Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Alf_Von_Sil

Motorspoling VP V8 av eller på?

Rekommendera Poster

Har som vana att spola motorn efter man varit och kört, då det ändå är så nära till vattenslangen på bryggan. Min båt har en snabbkoppling på badbryggan för motospolning.

* Men nu börjar jag undra skall motorn vara igång eller inte när man spolar ur motorn med sötvatten ur vattenslangen?

* Hur bra kan det vara för motorn att dra in kallt färskvatten omdelbart efter att man stannat? Gör du detta på en bil, vrider sig toppen ur led. Hur kan en båtmotor klara av detta?

* När man gör en motospolning, spolar man då även ut limporna? Eller är det bara själva motorn?

Motorn är en VolvoPenta 5,7 GLi från 1997 med ikke slutet kylsystem.

Manuel är väldigt otydlig på detta område. I boken står det att motorn skall vara av, men på lappen vid anslungningen på båten så står det att båten inte får köras på land med motorspolning aktiv, då den inte kanske får tillräckligt med kylning. Men då kan man ju tyda det att motorn skall var igång om båten är i vattnet? Eller är det jag som är för överanalytisk nu tro?

Mvh
Kristian 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Alfons, vi möts igen! Du, om Du kör motorn så drar ju sjövattenpumpen in sjövatten som då blandas med ditt sötvatten, inte helbra om Du avser skölja motorn med enbart sötvatten. När Du motorspolar så sköljs allt som normalt passeras i motorns olika kylkanaler, alltså också limpor. Inga problem med för varm motor, vill Du vara säker så vänta några minuter, Jänkar V8-or (GM-maskiner = Volvo PentaV8) är vridstyva.Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kallt färskvatten??? Vattnet i havet har samma temp beroende på årstid...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad skulle man göra utan detta forum! Fantastisk kompetens här :) Och dessutom så hjälpsamma!

Skönt då har jag fått klarhet i detta. Perfekt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, Nja. Jag blåste en topplockspackning i våras då det var 4 grader i vattnet och termostaten kärvade och gick upp 5 grader för högt. Tidigare har det gått bra men dessa 5 grader räckte för att blåsa packningen när det 4 gradiga vatten forsde in i den varma motorn. Så helt riskfritt är det inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart vill du komma med det?

Skulle toppackningen ha gått pga att vattnet var 4 grader? Nä skulle inte tro det du...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...