Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
smiler75

Hur slippa klåfingriga i båten?

Rekommendera Poster

Kollade till båten nu ikväll... blev brydd när de låg sminkprylar i baksätet WTF!!

Ser sen att tändningslåset hänger å dinglar.... förbannade ungj**lar!!

 

Vet inte riktigt va dom haft för sej i båten då både plotter å stereo satt kvar.

Inget alls stulet va ja kan se nu.

Verkar som dom suttit å lyssnat på musik el nåt, väldigt märkligt.

 

Finns de nåt enklet sätt att skydda båten?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det dina ungar som håller på eller är det folk som går in i båten?

isåfall så skulle jag rekomendera ett larm. Går lätt att göra ett simpelt själv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du enkelt och billigt?

Nån form av trampdyna med larm kunde nog vara nåt. Om du är beredd slanta upp lite mer så finns lösningar så det kan gå SMS till dig när larmet utlöses.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej ff här finns inga ungar.

 

380volt på tornet vore kanske nåt hehe... bzzzzzzzz

De där me smslarm har ja inte riktigt förståt mej på.

Skulle man få ett sms mitt i natten så vaknar man förmodligen inte el så tro man de är en överförfriskad donna ;) Dvs man sover vidare...

Kom gärna me mer tipps...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trampminor är rätt effektivt. (Skämt).

Ligger man vid y-bommar kan man göra ett arrangemang med block, tampar och kätting där man drar ut båten en bit och låser den där. Det gjorde en kompis när han tröttnat på att A-laget hade sittbrunnen i hans segelbåt som pilsnerveranda och efterlämnade såväl burkar som en och en annan spya. Det funkade bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ehöver inte vara så komplicerat. Räcker gott och väll om du sätter en rörelse detektor och en sirén som går igång

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit inne på samma sak. Nåt enkelt larm som skrämmer genom en sirén så man väljer att sticka från platsen istället för att leta upp larmet...

Har faktiskt hittat en billig variant på Kjell.com men inte köpt och testat...

250kr. Då har den 130dB larmsirén och fjärrkontroll. Drivs med 4st AA-batterier (borde funka med uppladdningsbara)

 



Senast ändrad av Dawa | 16 juni 2009 | 13:58

post-10005627-1394235972,2249_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars får du väl skaffa en ubåt istället. Bara fylla tankarna när du går, sen ser man bara linprna ner i vattnet  Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta med dig plotter och stereo hem när du inte använder båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker då inte att man ska ha sensor och sirén i sama enhet.

Då man placerar sensorn synligt så är det lätt att man sliter ut och kastar den i sjön.

Men om man har flera olika enheter så måste man leta lite mer osv. kanske lägga den i ett låst stuvfack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då pratar vi en annan nivå antar jag...där man måste köpa lösa delar och bygga ihop själv alternativt köpa ett larm som någon installerar...

Jag tror nog ändå att den kan ha tillräckligt avskräckande effekt om någon börjar lossa kapellet för att gå in i båten och så börjar det tjuta innan man ens fått loss hela. Inte helt enkelt att leta rätt på en larmmodul i mörker under ett kapell...så springer man nog hellre därifrån. Det verkade ju handla om ungdomar som bara ville ha nånstans att vara...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken för falsklarm känns överhängande. Kapellet fladdrar, båten gungar´ , något rullar runt i båten. Annars tror jag på idén med ett enkelt larm som skrämmer de flesta förutom proffsen. Mot dessa hjälper inte mycket förutom tysta spårbara larm. Såg ett liknande på Jula för 119 kr om jag minns rätt. //Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Köp en täckt båt, ska mycket till innan någon tar sig in härdglass nästan hela båten och 3mm aluminium, öppna båtar samt kapellbåtar är nog för inbjudande för de klåfingriga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar utmärkt med denna typ av enkla rörelsedetektor. Vill man lägga 5000 så finns det förståss bättre grejor. Jag har skrämt livet ur mig själv när jag glömt stänga av den och det tar bort tillfällestjuven men inte proffsen. Duger gott åt mig och har inte haft problem med falsklarm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En väldigt billlig och enkel lösning som jag har i båten och i källarförådet är ett litet överfalls alarm som kostar typ 50:- och uppåt (se länk)

http://www.clasohlson.se/Siteseeker/Search_o.aspx?q=överfalls

Sen har jag en fiskelina som en snubbel tråd som går till sprinten, så klart sitter larmet lite svår tillgängligt och så klart sitter fiskelinan diskret men endå så att den garanterat blir utlöst om det är någon som springer runt i båten utan att veta om det.

