Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst Tobbe_bj

Impeller byte Volvo penta 700

Rekommendera Poster

Gäst Tobbe_bj

Skulle behöva byta impeller på min Volvo penta 700 -82. Är det någon som vet hur jag gör? Var sitter den? Är någerlunda tekniskt lagd men vill ha lite mer info innan jag börjar riva. Tacksam för svar, mvh Tobbe.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HEJ

Börja med att skruva bort riggkåpan, alltså luckan som sitter under underkåpan, den sitter med 2insex skruvar i bakkant samt 4 spårskruvar (2 på var sida) detta för att komma åt att dela på växelstången genom det lilla hålet.. när de e gjort så skruvar du bort växelhuset.. under pumphuslocket sitter först en liten impeller till länspumen och under plåten sitter den större för kylningen.

Vad jag vet så e de svårt att få tag på orginalimpeller till dessa maskiner, dom va dessutom hyfsat dyr (drygt 1000:-) å ganska dålig kvalite.. men de finns ersättningsimpellrar som funkar kanon (modifierade o klara) för ca 600:- tror jag

Good Luck

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Bytte ganska nyligen impeller på min gamla Penta 700 och upptäckte då att det fanns två impellrar precis som du skriver i ovanstående inlägg.

Du skriver att den övre är till länspumpen.

Hur kan den användas?

Vad länsar den?

Behöver man några ytterligare tillbehör för att använda den?

Hade vart helt underbart om man kunde länsa båten med den!

 

MVH Hegge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Bytte ganska nyligen impeller på min gamla Penta 700 och upptäckte då att det fanns två impellrar precis som du skriver i ovanstående inlägg.

Du skriver att den övre är till länspumpen.

Hur kan den användas?

Vad länsar den?

Behöver man några ytterligare tillbehör för att använda den?

Hade vart helt underbart om man kunde länsa båten med den!

 

MVH Hegge

På min sitter det en anslutning i riggen där det är meningen att ansluta en slang för att länsa. Har dock aldrig använt den, så jag vet inte hur effektiv den är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu kollat och mycket riktigt sitter det en anslutning på riggen. Detta måste testas i vår!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...