Jaken 0 Postad 14 Juni , 2009 Är det någon som blivit påkommen med att framföra för stor båt (skepp) utan att inneha den så kallade kustskepparexamen. I så fall vilken blev påföjlden? Kan det bli problem med försäkringen om något skulle hända? Hur räknar man egentligen båtens längd! Om den t ex blivit förlängd med en större badbrygga eller peke räknas detta med? Räknas en jolle som hänger på dävertar in i båtens längd? Jag tänker förståss på en båt som innan modifiering understiger 12m i längd men går över efter denna är gjord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Treudd 0 Postad 14 Juni , 2009 Försäkringsbolagen brukar vara pigga på att hitta anledningar till att minska ersättningar. Har du framfört fartyget utan erfordliga tillstånd och det händer något så kan räkna med att få minskad eller utebliven ersättning. Här kan du läsa lite i lagtexten om fartygssäkerheten. länk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 14 Juni , 2009 Bredden räknas ju in också, är inte båten över 4 meter bred är den inget skepp oavsett längd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jaken 0 Postad 14 Juni , 2009 Jag menade förståss en båt som även är över 4 m i bredd också. Men innan modifiering inte överskred längden 12 m. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 14 Juni , 2009 Jasså det menar du förståss,, Tankeläsning har aldrig varit min starka sida. Skämt åsido. ------------------------------------------------------------------------------- Regel nr, 3, -Allmänna definitioner. tilläg j. j Med fartygs längd överallt och största bredd avses de i mätbrevet angivna. För fartyg utan mätbrev avses längden från förstävens förkant till skrovets aktersta punkt, bogspröt och roder ej medtagna, respektive skrovets ytterkants bredd, avvisarlister ej medtagna. ---------------------------------------------------------------------------- Du bör klara dig från även den mest nitiske kustbevakare och skadereglerare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 15 Juni , 2009 Läs din försäkringsvilkor noga. I mina står det specifikt uttryckt att försäkringen inte gäller om fartyget framförs utan gilltiga examen baserat på de nationella regler som gäller för det land där skeppet är registrerat. Det är kanske inte troligt att någon stoppar dig på svenskt vatten om du bara kommer åkande. Men om det händer en kollision eller annan olycka så är det i princip en sjöförklaring som skall till och då kommer två saker att hända. Om du tar dig till utlandet typ Tyskland är det inte helt ovanligt att man kollar båtar/skepp lite mer rutinmässigt så där är sannolikheten något större. 1. Du kommer att åtalas för att du brutit mot gällande sjölag. Tänk på att lagen är mycket skarpare när det gäller skepp än om det är båtar. 2. Din försäkring gäller inte så dina skador blir troligen inte ersatta och du blir stämd för skadorna på den andra båten. Och ännu värre blir det om någon person blir skadat på din eller den andra båten. Senast ändrad av oceanis | 15 juni 2009 | 07:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser