Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
FeggeBoSS

Nyare sportig DC man kan sova i

Rekommendera Poster

Tjena,

Jag är ute efter en mellanklass DC i pris och storleksklass som en Bella 640 DC,  Flipper 630 DC eller Yamarin 64 DC. Jag har även spanat in Flipper 625 DC

Helst skulle jag vilja att 2 vuxna och 3 barn kan sova i den och att den har ett trevligt och sportigt uppträdande

Bellan är rymlig baktill med sin U-soffa men i fören ser det väldigt trångt och tråkigt ut i mitt tycke. Flipper 630 DC ser ju betydligt trevligare ut framtill, men där rymms max en person i soffan

Yamman har jag inte sett live på länge, flera år sen sist och då var det inte sktuellt så jag kollade inte så noga, hur är det med sovplatser i den?

Kvarstår nya Flippern, 625 DC som jag inte vet så mycket om alls, är det nån som vet om man kan på ett eller annat vis stuva in 2 vuxna och 3 mindre ungar i den på ett eller annat vis?

Nån som har några allmänna omdömen om båtarna, tips mm?

Tacksam för snabba svar, det skulle underlätta  :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan rekomendera en Finnmaster F68. Lite större en det du tänkt dig men går att bädda ut stort bak och har även spis diskho och kyl. sportig? gör med 250hk en god bit över 50 knop och med 150hk ca 38-40 knop beter sig mycket bra i sjön tar bara ca 1.1L/NM i ca 25-38knop march med 250hk.

Kan även rekomendera  Yamarin 68DC lite snyggare inredning men mer opraktiskt planerad om ni skall vara många i den enligt min smak. Ungefär samma fart och förbrukningsdata som F68an. fast lite dyrare.

Om ni köper en F68a köp inte nån äldre en nr 40 för vissa av dessa kan ha en barnsjukdom med luft i steglisterna. efter nr40 är alla ok enl vad jag har hört och erfarit.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Bella 640 DC,  Flipper 630 DC, Yamarin 64 DC, Flipper 625 DC:  Att 2 vuxna och 3 barn kan sova i den funkar inte riktigt rent praktiskt annat än kanske en natt eller så. De blir för små och trånga helt enkelt som bobåt.

Jag tror du antingen kan välja nån av dessa båtar och så får du rikta in dig på att hela el delar av familjen sover i tält i land när det är dags för John Blund.
Eller så får du gå upp i storlek minst ett snäpp.

Egentligen behöver du upp i storlek 7-7,5 meter innan utrymmet blir nåt sånär för så många som ni skall sova i båten, t ex Yamarin 76 DC (Yamarin 68 DC blir nog för trångt att sova så många i då krypinet i fören är dåligt utnyttjat för att sova fler än två i - visserligen kan nog två sova i krypinet och kanske några i aktersoffan men i längden ingen bra lösning).

Uttern D66 har en stor sovplats i fören när man lägger i iläggskivan så där får nog 2 vuxna och 1-2 barn plats, eller 1 vuxen och 3 barn å så får den andre vuxne sova på aktersoffan.
Kolla på den i alla fall och åk till nån Utternhandlare och provligg på plats i krypinet i fören och i aktersoffan. Tror du kan klara dig med den om du inte har för höga komfortkrav ang sova bekvämt/rymligt. Det är en rätt fin båt med höga skrovsidor (bra när man har barn)och ett ganska bra skrov. Inte så jättedyr som begagnad heller. Med en 6-cylindrig Mercury Verado 200-250 hk 4-takt går den fint, finns även med inombordare men den 4,3 liters Mercruiser som finns som val av motor kan bli lite klen kanske. Undvik de med Mercury Optimax 175 hk som är ganska vanliga för de väsnas en hel del och är rätt törstiga.

Sen har du många amerikanare förstås men de kan jag för dåligt för att ge nåt tips om.

En Ryds 23 DC kan kanske med lite god vilja fungera om aktersoffan nyttjas som slaf också, den har ett bra skrov med steg och har inombordare (Mercruiser 4,3 liters MPI med elektronisk bränsleinsprutning). Kolla på den.

