Ni som har rotat runt i dessa vatten ett tag, hur är det med väderväxlingar, sjö o s v? Min tanke var att ta mig från Vänersborg till Öcker-trakten på en dag, sedan Öckerö till Skagen den andra dagen. Min längsta överfart hittils består av Motala Karlsborg d v s 17 sjömil. Är väl ingen större fara med den nu dubbla längden men vis av erfarenhet poå Vättern så kan det ju skifta väder snabbare än man hinner säga Ockluderande frontsystem och jag vill ha lite koll nu på min första havstur.

Hinner man över huvud taget från Vänersborg till öckerö på en dag? 10 timmar kan jag tänka mig att det tar men jag kanske är helt ute och seglar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur lång tid det tar att gå Vänersborg - Öckerö är ju i teorin möjligt att beräkna. Mätte på Eniro och fick det till ca 55 distans. Då kommer då den klurig frågan, hur fort kör du/seglar du? Det är väl några slussar oxå?

Resan Öckerö Skagen är väl ca 40 distans och allt beror som sagt var på din fart.

Distans     knop       tid
50            5            10 timmar
50            7             7 timmar
50            10            5 timmar

40            5             8 timmar
40            7             6 timmar
40            10            4 timmar

Själklart skall du kontrollera vädret noga innan du ger dig ut på öppet vatten. pröva t.ex www.yr.no eller www.dmi.dk (farvandsutsikter, titta på både Kattegat och Skagerack). Om det är lämpligt väder kan bara du avgöra med hänsyn till båt, utrustning och besättning.

Hoppas du ger dig iväg och att du får en trevlig tid i Danmark

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill också tipsa om att ta en titt på strömmen på www.dmi.dk Har hört att det säkraste är att sikta lite söder om skagen för det kan vara svårt att kryssa mot strömmen om man kommer norr om - har dock inte någon praktisk erfarenhet av detta själv. Ha en trevlig resa och berätta hur det gick!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är utmärkt trevligt i Skagen. Som någon skrev, sikta söder om, tills du är nära. Strömmen är normalt nordgående utefter Jyllands NO kust. Om det känns långt så segla ner till Läsö och ta en övernattning där. Ofta bättre vindvinkel och Mycket bra hamn.Sedan får du en fin tur upp till Skagen. Hem brukar gå fort o bra med Västlig vind. Fair Winds! / Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen kan man ju gå om Läsö. Ligger ju mitt emellan Svenska och Danska landet, fast lite längre söderut än till Skagen. Läsö har två hamnar en i öster - Österby och en i väster Västerö.

 

Det påstås vara trevligt där. Själv har jag bara negativa erfarenheter. Har varit på Läsö i Österby två gånger. Första gången hade jag ryggskott (som jag fick i Västerö) så att jag inte kunde röra mig på ett par dar och andra gången hade jag en ischiasatack (som började i Saeby) så att jag inte kunde röra mig - alltså inte Läsös fel.

 

På danska sidan har du ju Saeby och norr om Fredrikshamn har du fyrplatsen Hirsholm som kanske är en av de få ställena i Danmark som nog är bland det närmaste naturhamn man kan komma. Det finns mycket i Danmark att se även om det för min del är alldeles för mycket hamnar och alldeles för lite naturhamnar.

 

ang älven se http://www.maringuiden.se/forum/;thread=108160

 

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=94086

 

http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____1133.aspx

 

tommy



Senast ändrad av toaen | 22 juni 2009 | 16:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips om att sikta syd!

Jag tror inte att vi går via Läsö utan det blir nog en direktöverfart. Det är lite av tjusningen att ta den långa sträcka för att pröva sjöbenen.Jag får hoppas på bra väder, annars blir jag väl kvar inomskärs.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Distansen Skagen-Öckerö (eller allt mellan Hönö -Marstrand ) är 33-35 M.

Genaste väg från Rörö gästhamn är det 33M, från Öckerö gästhamn 35M.

Själv gick jag i somras från naturhamnen Lågö (strax söder marstrand) till Skagen (se bild)
Distans 35,2 M inklusive väjning för stor båt

Från loggboken (Det Levande Sjökortet), distans & tid från uppdragning av ankare till fast vid gästbrygga:
6 augusti 2008
Start 06:30 Slut 2008-08-06 13:43:14
Tillryggalagt avstånd: 35,2 M
Genomsnittsfart:4,9 knop



Senast ändrad av Gunnar_ | 23 juni 2009 | 20:12

post-22127-1394235982,9766_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har seglat Marstrand - Skagen TOR några gånger ( eller nästan 20 )

Vid riktigt klart väder så kan man se både fyren i Skagen som ett tunt streck och Carlstens Fästning i Marstrand som en liten prick.

Det är ofta mycket trafik med många stora båtar som rundar Grenen och går ner mot, eller kommer från Öresund.

Undvik att kryssa över, jag har gjort detta en gång. Det tog 16 timmar från 19:00 på kvällen till 11:00 dagen därpå.

Hamnen ligger vid två höga olika breda blå-gröna skorstenar.

http://www.jannealmqvist.com/skagen_fran_fyren.jpg

Bäst vind till Skagen från Marstrand är syd-ost, då tar det bara 8-9 timmar, eller möjligen nord-ost men då blir det ju plattläns.

Hem kommer man alltid...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...