Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
kema

Oseriöst företag

Rekommendera Poster

Skulle lämna in min motor för reparation och vände mig till firman jag båt och motor av. Detta företag ligger numera i Munkedal och fanns i Fritsla när jag köpte båten

Eftersom det rörde sig om garantirep. så kollade jag med andra firmor eftersom jag bor i kInna och har drygt 20 mil till munkedal. Hittade en firma i halland som låg betydligt närmare, allt var frid och fröjd tills dom ringde och kollade så att  garantin var registrerad på Evinrude. Döm om min förvåning (egentligen inte, det var väntat) att garantin på motorn inte var registrerad men firman i halland löste det ändå.

Så nu får jag vara utan båt 2-3 veckor. Men vad gör det för garantin på motorn går ut 12 juni och jag lämnade motorn idag (11 juni)Cool

Anledningen till att jag inte blev förvånad var att jag kände på mig att allt inte stod rätt till.

Ringde säljfirman dagen innan för att kolla att allt var ok, fick till svar att han inte visste men tog för säkerhets skull uppgifterna om mtornr för att kolla och lovade återkomma.

Är det någon som tror att han gjorde det? Självklart inte! Tidigare har jag vinterförvart båten hos dom. Is amband med etta så bad jag att dom skulle fixa några småskador i fören. Inga stora saker alls, utan jobbet hade väl tagit 1 timma med allt. Detta ´ var i oktober, när jag ska hämta båten 15 april som jag bestämt redan då så kommer jag glad i hågen och ska hämta båten, för den skulle ju vara färdig, det hade dom ju sagt redan i februari!

Någon som tror att den var färdig? Tänkte väl det. Icke sa nicke, Två veckor senare var den fortfarande inte färdig när jag kom för att hämta den på överenskommen tid igen. Denna gång tog jag båten med mig och fixade det själv. Sedan kan jag inte låta bli att undra, jag bad dom serva motorn i samband med vinterförvaringen, undrar om den blev gjord? Visserligen fick jag betala för den men det är ju ingen garanti.

Båtfirman i Munkedal har för övrigt också blivit av med återförsäljaragenturen för märket Idealbåtar, inte konstigt, fabriken vill väl ha seriösa handlare så inte dom får dåligt rykte!

En varm och skön båtsommar tillönskas alla!

kema



Senast ändrad av kema | 12 juni 2009 | 09:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MMhh, jag vet vilket företag du pratar om. Jag köpte faktiskt min båt där. I motsats till dig hade jag alltid ett trevlig bemötande och jag iallafall kan inte klaga.

Att de är inte längre återförsäljare för idealbåtar kan väl ha andra anledningar också :

 

Idealbåtar i Skellefteå AB med nio anställda i Fällfors har gått i konkurs. Företaget har försatts i konkurs på egen begäran. Annons

FÄLLFORS

Beslutet om konkurs togs sent på tisdag eftermiddag av Skellefteå tingsrätt.

Till konkursförvaltare har advokat Kenneth Fahlgren utsetts.

– Det är kärvt för alla i båtbranschen just nu, säger Kenneth Fahlgren.

Publicerad 2008-07-02 08:4 Så Kema, alla kan väl ha otur nån gång, men att göra det till en allmänt påstående är kanske inte helt rätt. Bara för att några har problem med sina Volvo-(Saab, BMW MB,mm)-bilar är ju inte hela märke kass. Jag tror säkert att det finns oseriösa återförsäljare, inte bara i båtbranchen. En fågel gör ingen sommer och en dålig erfarenhet betyder inte heller att det är den dålig handlare. /Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt vad den jag talat med på  Idealbåtar sagt mig så har dom nya ägare så produktionen fortsätter om jag fattade det haela rätt, det är också därifrån mina uppgifter kommer.

Däremot är det bra att du haft/har gott bemötande vilket även jag haft. Ända fram tills nu och det som jag skrivit om ovan. Vad jag menar är att ett gott bemötande inte ursäktar att man slarvar medför kunderna viktiga handlingar.

kema

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om de har slarvat med dina handlingar är det ju inte bra, det håller jag med om.

Detta som stör mig litet är att du antyder att de har slarvat eventuell med servicen också, fast du har betalat för det. Det är ganska allvarlig tycker jag.

Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja Du Sven, jag tror inte att man behöver bli alltför förvånad över båtbranschens företrädare, speciellt inte efter lång tids båtägande. Skulle tro att minst 50% av oss har känt ett starkt missnöje med våra leverantörer av tjänster och produkter. Lovar ofta alldeles för mycket och tycker nog att dom har kunden i ett fast grepp. Visst svider galenskaperna mindre med ett trevligt och vänligt bemötande men vår ursvenska uppfostran gör att vi sväljer förtreten en lång stund innan tryckkokaren far i luften. Visst har kema rätt att misstänka det här med motorservicen, typiskt ngt som man inte kan se och där man måste lita på utföraren. Jämför med tester som gjorts genom åren via t.ex. tv-program typ Kalla Fakta, Uppdrag Granskning m.fl, på märkesverkstäder för bilar. Dessa tester visade på fusk i den högre skolan, endast ett fåtal klarade sig någorlunda helskinnade.

Jag har själv vid flera tillfällen upplevt liknande situationer som kema och kan säga att det är inte lätt att skratta sig Fotenur det hela. Ibland kan det ändå vara bra att fortsätta med sin leverantör, man vet ju vad man har men inte vad man får vid ett byte.Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan hålla med dig till viss del om sevicen, men när man råkar ut för att beställda arbeten inte utförs trots ideliga förfrågningar så är det lätt att bli konspiratorisk.

Men om servicen inte är utförd kommer jag att upptäcka det förr eller senare, men jag utgår från att den är utförd.

kema

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återkommer i detta ärende igen då jag upptäckt en ny sak som inte var åtgärdad trots att firman enligt uppgift utfört jobbet.

I samband med vinterförvaringen 2008/2009 så lånade firman ifråga mitt tändningslås och satte på en annan båt och ersatte mitt med annat begagnat lås med endast en nyckel.

Jag krävde då att firman skull ersätta mitt lås med ett nytt med 2 nycklar, detta utfördes enligt firman. Men i förra veckan upptäckte jag att dom inte alls gjort detta utan bara gett mig 2 olika nycklar Skrikandes. Så nu måste jag skaffa en reservnyckel som passar till min båt.

Snart är det dags för vinteruppläggning igen, men inte på den firman i alla fall!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...