Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
norlund

AQ130 Tappar ork på höga varv!

Rekommendera Poster

Tjena!

Har en smuggler 19 med aq130.

Problemet yttrar sig i att motorn går perfekt på tomgång, och varvar hela registret ut när man inte har växeln i.

När man sen lägger i växeln för att åka vill den bara komma upp i ca 2000rpm sedan börjar den blödra och sänker varvet själv, ibland dör den.

Ifall jag pumpgasar motorn så börjar den gå bättre och bättre, men så fort jag slutar pumpgasa så börjar den blödra.

Jag vet med mig att det sitter en halvny (köpt och monterad för två år sedan, kanske kört max 2 timmar) bränslepump från mekonomen på den (bilvariant)

Förgasarna är inställda efter vp`s handbok, tändningen inställd, kompressionsprov jämt över alla cylindrar (ca 10,5 till 11 på alla), tankventilationen kollad.

Jag tycker att det verkar som att motorn får förlite sås, men vågar inte köpa ny pump för 4000 för att sen upptäcka att det inte var det som var felet.

Snälla hjälp mig, jag har lagt ner 2 sommrar på denna båt och har inte kunnat åkt längre än 500 meter från bryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Såg du min tråd om ett liknande problem jag hade nu i helgen? http://www.maringuiden.se/forum/;thread=293883&highlight=

 

Har du också Solexförgasare? Himla enkla att meka med om man kan hantera en vanlig skruvmejsel.

Skaffa en sprängskiss över förgasarna och gör rent alla munstycken och i flottörhuset. (och kolla att flottörena inte delvis är bensinfyllda eller felböjda)

Lycka till !

Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Du kollat att inte pumpen suger luft nånstans mellan tank och pump? Kan innebära att vid högre belastning så åtgår mer soppa och pumpen blandar med luft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Kanske du skulle köpa en 12 volts automatisk bränslepump på Mekonomen. Kostar ca 600:- bagare. Jag hade litet liknande problem som antagligen berodde på att vattenavskiljningsfiltret stoppade tillräcklig bränsletillförsel!

Vet inte om detta tips är så bra, men jag försöker i varje fall..............

 

Hälsningar från ett översoligt Roslagen

kenna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade exakt samma problem!  Visade sig att jag hade mycket vatten i tanken, sög bort botten skiten från tanken och sen gick motorerna perfekt!  :-)

Värt att kolla i allafall, bara lysa ner i tanken så ser du om det är en skiktning på botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...