Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
MarcFBG

Hamnar i Köpenhamn

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vet inte om jag valde rätt forumdel, annars får någon flytta tråden.

 

Jag tänkte segla ner till Köpenhamn i nästa vecka. Jag har tidigare legat i Nordhavn vilket funkade bra. Men jag vill gärna ha tips på olika hamnar, gärna förtöjning och pris med.

Vill även veta vad det kostar i Nordhavn då jag glömt detta.

 

Tack på förhand!!

 

MVH

 

Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, du har många att välja mellan.

Tuborg, Svanemöllen, Nordhamnen, Kalkbrännerihamnen,Södra Frihamnen, Langelinie Lystbådehavn, Köpenhamns Inderhamn, Nyhavn, fiskerihamnen, Kalveboderne, Hvidovre, Margretheholm,

Så får jag rekommendera dig att skaffa Kommas Havnelods så får du priser, insegling, skiss över hamnarna samt vilka faciliteter de har och telefonnr till hamnkontoret.

Sedan finns det gott om hamnar både norr och söder om Köpenhamn

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det finns ju endel, därav kan det ju vara vät att kolla upp dem lite. VIlken hamn är din favorit.

Den guiden skall kollas upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Christian Havns kanal har vi bott i några gånger. Nära ströget och lugna nätter. Mitt emot Nyhavn där  vi inte fick lägga oss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Danska sjöfartsverket har en fantastisk webb tjänst där man på nätet kan se alla hamnar stora som små. Man letar via kartan och klickar på hamnen och får alla uppgifter om faciliteter men inte bara det utan man får hamnbeskrivning, flygfoto och sist men inte minst sjökortet över hamnen allt i format för direkt utskrift.

http://www.danskehavnelods.dk/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar!  Där fanns ju nästan allt!!

Dock inte priser, så hur är det i Köpenhamn? Skicjer sig pricerna mycket mellan hamnarna och var är det isåfall billigast/dyrast att ligga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du hittar mycket information om danska hamnar på  www.sejlerens.dk .

Om man köper de dansk/tyska sjökorten över området finns det också mycket detaljinformation att finna.

//Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För två år sedan var priset i Christianshavn och Flackfort ungefär i paritet med svenska hamnar om man tog krona för krona. Dvs 200 Dkr per natt men nu har vi ju en så dålig kurs mot den danska att det blir lite mer att betala. Christianshavn hade bra toalett och dusch. Flackfort var ok. Det är som i Sverige, det kan variera väldigt mycket. Om du drar dig lite norrut på danska sidan har man, vad jag tycker normalt lite bättre ordning än i Sverige.

Priser ändrar ju sig så slå en signal till de hamnar du funderar på.

Christianshavn kan vara trång men det brukar vara plats till alla. Du måste vara beredd att ligga utanpå andra båtar respetive låta andra båtar ligga utanpå dig. Så är det i hela Danmark eftersom detta är normalt och historiskt betingat. Alla skall få plats i hamnen så det är bara att tränga in sig.

Om du inte kan acceptera att andra ligger utanpå dig och går över din båt skall du nog fundera två gånger innan du går in i dansk hamn. Men alla är vänliga och det brukar bli trevligt för alla hjälper till och så kan man ta en öl tillsammans i sittbrunnen.

Per

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall absolut köpa frihamnskortet - kostar 50 spänn, så ligger Du gratis i många hamnar. Min absoluta favorit bland danska hamnar är Sundby. Där ligger Du då gratis, sånär som på en 20:a för strömmen. Eller Lynetten, samma sak (Margretheholm). En annan gratis favorit är Hvidovre. Annars är danska hamnar dyrare än svenska tack vare kronkursen och det rusar snabbt till pengar. Men som sagt, frihamnskortet och Du sparar stora pengar både i Danmark och Sverige. Köps i en hamn som är med i frihamnsordningen, Limhamn, Klagshamn, Lagunen etc.

 

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frihamnskortet ställer vissa krav så att den egna hemmahamnen måste vara ansluten till Frihamnsordningen. En frihamnsdekal finns att köpa hos hemmaklubben om den är ansluten.

Ofta är det så att de mest attraktiva hamnarna inte ingår i avtalet. I (hyfsat)centrala Köpenhamn ingår Svanemöllehavnen och Margreteholm/Lynetten, inte Christianshavn kanal/Wilders plads och inte hamnen invid den lilla sjöjungfrun ( Langelinie lystbådehavn). En förteckning över anslutna hamnar finns på www.udkig.dk

Priserna i Köpenhamnsområdet ligger på ca 200DKK för en vanlig 9*3-båt dvs runt 300 SEK.

Mycket av det du vill veta finns finns i Sejlerens. Oftast finns där både hamnbeskrivningar, inseglingsbeskrivningar, hamnens faciliteter och priser.

//Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra svar!!

 

Min hemmahamn är tyvärr inte med i Frihamnsordningen:( annars hade detta varit toppen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...