Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
JockeWik

Bella 765 - synpunkter?

Rekommendera Poster

Hej igen!
Letar fortfarande min nästa båt.... och har sedan en tid sneglat på Bellas största kabinmodeller. Var idag hos en handlare och tittade på 765:an, men frågan är - hur är den i sjön? Vet att modellen är relativt ny, men finns det någon här på forumet som äger en sådan? Tar tacksamt emot alla upplysningar och synpunkter!

Mvh Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Joakim,

Tack för ditt mail. Det kan nog bli svårt att hitta folk som äger en Bella 765 på detta forum, eftersom det är en så ny modell att den knappt finns på båthandlarnas hemsidor ännu.

Men eftersom du tidigare har funderat på Aquador, så kan det väl vara värt att nämna att Bella är företaget som äger och tillverkar även Aquador. De större modellerna har rimligen till stor del gemensamt innehåll -- men prislapparna verkar vara lite lägre på Bella. Alla flotta annonser för Aquador ska ju betalas, av köparna...

Nästa fundering är att det finns väldigt många begagnade Bella Falcon 26 Fantino till salu på Blocket. 26 att välja på = stora möjligheter att pruta, gissar jag. Mitt intryck är att du borde kunna få en 5 år gammal Bella 26 med diesel för under 600.000 kronor, åtminstone lite senare i sommar när säljarna börjar bli desperata.

I det perspektivet tycker jag att den något mindre Bella 765 verkar väldigt dyr. Jag har bara tittat på bilderna, men köket ser lite mindre ut (trångt att diska?), stickkojen bak saknas (bra för stuv åtminstone) och förarplatsen ser mindre ombonad ut (plats för stor plotter, men inte för sjökort).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade broschyren http://www.bellaboats.fi/bella_portfolio_2009.pdf

med bättre bilder. Ser där att Bella 765 har en taxidörr fram som ser ut att vara exakt samma som på Aquador. Jag tycker att det är ett starkt argument för 765 jämfört med 26 Fantino -- åtminstone var bristen på framdörr ett argument för oss att välja bort 26 Fantino.

För oss är det även en nackdel att det är så korta sittbänkar kring matbordet, eftersom vi har tre barn. Bella 765 har jag bara sett på bild, men den är ju lite bredare och matplatsen ser lite större ut på layout-skissen (ovanifrån).

Men personligen tycker jag att det är bättre att ha köket uppe och längre bak i båten. T ex när man ska bära in sköljvatten till disken från badbryggan, eller bära kokhett vatten bakåt för att diska utomhus. Eller när man vill använda alla ytor under matlagningen -- då är det bättre att ha matbordet direkt bakom ryggen. Det är ett starkt argument för 26 Fantino, tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå Jonas,

Joo, precis - det är vissa skilnnader mellan 26 Falcon och 765, men då handlaren vi var hos i lördags hade båda stående (ny -08 båda) så hade vi ett ypperligt tillfälle att jämföra dem ordentligt. 26 Falcon har varit en favorit tidigare, av kabinmodellerna, men jämfört med 765:an så tyckte jag att den hade så många fördelar och framförallt kändes mycket fräschare.... Och framförallt taxibåtsdörren är ett tungt argument! (Precis samma iakttagelse som jag gjort - ser exakt likadan ut i Aquador.)
Sedan tyckte jag att förarplatsen hade klockrent upplägg i 765:an, dock avsaknad av plats för sjökort... men alla reglage och väsentliga instrument på rätt plats i mitt tycke.
Angående kökets placering har jag samma uppfattning, men det är ju bara tro - har ingen erfarenhet. Men det känns mera praktiskt bak i båten....
Och den inre rymden - tack vara ökad bredd - kändes MYCKET bättre i 765:an. Och det gjorde även underverk för skarndäck, frugan dansade iväg till fördäck utan att tveka! Skrattande

Men hittar nada om 765:an på nätet - trots att modellen enligt handlaren funnits sedan -07 men enligt Atlanticas hemsida sedan -05....?
Varför?

Hittade dock en väldigt snarlik modell hos Finmaster på nätet igår, 76 CA - hur är det mellan Finnmaster och Bella?! Den hade klart trevligare planlösning, framför allt kökets placering!

