Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Links

Fenderfäste för y-bom

Rekommendera Poster

Hittade för ett tag sedan ett fäste för att montera vanliga fendrar på en y-bom. Färstet var som en kläma runt bommen och sedan en pinne ut som man fäste fendern på. man behöver alltså två fästen per fender.

 

Jag hade nu tänkt skaffa ett gäng sådana men hittar inte hemsidan. Någon som känner igen fästet och vet var det finns?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Palms Bår o Bygg i Tyresö fins dom att köpa

Mvh Fogden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag fick min nuvarande bryggplats hade redan någon tidigare hyresgäst satt dit 6 fenders. Men dessa fästen (också 2 per fender) sitter med svarta buntband (plast).

Har inte sett dessa i någon katalog. Istället finns särskilda bomfender hos t ex SeaSea som kanske är bättre (smalare) eller mer lönsamma att sälja...

Tillverkaren verkar heta Wifa, se http://www.wifa.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vill minnas att hemsidan hade färgglada knappar till vänster...

 

Problemet med vanliga listfendrar att sätta på bommarna är att dom inte fungerar på runda bommar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en katalog från Hjertmans 2009, på sidan 190 finna fenderfäste 5931-11 och 5931-12 för exempelvis brygga, för fender diameter max 15 cm och 20 cm. Fast dessa verkar skruvas fast.

Men... att kläma fast ett fäste som sticker ut runt en rund Y-bom verkar inte så stabilt?

Om båten trycker på borde väl detta fäste efter ett tag peka nedåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...