Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
steken

Sätta mosaik plattor

Rekommendera Poster

Hej på er! Tänkte sätta upp mosaik plattor på väggarna runt mitt kök, är helt novis på detta. Går det att sätta fix och sätta upp mosaik på plyfaskiva? Har skruvat fast 2 st såna skivor, undrar omdet håller? Måste ju vara dött material vad jag förstått

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ingen bra ide att sätta mosaik på plyfa i en båt med fix iaf, prova isåfall med kakellim eller det bästa är att sätta en tunn gipsskiva finns 9mm om det inte är allt för utsatt av vatten

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går på plyfa, prima å sätt med kakellim.

Annars finns repgips som är 6mm...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

valfritt att sätta på plyfa om man vill ha spruckna fogar speciellt i en båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara tanken att montera keramik i en båt är väll fel?

Eller de kanske är en båt som inte rör sej i krafftig sjö.

 

Nog för att de är ett båtforum men ja trode då inte de va i en båt haha...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tog för givet att det var i en båt då detta är ett båtforum annars lär det ju finnas byggforum

men hjälpa går ju alltid ändå

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en kompis som satte mosaik med 2-komp. epoxi i sin segelbåt, funkade kanon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Plyfa ? OK om jag skulle ge mig in på ett sådant Projekt,så skulle jag såtta kaklet/Mosaiken på en 6Cool mm renoveringsgips,o sedan sätta den med något lämpligt. Fuktspärra Plyfan 0 skruva fast gipsen,så får du bort skiten när det skiter sig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja!

 

Jag skulle limma med pl-600 sen foga med vanlig kakelfog.

 

// Olof

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för bra svar! Givetvis är det i en båt, är 2st väggar på typ 60 cm breda där jag monterat en skiva i plyfa, har rubbat upp ytan lite, ska prova att sätta upp det där, ska nog vara gips vad jag förstått, men får inte fast en skiva till där tyvärr, får väl riva bort det om det skulle spricka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du? Alltså det jag ska sätta upp sitter ju fast på ett typ nät eller nåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det han menar är att du ska köpa en matta som ser ut som mosaik å sen köpa en glasskiva å sätta över som stänkskydd

Följ mitt råd med kakellim å sen elastik fogmassa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kakellim fixat! Men fogen? finns det alltså en elastisk sådan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man häller i lite primer i fogen så blir den lite mer elastik sen finns det mer vattentäta fogar än andra typ såna man har i pooler när man har mosaik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars kan du ju alltid prova att kontakta Delta powerbotats. De har mosaik i pentryt i sin 40 fotare som de har tillverkat ett par år nu, så de kanske kan tipsa om bra metoder som funkar i längden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

anänd montagelim. och sådan fix som är elastisk. Det finns stum för hårda golv typ beton och elastisk fog om man tex lägger klinker på spånplatta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt så gjorde jag. PL600 och elastiskt fog. Finns på Bauhaus. Har suttit i ett drygt år och Jag ser inga tecken på sprickor. Har kört några hundra nm i varierande sjö.

Men jag kan uppleva att PL600 torkar lite snabbare än det lösningsmedelbaserade PL400 vilket kan ge en torr yta som det inte vill fästa på om man inte limmar upp sakerna tillräckligt snabbt. Jag använde en blomspruta för att fukta ibland.
Jag skulle nog fakiskt sätta på mig en mask och köra PL400 om jag skulle göra om jobbet. 
Litar mer på det när det luktar Skrattande

Sen att det känns helt galet att kakla i en BÅT, det är en annan sak. Det var inte min idé..

post-8232-1394235971,3184_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja. Det det är ju plyfa bakom, men på den sitter originalfolien (ljusblå) och sedan har någon satt en rosa våtrumstapet på det som numera är nerriven.

PL fäster på det mesta tror jag...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första ggn jag provat detta! har limmat upp plattorna nu men tror jag använde för stor limspade alltså spåren som ska bli var för stora, limmet tryckte ut i springorna väldigt mycket där fogen ska vara. Försökte med en våt trasa få bort en del, återtår att se om fogen kommer funka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...