Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Robmob

Dieselmotor stannar

Rekommendera Poster

Min motor (Tamd31) startar och går på tomgång men så fort jag gasar så börjar den gå ojämnt och den frustar och skakar sen går den ner i varv och till slut så dör den. Sen är den omöjlig att starta. Väntar jag ca 1/2 tim så går den att starta igen men med samma resultat igen.

Noterar att det bubblar lite i vattenavskiljaren när motorn är igång, ska det göra det ?? Jag har bytt filter grov och finfiltret samt kollat ventilation till tanken samt försökt lufta systemet men inget verkar hjälpa har även hällt i tillsatser i dieseln för att få bort vatten samt bakteritillväxt.

Blir snart tokig på detta är det nån med erfarenheter om dessa typer av problem ( Snälla ) tips tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla alla anslutningar i bränslesystemet. Till exempel kopplingarna på tankarmaturen. Där hade jag skit i själva kopplingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska inte bubbla i vattenavskiljaren,

den suger antagligen in tjuvluft vid filtret. Kolla alla anslutningarna på filtret och även att

det är tätt emellan lock och filter.

 

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen skall kolla alla anslutningar till bränslesystemet. kan man ta en extern dieseldunk och koppla loss slangen från filtret och köra direkt från dunken för att se om fenomenet försvinner??

Glömde säga i tidigare inlägg att  i samma veva som man försöker gasa upp lite varav så börjar hon ryka ganska mycket vit tät rök vadkan det bero på??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kolla det med en verkstad, snarast. VIT rök brukar ofta betyda vatten som förbränns...
Jag hoppas jag har fel och att det kommer sig av en trivial orsak,

Jag upplevde annars samma problem som dig med en motor som inte ville varva och luftbubblor i filtret. Men jag hade bara glömt att öpnna bränslekranen vid tanken Skäms
(så jävla dumt att man inte borde erkänna det..).
Symptomen vid blockering av tillförseln av någon annan anledning blir ju detsamma.

 



Senast ändrad av FredrikB | 22 juni 2009 | 13:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JO jag har nog tänkt tanken gällande den vita röken men förtränger det värsta. Jag tycker att om det var så att den tar in vatten i cylindrarna så borde väl felet vara konstant jag menar den borde väl gålika illa hela tiden men här så går den sämre o sämre ju längre man kör och till sist så dör den av sig själv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig låter det som att du har skit i tanken, dvs bränslet tar slut när du gasar. Kolla i tanken så att du inte som jag hade stora flarn som täpper igen insuget. Kontrollera även dina bränsleslangar (Sprickor), är dom dåliga så kan luft följa med bränslet till spridarna, och då reagerar spridarna för att blandningen blir fel. Luften kan uppstå genom sprickor, när det uppstår vakum, pga stopp..  

Tillsatser tar inte bort alger utan begränsar tillväxt, mao är skiten kvar tills du har tagit bort den...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! ;)

Kom att tänka på att när jag skruvade ut skruven i botten på grovfiltret/vattenavskiljaren så sög den in massor av luft alltså måste det vara ett rejält vakum i systemet och det ska det väl inte va?? detta borde tyda på som du så riktigt påstår att det är stopp i tanken eller på väg till grovfiltret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Om du öppnar i vattenavskiljaren så sugs det in luft då bränslet plötsligt kan rinna tillbaka till tanken ( vilket det inte kan om systemet är tätt ) jämför med att hålla fingret för ett sugrör och plötsligt ta bort det, allt rinner ur då. alltså öppnar du vattenavskiljaren rinner allt tillbaka till tanken och då sugs det in luft i stället via avskiljaren.

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjyvluft får den att stanna och gå ojämnt.

Vit rök på en diesel kan vara att den inte tänder på någon eller flera cylindrar, verkar nästan så eftersom den går ju ojämnt.

Du kanske har missat nått vid filterbytet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man läser din fråga från start så går den på tomgång, men går ryckigt och därefter stannar den. I princip kan det vara precis vad som helst, så de tips som övriga har skickat in stämmer egentligen oxå. Jag skulle systematiskt göra en koll från tank till bränslemätare genom att

1- ha en separat dunke (5l) med diesel och dra en tillfälligt slang till filtret. Inga bubblor och maskinen går bra... då ligger felet innan filtret.

2. Om bubblor, kolla packningen, men anslut dina 5 l förbi filtret och provkör, går den bra så ligger felet i filtret o.s.v.

I och med att du har bubblor i bränslet får spridarna fel bränslesättning = går skitdåligt.



Senast ändrad av Orris27 | 23 juni 2009 | 14:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min Tamd 31 sitter ett spjäll som är stängt vid kallstart minns jag rätt strax före turbon och reglering av denna slutade fungera så vi kopplade bort spjällstyrning och låste den i öppet läge.Bytte turbo för några år sedan och då sa mekanikern(Volvo Penta) att denna funktion kopplar man bort numera,är ingen mekaniker men jag funderar kan detta spjäll fastnat i stängt läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Allihopa !

Har nu äntligen kommit tillrätta med mitt problem, och mycket riktigt som vissa sa så hade jag stopp i röret som går ner i tanken där bränslet sugs upp.

fick tömma tanken och suga upp en sörja/slem samt hårda flarn som låg på botten i tanken.

nu tänker jag alltid ha en flaska RED LINE Biostat i båten och hälla i en skvätt varje gång jag tankar som skall förhindra bakterie och alg tillväxt i den nya FAME dieseln.

Fördelen med detta äventyr var att jag passade på att renovera spridarna för där jag trodde att problemet var från början, dom var riktigt dåliga så nu spinner hon som en katt.

Tack alla för bra tips.

 

Robmob

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen gör jag rent tanken varje vår innan sjösättningen, (men en oljesug suger jag upp ca 2 dl) en algtillväxt tar längre tid än ett år speciellt med gift, däremot är diesel en färskvara, så töm tanken när du ställer upp den för vintern,

På så vis vet du att du inte har vatten i tanken och att bränslet är rent vilket medför att du åtminstonne kan utesluta ett problem inför kommande säsong .-) 

 

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...