Gå till innehåll
söndag 20 juli 2025
Espresso

Dufour, SunOdyssey, Jeanneu, Beneteau...

Rekommendera Poster

Fransyskor är dom väl allihopa, men där stannar pinsamt nog min kunskap!

Nog för att jag kan skilja dom svenska båtarna åt, men hur man placera dessa? Vilken är Volvon, vilken är Mercedesen, vilken är Skodan? Alltså...kvalitetsskillnader, genrella prislägen, inriktning (racing vs komfort) vanliga/ovanliga i Sverige etc etc. Tittar runt 32-34 fot. Nästan nybörjare. Tror ni förstår!

Senast ändrad av Espresso | 10 juni 2009 | 11:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin

Vaför då köpa franskt? Köp svenskt, sedan beror det ju på vad man är ute efter förstås. Ligger just nu bredvid en båt som har lys 1,49 Flört men det kräver en del folk på den för att komma fram som tänkt. Nio st närmare bestämt. Skrattande Inget för fru gan och mig direkt. Haha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att jämföra med bilar är väl alltid vanskligt tycker jag. Men om man skall göra ett försök är väl alla Skodor, dvs hyggliga båtar med (ofta) trevlig inredning och bra segelegenskaper byggda i generellt bra kvalitet, men inget klassiskt kvalitetsmärke. Sedan ägs ju Jeanneau (Sun Odessey) av Beneteau så där är alldeles säkert kvaliteten ganska lika. First är väl mer performance medan de flesta andra är främst byggda med semester i åtanke. Personligen gillar jag klart de franska båtarnas inredning bättre än de tyska, läs Hanse och Bavaria. Hanse är som ett kylskåp och Bavaria känns väldigt tunt i många delar. Jag tror också att de franska båtarna generellt kommer ha ett bättre andrahandsvärde än främst Bavaria med tanke på hur dessa pressar ut båtar till charterverksamhet. Men detta är väl mer en spekulation.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst urban-medin

Men ger inspiation.
Bavaria, denna kära segelbåt som fått utstå granskning från köl till topp. Hur många ggr som helst.
Har någon båt blivit  granskad och förändrad genom åren?
Jag tror personligen att man gör ett bra köp om man idag väljer en Bavaria!
Men nu gällde det franskt och där vet jag ingenting Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen.
Att välja mellan dessa och därtill Bavaria, Hanse och liknande är som att välja mellan Skoda, Peugeot, VW, Hyundai eller Seat.
Bra, funktionella bilar (förlåt båtar) allihopa. Lagom flärd och påkostade detaljer, lagom prestanda och lagom lagomt utseende i tiden. Lagom stora för en lagom stor familj med lagom stora seglingsambitioner som vill leva lagom bekvämt ombord och kanske kappsegla lagom mycket. 
Men man nåste läsa noga på emblemet för att se vilket märke det är frågan om.

Visst, det finns nyansskillnader.  Men i det stora hela är de till intetsägande lika varandra och går därför under benämningen AWB (Average White Boat). 

Därmed inte sagt att det är något fel på dem. Tvärtom. De är bra, prisvärda, genomtänkta och funktionella produkter. Storproducenter, vare sig de är varv, biltillverkare eller gör plattTV gör sällan fel.
Men vill man ha spänning, individualitet och uttalade egenskaper åt något håll skall man nog kika annanstans.
Men skynda på.
Båtindustrin följer bilindustrin i hälarna genom sin likriktning och snart finns de udda, specialla och spännande båtarna bara kvar för dem med jättelika plånböcker.
Precis som med bilarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst urban-medin

Jo det kan man säga, men likväl så fattas det något. Det gör det jämt, eller? Glad Skojade. Viken båt ska man då fundera över, något som är lite utöver det vanliga. Ja och på vilket sätt skulle det passa mig eller någon annan? Lagomt kan vara bra, extremt kanske jag inte klarar av och vad har vi kvar. Undermålig, jo det kan väl nästan vem som helst räkna ut genom att öppna en tidning ibland. Så faktum kvarstår likväl.
Den farr 40 som ligger jämte mig kostar kanske 400 000:- (Skrovet) Riggen till den kanske 500k. Men den passar inte frugan och mig som älskar segling men på våra villkor.
Sedan kanske fransyskorna har något som jag inte vet, likaså de tyska båtarna. Men oavsett, så kanske man ska prova sig fram.
Man kan hyra en båt, testa lite och hyra en annan för att jämföra. Kostar båten kring miljonen, så kan det vara en idé kanske?
Inte troligt att HR är bäst heller. Jag har alltid tyckt om monsunen, men även den har ett spöke för mig med bomsegelskenan mitt i sittbrunnen. (Ja storskot då!) Skrattande
Nej det kanske inte är så på alla, men den jag har sett.
Vi var sugna på Rasmus, men får då göra avkall på den fantastiska sittbrunnen vi har i vegan. Nära vattnet hela tiden. Nu vet jag att du inte gillar vegan och ser inte den som segelbåt. Men vi gillar att segla den och den når alla krav och förväntningar vi ställer.
Har alltså inte så höga krav, heller ingen plotter som efter testning aldrig kommer i min båt Flört

Senast ändrad av urban-medin | 10 juni 2009 | 14:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är stor skillnad på de franska båtarna, vilket också syns på priset.

Beneteau First är gjorda för segling, robusta, snabba, används ofta av kappseglare men går att bo bekvämt i. Beneteau Oceanis är cruising varianten, enklare utrustad och designad för komfort och volym.

Dufour är en en bra seglare men kanske snäppet under First-båtarna i prestanda en  s.k. Performance Cruiser men med alla bekvämligheter ombord.

Sun Odyssey och Jeanneau är gjorda för cruising. Jeanneau har dock en prestanda modell, Sun Fast  3200 som det tävlas med.

Archambault är ett varv som gör bra kappseglare som du kan sova över i med lite god vilja.

Generellt skiljer det även mellan modellerna från varven där t.ex. First 36 har en komplett inredning med hytter, pentry, toalett etc. First 34 som är nyare är betydligt enklare invändigt för att spara vikt.

Valet beror mer på hur du skall använda båten. Skall du kappsegla aktivt, delta i klubbseglingar eller endast familjesegla? Sök på deras hemsidor där finns den mesta informationen.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det hörs ju på namnet vilken båt Dufour mest båt för pengarna.

Jag ska ha en 35-fotare som tack för reklamsloganen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst urban-medin

Absolut Skrattande den var bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...