Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
d9pojken

ompackning livflotte

Rekommendera Poster

hej!

har nu skaffat mej en gammal fiskebåt och det har med livflotte står på tapeten........så då har jag kollat runt lite på begagnade och då kan man ju hitta flottar som behöver ompackas för allt från 1000 till 6000 kr, men vad kostar en ompackning och vart gör man detta? eller är det kanske bättre o köpa en ny?

några frågor, hur lång livslängd har en ny, och vad är det billigaste?

hur ofta behöver man packa om dom och liknande?

/simon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du köper begagnat, be att få skicka den till ompackning innan du betalar. En kille på Bachmans i malmö menade att en flotte kan hålla i 30 år, men kan också vara förstörd efter ett par år om vatten trängt in. Jag köpte en flotte och fick den ompackad innan jag betalade. Firman tyckte den såg ut som ny!

På så sätt fick jag en flotte av bra märke för 8500. (5000 3500 ompackning som skall göras var 3:e år) /Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Har jobbat med livflottar i 20 år, inte i Sverige, men utomlands.

En livflotte har en åldersgräns på 20 år, kanske 25 , kanske upptill 30 år ?, beroende på fabrikat.

Dom Tyska, Autoflug, BFA.., är bra märken. Sedan Italienska Plastimar mm.

Bilden föreställer en Plastimo 6 P Offshore livflotte.

Finnes bra Engelska märken ochså, kommer inte ihåg alla märken, dom är pålitliga ! Bla. Lifeguard och gamla Avon. Men inte dom gamla Avon, sedan 30 tillbaka !

Viking är ett bra märke men ochså dyra. Köper själv gärna en Viking flotte, om jag hade råd !

Sedan Plastimo, är ochså sådär, kanske världens mest sålda livflottar.

Ibland dyker det upp mågon Amerikans märke, men dom kanske inte har någon service i Sverige, bäst att kolla up om det finns service i Sverige.

Köp i allafall inte en begagnad (Svensk), Magnitude, dom har inte tillverkats på senaste 10 åren. Det kan finnas fortfarande, i cirkulation någon begagnad. Dom flottar var ioförsig bra, men går upp i limningarna. Har kasserad ett par stycken, ett par år sedan !!

Vad du än köper, så se till att det finns service där du är !

Ochå se till att du får med originalpapper till livflotte, loggbok, men i alla  papper på senaste besiktning/ompackning ! Efter besiktning/ompackning skall alltid ett Certificat/Intyg medfölja !

Jag har mest erfarenhet av Plastimo livflottar. Dom är inpackade i uratan-vacumpåse, inuti skalet eller säcken, för skydd emot fuktighet. Inte bara Plastimo flottar, alla livflottar skall ompackas minst varja 3 år. Då byter man bloss, raketer, batterier och kanske sjösjuke-tabletter mm.

För en bra begagna livflotte får man nog betala minst 5-6000kr ?? Om man vet vad man köper !

 

FD. Liferaft ltd.

 

 

 




Senast ändrad av -somena- | 28 juni 2009 | 15:00

post-10009962-1394235984,4089_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd som nu får prisuppdatering och lite info om tillbehör i flotten.

 

Längeseglingsbåten som vi köpt har en livflotte från 2016 så vi har kanske gått över tiden...det viktiga för oss nu är att säkra dokumentationen runt ompackningen ifall myndighetspersoner begär bevis.
Det är naturligtvis viktigt att livflotten fungerar men det känns som att vart tredje år är lite tätt men men vi gillar läget. Om det går vill jag vara med när jobbet sker för att lära mig vad som finns i containern.

 

Aktuellt prisnivå för ompackning av Plastimo Transocean 4 pers (troligen ISO 9650-1 och PACK <24H), 

Bifogar en pdf som visar Plastimos olika "tillbehör" inne i flotten, vår GRAB BAG bör innehålla dricksvatten och lite nödmat av komfortskäl för vi planerar att segla inom Europa (Biscaya, nattseglingar "kors" Medelhavet), vi har EPIRB ombord så räddningen borde väl komma inom 24 timmar.

 

Service pris från företag om man själv lämnar in den hos firman,

skall den skickas med speditör måste man berätta att den innehåller explosiva produkter (nödraketer mm) vilket påverkar transportprislappen.

 

Minsta kostnaden* för en ompackning utav en Transocean 4p ligger på ca 6200:-

Det som kan tillkomma är om tex Containern är spräckt och behöver bytas.. men då hör vi av oss innan.

Så räkna med cirka 6200:-

* Priser på minsta kostnad för en ompackning, priset är Grundavgift + Materialkostnader för delar som alltid byts.

 

De som skall köpa egen livflotte för tex Gotland runt/ARC eller för längesegling bör fundera på inköpspris, service organisation och vad ompackning kostar per tillfälle.