Mitt larm har inte blivit utlöst i båten ännu men i källaren verkar det funka för vi har haft inbrotts försök men inte blivit av men något sedan jag började med detta, till skillnad på innan då det hände att dom plockade grejor 3 gånger på 1 år, i källaren sitter det kopplat med ett beteslåt i grinden och larmet är gömt bland allt bråte.

Ett tips är dock att förmedla sitt mobil nummer i båtens/källaren närhet så att du kan komma och stänga av larmet.

Mvh

Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt upp en skylt med texten Kommunal Ungdomsgård, drogfritt. Då brukar det inte komma så många.Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart bra och smarta ideer. Det här med siren och rörelse detector ska jag prova i min sjöbod som har blivit länsad tre ggr på dom 14 år jag haft den. Varav två det sista halvåret. Vissa människor har väldigt svårt att sklilja på ditt och mitt. Ibland har jag lust att sova över ett par nätter med SBS som sällskap. Men då blir man vell bara olycklig, hehe.

// Lenny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Sprinkler system blöta tjuvar är ledsna tjuvarFlört  och de som har problem med måsar fågelskit mm får det avsköljt innan skiten torkat fast. 

båten hålls alltid nytvättad och sval. 

liten högtryckspump från strålkastar rengörningen på tex gammal wv buss sprutar något så våldsamt och vatten finns ju i sjön.

 

 

post-15930-1394235972,6848_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmm verkar var de lättaste allternativet.

Kommer de funka när man ligger me hamnkapell bara?

Vill ju inte att den ska larma av kapellfladder.

 

Sen måste man ju kunna stänga av larmet utan å sätta igång de själv.



Senast ändrad av smiler75 | 17 juni 2009 | 23:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kanske jag är ute o cyklar men den borde ju reagera på rörelse, vilket det inte borde bli pga vågor och vind så länge båten, kapellet och larmenheten sitter på samma fysiska kropp.

Först när man börjar ta av kapellet ska den väl larma i så fall. Hur man får igång den när man ska därifrån är ju en knepigare fråga.

Har för mig att den här hade 30 sek fördröjning ut och 4 sek in. Så då kan man kanske slå på med fjärren om den är ir-fjärr, innan man fäster sista delen av kapellet. Så har man 30 sek på sig sen att fästa resten. När man öppnar så får man ner med fjärren först antar jag. Vore kul att testa. =)

Är det radiofjärr så funkar den ju genom kapellet och då borde det inte vara några som helst problem.

Tror jag... =)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bor i båten och tur är väl det.  Den 10/6 vaknade jag av att jycken skällde som fan klockan 3 på natten.  Tre okända personer hade då tagit sig ombord men blev skrämda av hunden, sprang iväg och hoppade över staketet och försvann.  Hoppas att de rev sig ordentligt på taggtråden.  Vi är några i klubben som bor på våra båtar och har uppsyn över hamnen och de vet de flesta tjuvar för vi är rätt förskonade ändå.  Men jag har ändå skaffat ett larm från Kjell&co för 1299:-  Gripo 5100 heter det och är ett trådlöst larm med ir-sensor och en magnetkontakt.  En fjärrkontroll för av/på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smiler, har för mig att de flesta larm stänger av sig själva efter en halv minut, för att sedan återgå till larmläge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Pratade med en snubbe förra helgen ang skydda båten.

Han hade sett på nån mässa en mkt smart lösning .Funkar nog bäst om man har en stor båtplats till båten.

Man drar ut båten nån /några meter ut från bryggan med taljor/block fästa i vardera bakre stolpar.

2 st linor går från bryggan om vardera sida båten och bak till stolparna, som alltså fungerar som förtöjningen bak.Tampen närmast bryggan kan man ha en  rejäl tex vajer på nån meter ,för att undvika att man ska kunna klippa upp linan.Man kan låsa fast vajrarna vid bryggan,och har därmed försvårat att obehöriga gå ombord från bryggan i alla fall.

Har planer på att själv nyttja detta patent eftersom jag tycker det är en smart lösning.

Macke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har installerat larm i båten vi bygger och köpte ett ProEvo. Är mycket nöjda hittills. Får ett fint larm varje gång vi glömt att larma av ;)

Det finns uppenbarligen mycket billigare lösningar på Clas Olson men vi får 1500kr i installationsbidrag från försäkringsbolaget och 10% rabatt på försäkringen så efter 4 år är larmet betalt. Sedan är det bara vinst.

Kanske något att tänka på om man ska skaffa larm. Det finns flera larmmärken att välja mellan och fler f-bolag som ger rabatt och installationsbidra.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...