Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Vaxet

Djupgående på en utombordare?

Rekommendera Poster

Har tidigare bara haft inombordare, men har nu köpt mig en lite mindre båt, en TG 7200.

Vid vår stuga är det ibland lågvatten och djupet närmar sig 70 cm intill bryggan.

Hur är det med minsta djup man kan köra på med ovannämnda båt eller liknande och en Mercury 150 Verado. Hur mycket kan man tillta upp motorn och fortfarande kunna köra båten.

Tacksam för svar även om det gäller andra båtar med utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man tuffar långsamt på tomgång typ så kan man köra med större delen av propellern avan vattnet en kortare stund.

Viktigast är ju att man får kylning, det ser man ju på skvallerstrålen. Så testa att tilta motorn tills skvallerstrålen avtar å sänk sen direkt en liten bit så har du ditt maxläge.

Det svåra är väl att styrningen minskar så man får ta det lugnt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket skrovet sticker ner under vattenytan brukar stå i handboken, men gör det inte det så maila el ring TG Boats så får du nog svar.
70 cm låter som inga problem i mina öron på en TG 7200 men sen kan det ju börja blåsa och då kanske det blir lite variationer i vattendjup så du är på gränsen. Du får förstås tilta upp motorn max när du ligger vid bryggan. När du smyger in med båten på såna djup är dte bara att tilta upp motorn så propellern vispar i vattenytan men fortfarande får kylvatten, då är det hur mycket skrovet sticker ner under ytan som sätter gränsen.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle inte köra i så grunt vatten. Man grummlar dessutom upp en massa skit som sugs in i kylkanalerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en kort sträcka så kan man stänga av motor, tilta upp den helt och därefter putta med båtsaken mot botten. Funkar bra för mig, fast jag har mindre motor och mindre båt.

Om det är din egen brygga så kan du kanske fixa ett rep mellan bryggan och en boj eller inslagen påle så att du kan dra dig in/ut med motorn uppe tills du kommer på tillräckligt djupt vatten.

Så skulle jag göra isf riskera en fin utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...