Vår flotte kostar idag ca 19-20 ksek och 3 ompackningar går på samma belopp. Förstår de som säljer livflotten när behovet inte längre finns.

 

Plastimo - Utrustningslista livflottar.pdf

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Göteborg finns det en Plastimo auktoriserad ompackare och i Henån finns det en auktoriserad ompackare. Jag har frågat båda, fick ett svar idag och väntar på nästa.
En gissning är att Plastimos auktoriserade ompackare ligger på ungefär samma prisnivå.

 

Mtp transportkostnad för explosiva produkter är det troligen ingen ide att skeppa till 08-land:-)

Dessutom vill jag gärna se hur det går till med ompackning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Packade om en Zodiac livflotte (6 pers) på Bachmans i Malmö, minns inte priset exakt men det var runt 6000kr även där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför är det satt till just tre år? Vad blir konsekvenserna/riskerna om man gör det t.ex. vart sjätte år?

Jag misstänker att tillverkarna har satt gränsen för att säkert kunna garantera funktionen av de olika delarna, men med erfarenhet från andra håll, så är de gränserna satta med god marginal. Givetvis har man ett eget ansvar här, men nog borde man kunna packa om mer sällan utan att riskera särskilt mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev MarkusF:

Varför är det satt till just tre år? Vad blir konsekvenserna/riskerna om man gör det t.ex. vart sjätte år?

Jag misstänker att tillverkarna har satt gränsen för att säkert kunna garantera funktionen av de olika delarna, men med erfarenhet från andra håll, så är de gränserna satta med god marginal. Givetvis har man ett eget ansvar här, men nog borde man kunna packa om mer sällan utan att riskera särskilt mycket.

Nödraketer, utlösningsprylar, täthet på gasbehållaren (packningar, ventiler), ev nödlivsmedel och så ett producent/serviceansvar ovanpå det så vill samtliga ha en marginal för att det inte ska riskeras liv i en nödsituation. (Det är liknande resonemang som med byte av bälg på segelbåtsdrev, de klarar mer än de 7-8 år som tillverkarna anger som bytesintervall...).

 

Ska du "bara" nöjessegla så avgör du själv vilken risk du vill ta. Avstånd/tid för ev räddningsenheter att nå fram till dig spelar såklart roll för risktagningen.

 

För fritidsbåtar så är nog enda externa kravställaren på ompackning de tävlingsarrangörer där det är krav på livflotte (typ Gotland Runt, ARC mm).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa länder kräver att du har en servad livbåt om du skall segla utanför inre vatten. Kommer du t ex in till Frankrike med en oservad livbåt, för gamla fyrverkerier och en epirb med för gammalt batteri åker du på böter och får troligen inte lämna hamnen när du väl kommit dit.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Gaidin:

Vissa länder kräver att du har en servad livbåt om du skall segla utanför inre vatten. Kommer du t ex in till Frankrike med en oservad livbåt, för gamla fyrverkerier och en epirb med för gammalt batteri åker du på böter och får troligen inte lämna hamnen när du väl kommit dit.

Gäller det även för båtar som inte är franskflaggade?

Om det är ett krav på alla båtar så borde väl dessa krav finnas i de internationella sjöfartsreglerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Lintott:

Gäller det även för båtar som inte är franskflaggade?

Om det är ett krav på alla båtar så borde väl dessa krav finnas i de internationella sjöfartsreglerna.

Som jag förstår det gäller det även båtar som inte är franskflaggade men som rör sig inom franskt terrotorialvatten.
Däremot vågar jag inte med säkerhet säga att du måste ha en livflotte, men om du har en skall den vara servad.

 

Andra länder har ju andra regler. Just fransmännen är ju ganska knepiga med alla sina regler. T ex måste du ha tre fallskärmsraketer ombord om du skall ta dig längre än 6nm från land, alla tre måste vara inom datumgränsen och du får inte spara dina gamla raketer, är de för gamla kan du åka dit. Själv tänker jag gömma alla mina gamla fyrverkerier om jag kommer till Frankrike 🤪

 

Jag skall segla genom engelska kanalen nästa år och funderar faktiskt helt och hållet att undvika Frankrike just för deras strama regelverk, som de dessutom ofta använder sig av. Rätt vad det är så hamnar man väl i kvarstad för att de inte kan läsa mitt svenska momskvitto på båten...

Lite synd, jag som är matnörd skulle gärna ta kustvägen utanför Frankrike i stället för att korsa Biscaya.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har mycket svårt att tro att reglerna skulle gälla icke franska fritidsbåtar. De internationella överenskommelser som gäller den kommersiella sjöfarten finns inte på fritidsbåtsidan. Men forska gärna!

Nr det gäller krav på kompetens så finns det regler, tex kravet på Kanalintyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...