Även askeladden 705 Voyager skulle funka vad gäller sovplatser, så spana in den också, men se upp så det inte sitter för svag motor (i tidiga årgångar).

/Bo



Senast ändrad av bossee | 13 juni 2009 | 16:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era råd, nu fick jag några modeller till att kika på

Jag vill förtydliga med vad jag menar med att vilja att 2 3pers ska kunna sova i den, det är övernattning det handlar om, 1 eller max 2 nätter så att man inte måste hasta hem i tid och otid för att slussar stänger eller att mörkret infaller. Alltså ingen camping

I Bella 640 känns det som att det är fullt möjligt att övernatta, 2 eller 3 i fören och de andra i U-soffan

I Flipper 630 är det värre, där är ju soffan så liten att max en kan sova där, visserligen kanske man kan bädda för en i durken med och sen 3 i fören

Flipper 625 har ju en U-doffa och vad det verkar, lika stor koj som Flipper 630. Är det någon som sett 625 live och kan ha en uppfattning om det går att bädda i U-soffan och att kojjen är lika stor som 630's?

Finnmastern verkade fin med, kanske lite i dyraste laget vad jag hittat begagnat hitills men fortfarande inte omöjligt

Askeladden och Ryds 23:an ska jag ta en span på med

Mvh F

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att med den storleken på familj som är på sjön är en toa ganska smidigt att ha, då blir båten helt plötsligt mycket svårara att hitta men toa på 5 pers känns som ett bra val.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då blev det en modell enklare att hitta en med toa då Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både Grandezzan och F68 ser ju mycket trevliga ut  :)

Nån som har egna bilder från interiören från dessa?

Ser ut som att F68 har en J-soffa, går den att bädda och hur rymligt blir det?

Alla Grandezzor som finns till salu just nu har Diesel-spisar, såldes de mest med diesel eller är det bara dom som blivit över?  ;) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall leta upp lite bilder men så länge kan ni kolla i min sjöbod i mitt fotoalbum båtbilder där finns ett par bilder på F68an. Bak bäddar man ut med dynor som är med orginal och då blir soffan till en dubbelslaf eller en stor solbädd. kan ta lite bilder i morn hur det ser ut bäddat samt visa lite annat bra med båten. den har tex ett stort fack i golvet som jag som är ca 187cm lång kan krypa ner i och stänga om mig. Mycket bra förvaring. ruffen är som i alla dcbåtar fast med en fördel man kan fälla upp ett par dynor och då har man ett trappsteg ner och sen kan man kliva ner och sitta där. inte helt vanligt i den storlek på DC då dessa oftast bara går att kräla in  i

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore toppen med lite bilder :)

Det du beskriver låter lite som Flipper 630's lösning, man kan sitta på dynorna med benen ner i öppningen i golvet. I Bella 640 är det precis tvärtom, dynorna ligger utspridda direkt på golvet = myskänsla noll. Snarare klaustrofobisk känsla

Kikar lite i din sjöbod under tiden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den dieseln som är vanligast på Grandezza 23DC:n, dvs D3 190hk, är ca 100k dyrare än bensinaren om man köper nytt, kanske lite mer utjämnat om begagnat eller årsmodell äldre, men fortfarande en del dyrare. Skulle tro att det är därför som bara dieselvarianten finns att tillgå just nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hoppas att dessa bilder visar vad ni söker.

 

Mvh/Daniel



Senast ändrad av Yammamoto250 | 18 juni 2009 | 21:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ett allternativ...

Jag är väl bekant och har nyligen hanterat just denna problematik. I mitt fall ville jag inte ha större båt än 20 fot med precis det du efterfrågar; möjlighet till enstaka övernattningar, två vuxna tre barn(2-6 år).

På en modern båt måste man upp på 25 fot, troligen mer, för att hitta detta, då tappar man i hanterbarhet och kostnader för drift och underhåll ökar.

I mitt fall blev lösningen att titta bakåt, En Draco 2000DC -87 uppfyllde mina krav. Jämfört med en modern 20-fotare sover man två barn till i den, dessutom får man en oöverträffad ruffingång o trevlig U-soffa, det enda man tvingas pruta på är taskig access föröver...