Mvh Jocke



Senast ändrad av JockeWik | 15 juni 2009 | 10:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finnmaster 76 CA verkar vara samma båt som förut hette Finnmaster 7600 Sports Family.

Det var länge sedan jag såg den i verkligheten, men jag tror att taket är lägre än på Bella Falcon 26 och Bella 765. Och L-soffan bak tar större plats, ser det ut som. Så utrymmet inne är nog mindre, matplatsen inne ser trång ut... Dumt att man måste lyfta passagerarsoffan för att komma åt diskho och bänkyta = verkar vara opraktiskt om man inte kan duka bordet utan att stänga till över köksbänken.

Ett allmänt problem med hytt/kabinbåtar i denna storlek är att om de har två sittgrupper (en inne, en ute) så blir båda ganska små. Är man bara 2 i båten är detta förstås helt OK, men trist att inte kunna få plats med 4 mattallrikar på matbordet...

Det finns fler varianter: Uttern C68, Askeladden 805, Jenneau Merry Fisher 655 (gör bara 20 knop), TG-7200 KingCruiser, Örnvik 640 Weekend, Delta 25 (ingen toa), Targa 25, Minor 25 Offshore --- alla har de sina egna för- och nackdelar ;-)



Senast ändrad av Jonas478 | 15 juni 2009 | 14:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fundering kring taxidörr fram, som verkar vara det ena huvudargumentet för Bella 765 (bra förarplats det andra). Kanske kan man klara sig utan den?

Vi har en sådan dörr fram och den används lite mindre än jag trodde. Bäst är den när man ska lasta i och ur all packning vid hemmabryggan. Samt för att lillkillen som inte kan simma ska våga/få hoppa i land själv när vi kommer till en ö. Men som vuxen går jag oftare runt hytten, det går fortare och smutsar ner mindre inne.

Hemmabryggan: Man kan ju ligga med aktern mot bryggan istället. Lite större stöldrisk då kanske, men på flera sätt mer bekvämt. Fast det kräver kanske förtöjning vid boj, eller yttre fästen på Y-bommarna som sitter så långt in att de går att nå från sidan av båten...

Barn: Vår äldsta som är 12 år kliver också ofta hellre runt hytten. Så kanske är det en tidsfråga innan alla ändå för det mesta går bakvägen. När man väl har bäddat i förpiken så vill man ju inte att någon ska kliva där med smutsiga skor... 

Fast det klart -- skulle jag åka ut med båten själv och lägga till vid en ö, då är det bra att först stå vid ratten och styra, sedan direkt kunna kliva upp på fördäck och hoppa i land. Men då vore det ännu bättre med en kabinbåt som har skjutdörrar i sidorna av hytten -- t ex tidigare nämnda Aquador 25 C eller Minor 25 Offshore. Targa 25 är ju cool med sin lilla flybridge, men trång inuti.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla ni som tittar på 765:an

Trevlig båt men går tyvärr inte bra i sjön med diesel. Enligt MarinDepån vill man inte sälja denna model av detta skäl.

765 är en avkortad Falcon 26 och denna båt är redan den för tunn i häcken för en diesel, den var gjord från början för en lätt V8 och går bäst med en modern 300 bensin v8.

Alternativt en Kad 44/300 eller allra helst en d4 300.

Tyvärr ägs Bella v Brunsvik vilket innebär att man tvingar in CMD motorer på 200 allt 230Hk utan kompressor! Ägarna till dessa båtar har problem att komma up i plan! När dessutom Falcon 26 an som standard har för små och felmonterade trimplan är detta ett stort problem som kunderna upptäcker först när dom köpt båten (billig i detta utförande.

Välj en Falcon 26 med en stor motor och byt trimplan från 9x12 till minst 12 x 18-24 då går denna båt underbart

Mvd

Ingemar Sandberg

     

 

 

post-19654-1394236104,3781_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter den här tråden eftersom jag själv blivit intresserad av 765 o Finnmaster 76

765 är för övrigt ingen avkortad version av Fantino eftersom 765 är decimetern bredare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...