Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
beow

Bästa väderleksrapporten?

Rekommendera Poster

Vilken websajt ger bästa väderleksrapporten? Igår var jag inne på SMHI och för Värmdö förutspåddes inget regn för i dag Söndag 14/6 vilket ju var en ganska grov miss... SMHI anses ju allmännt vara en kvalitets organisation så man undrar ju vad en sån miss kan bero på.

Brukar också kolla på Foreca som har en tilltalande sajt, de har förutspått helgens väder ganska mitt i prick, men det är ju inte en tung instutition som SMHI...

Vad tycker ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra sak med yr.no är att man ser 10 dagar framåt, och timme för timme de närmaste dagarna. Men - både de och SMHI bommade totalt den här helgen :(

/thomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft förmånen att bevista några föreläsningar om hur man bygger väderprognoser och vad man använder för fakta i det arbetet. Har nu en MYCKET strörre förståelse för hur en mycket liten förändring i en väder situation kan göra att en prognos slår helt fel. Klassikerna är tydligen när vädret kommer från de baltiska länderna. De systemem är  tydligen mycket svåra att förutse. Men jag också erfarit, att man behöver lära sig att tolka en prognos för sitt egna område. Detta beroende på att variationerna i en blandad väderlek ofta lokalt skiljer sig väsentligt. Alltid bra att titta på några olika källor och jämföra själv, när det är viktigt att veta vad det skall bli för väder. Förövrigt finns det många andra trådar här på Marinan som behandlar samma ämne. Här är en med flera länkar till de olika meterologiska instutionerna som vi har i vår närhet.


Vädertråd

 



Senast ändrad av Reine | 14 juni 2009 | 11:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här är otroligt bra, men gäller bara de närmaste halvdygnet.  Men är man lite kunnig i meteorologi så kan man läsa ut rätt mycket.

www.ippc.no

Klicka på Briefings

weather chart

Significant weather chart

Europe

FL NOT relevant

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För oss i Skåne är DMI ovärderlig - ännu så länge har deras prognoser varit mycket mycket bättre än SMHI samt deras informaion är både mer övergripligare och mer detaljerad.

WWW.DMI.DK

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk utanför boxen.

Jag håller koll på vädret som är på väg mot Skandinavien. Klicka på följande länk:

http://www.northseaweather.co.uk/

Hovra muspekaren över Charts --> Surface Charts --> 7 Day Animation (small) och man får en animerad vind och regnkarta animerad presenterad. För vart 3:e timme, 7 dagar framåt. Man kan hålla koll på vad som rör sig på nord-Atlanten och som är på väg till Skandinavien.

Registrerar man sig på sidan så kan man få ovanstående animerade väderprognos i fullformat - och det är det är värt att göra eftersom det fortfarande är gratis.

---

En kul grej:

Jag jobbar som maskinist på en liten supply-båt som servar oljeriggarna i Nordsjön med allt vad dom kan behöva. Vi är väldigt beroende av vädret. Är det över 5 meter höga vågor så kan vi inte gå till rigg och jobba.

Våra väderprognoser sträcker sig bara ett par dagar framåt. Iofs ganska tydliga för dagen men inga riktiga prognoser. Därför använder jag northseaweather och kan därmed se om och när skitväder är på väg. Dom andra tycker att jag är värsta vädergurun :) när jag talar om vad som väntar och hur vädret kommer att bli, eftersom det alltid slår in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt börjat använda Aftonbladets väder. De har blivit riktigt bra med radarbild, timme för timme och 10-dygns. Och de hade rätt denna helg tills killnad mot SMHI

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker ofta yr.no är ruskigt korrekta. Nästan så man kan skota seglen efter dem, typ kl 12 vrider mot syd-väst... och nog gör de det. Både de och dmi.dk missade lite av vädret i fredags. Det blev lokalt betydligt hårdare vind än vi räknat med...

Jag håller iallafall både dmi.dk och yr.no mycket högre än SMHI som i princip suger med sina sk kustväder och sjövädersrapporter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med ovan talare =)

yr.no och dmi.dk är klart bästa och mest exakta hittills. Att sen hitta den 100% iga har jag ännu inte lyckats med Flört

Gillar iof Foreca till utseendet men det är ju en annan femma...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som nybörjare har jag förstått att väderkoll är viktigt. Att oförberedd bli, (som Carola sjunger), fångad av en stormvindCool, när man är ute på böljan den blå, är vad jag kan förstå det värsta en nybörjare kan råka ut för. Jag gör som alla i detta inlägget, jämför olika vädersajter och räknar kallt med att det värsta senariot är det som gäller. Då blir man fruktansvärt glad om det blir bättre väder än förväntatGlad. Jag skulle vilja tillföra ytterligare två länkar till väderprognoser:

http.www.frv.dk (farvandsväsenet), Tar hela västkusten upp till Norge, österut till södra öland, västerut västerhavet och ost och nordfrisiska öarna samt sydtyska kusten och en del av Polska kusten.

UGRIB får man ladda hem från http.www.grib.us Härifrån kan man få väder över hela världen, det är bara att ta ut en passande bit och ladda ned gribfilerna.

Håll till godo

ps. Att köra in i en brygga eller en pir går ju att lösa, då man sannolikt inte behöver simma så långt för att ta sig i land. Nesan med kommentarer från de rutinerade, vid en taskig roder-/bryggmanöver står jag ut med. dsFlört

 



Senast ändrad av sorken88 | 23 juni 2009 | 07:26



Senast ändrad av sorken88 | 23 juni 2009 | 07:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan !   yr.no brukar vara bäst men jag undrar om de inte har semestervikarier inne, för på sista tiden har det inte stämt ett skit. Soliga hälsningar /St

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...