Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Dawa

Längd på flaggstång och flagga

Rekommendera Poster

Finns det riktlinjer hur lång flaggstång man ska ha på båten? Samma med flagga...finns det riktlinjer som funkar på båt?

De som gäller för flaggstång hemma på tomten är ju inte riktigt aktuella då flaggan blir löjligt liten på båten då.

Om det inte finns några regler, finns det då någon sorts estetisk riktlinje vad gäller flaggstång och flagga, t ex 1/8 resp. 1/10 av båtens längd eller nåt sånt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Du, se bara till att flaggan inte släpar i vattnet. Har aldrig sett ngt om proportioner jämfört med båten den skall sitta på. Så låt ditt estetiska sinne tala, när Du är nöjd är det bra, men som sagt inte nån del av flaggan i vattnet. Vad gäller själva flaggan så säger Wikipedia så här:

Enligt lagen (1982:269) om Sveriges flagga skall den svenska flaggan vara i proportionerna 10 i höjd till 16 i längd. De inre blå fälten närmast flaggstången skall vara i proportionerna 4 till 5 och de yttre fälten 4 till 9. Korsarmarnas bredd (tjocklek) skall vara hälften av de blå fältens höjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det finns rekommendationer där också! ;-)
Båtens längd i fot ger flaggans längd i tum.
Alltså 1/12, runda uppåt.
Det brukar se lagom ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, perfekt...men ingen specifik rekommendation om flaggstångens längd? Den anpassar man så den funkar till flaggans höjd då bara?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gillar du den du har på båten just nu, så är det det enda du behöver bry dig om. Du ska ju bara ha det du är intresserad, att ha på din båt, när det kommer till utsmyckning alltså. Hade det funnits krav och riktlinjer på flagga och flaggpinne på båtar, hade du hört talas om det, men nu är det bara för dig att sätta dit en om du vill, el också inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att min flaggstång och flagga gick i spat häromsistens när det var lite stötigt...vilket jag upptäckte när jag kommit in till bryggan.

Funderade ett tag på att köra utan men så var jag ut en solig söndag och det kändes väldigt tomt och tråkigt...det är en väldigt trevlig känsla att se solen glittra i vattnet bortom den svenska flaggan på en båt. =) Det är en oslagbart somrig känsla.

Så när jag nu skulle köpa ny flaggstång och flagga så tänkte jag kolla upp om det finns några riktlinjer.

Jag är förövrigt lite kräsen vad gäller färgen så jag vill inte ha vilken flagga som helst. Den enda som duger är Rivö, har hittills inte sett någon annan med samma härliga djupblå färg. Det medför att jag är aningens begränsad vad gäller deras intervall på flaggans storlek. Just därför var jag nyfiken på om det fanns riktlinjer att rätta sig efter.

Har handlat prylarna nu och jag tycker nog att det stämmer ganska bra med måtten i inlägget från PeterK. Avrundat uppåt till närmsta passande mått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...