Ett allternativ för dig skulle kunna vara att titta på en Draco 2300DC (finns några på blocket just nu) och hitta ett tokfint ex, spara pengarna som blir över o lägg på en nyare motor drev då det är dags...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Yamma för alla fina bilder!

Hur är känslan i dynorna, är det tyg eller annat material?  På Bella 640 kändes dynorna billiga och sladdriga (för mycket tyg), väldigt avtändande.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dynorna är av tyg (sunbrella) och håller en mkt hög kvalitee. när man får vatten på dom så suger dom inte åt sig utan tar man en handuk och torkar bort det så blir det tort direkt. har haft min i en och en halv sommar utan solblekning. tyget känns spännt och sitter snyggt.

Förövrigt så tycker jag att båten håller en hyfsat hög kvalitee jämfört med många båtar jag haft tidigare och för att vara 6.8meter så är den mkt välplanerad.  Jag har nu packat båten för en 3veckors semester och det finns fortfarande plats kvar i lådorna och det går bra att vistas i båten. igår satt vi 7pers runt bordet och hade lite fest. inga problem alls.

Mvh/Daniel

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Sunbrella tyg är väldigt hållbart. Har det på alla mina dynor (marinblå Sunbrella) osv på min Yamarin (5820/58BR) och är nu inne på 7:e säsongen. De är lika fina nu som när de var nya och jag är inte överdrivet noga med skötseln annat än att jag förvarar dem inomhus i källaren (mörkt) under vintervilan.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade typ samma funderingar förra året.
Fick många bra uppslag i detta forum.
När jag första gången klev ner i en Askeladden 705 förstod jag omedelbart att jag hittat rätt. Stor, bra planerad sittrunn, vatten, kyl, enlågig spis, värmare, separat septitoa (mycket viktigt för vissa i familjen), bra kojplats för 4. Valde en nyare modell med bradbrygga, peke o praktiskt handtag runt fönstret. På köpet fick jag blått skrov (vilket väl är snyggt men ganska opraktiskt)
Köpte en med en 350 MAG. Bra tryck i den. Hade varit ok med en 5,0 oxå. Trimplan är ett måste tycker jag.
Lycka till

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamma, jag såg att du uppgraderat från 200hk till 250hk,  är din åsikt att 150hk inte alls gör båten rättvisa, och rent av inte 200 heller eller var det andra orsaker som fick dig att ta det beslutet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

båten beter sig aldeles utmärkt med både 150 och 200 men 200 är en 250 som är strypt och som motorintresserad blev jag lite irriterad när jag såg att jag hade köpt en 250  där gasspjället inte öppnade sig fullt. det resulterar i att man åker runt med vikten av en 250 men har bara 200 dessutom blir det lite som att spärra bilens gaspedal på hälften och sen göra om femans växel till trean istället bara för att få det rätta toppvarvet. när jag byggde om den till 250 så kunde jag gå upp från en 21 tumms propp till en 24tumms och båten fick både en högre march och toppfart och drog mindre soppa samt kändes inte lika sur.

F150 är det den är byggd för den är inte strypt och går utmärkt. F68DC gör med 150 ca 38knop med 200 ca 45knop med 225 ca 49knop och med 250 ca 51knop. jag kör mellan 52 0ch 53 knop med min på grund av att jag även installerat en poverlift. har själv testat båten med 200 225 och 250. och sett den köras med 150 och den går fint i vattnet. Vi är nu ute i skärgården ett gäng med två F68 och en Yamarin 6110 och när man ser F68an från sidan i lite mjuka havsdyningar så går de förbannat högt och fint i vattnet tack vare den vassa stäven och vbotten.

Mvh/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena, var det svårt att bygga om 200HP till 250 och är det värt besväret samt blir det lika bra som en original 250?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

exakt samma motor men med annan databox och andra dekaler. Jag rekomenderar dock att köpa en 250 från börgan då boxen är dyr som fan. jag fick den billigt men annars är den svindyr.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...