Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Segelbo

Grön o vit diesel

Rekommendera Poster

Är det någon skillnad på grön och vit diesel annat än skattesatsen och färgtillsatsen? Har det någon betydelse för motorn vilken man använder? Någon som vet? :roll:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nochen

Inte vad jag vet. Jag har då kört grönt sen dom började färga det, och inte haft några som helst problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Andreas

Enligt vad jag vet så är den färgade, dvs den gröna dielseln, miljöklass 3 medan den vanliga dieseln är klassad som miljöklass 1. Det påstås även att äldre dieslar går bättre på färgad och att de flesta motorer får lite extra tryck av den färgade då den vanliga rengjorts till förmån för miljön och inte för motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag själv tagit reda på hur det förhåller sig: All diesel som säljs i Sverige på mackar, även sjömackar, är miljöklass I, oavsett om det är grön eller ofärgad. Det är endast tillsatt ett grönt färgämne i den gröna dieseln och i övrigt skiljer den sig inte åt i något avseende vad gäller energiinnehåll eller smörjande egenskaper. Det lär finnas enstaka mackar där man kan tanka diesel av miljöklass II, som har ett högre energiinnehåll. Det man kan tänka på är vilken diesel effektangivelserna för motorer är baserade på. I manualen till vår alldeles nya Iveco/Lombardini-motor anges t.ex. effekten till 39 hk men då med diesel med ett energiinnehåll på drygt 42 kJ/kg, dvs motsvarande den gamla miljöklass II dieseln. Med den diesel, miljöklass I vi tankar idag, som har ett energiinnehåll på runt 36 kJ/kg, blir effekten ca 10% lägre. Så vår motor ger med modernt dieselbränsle bara 35 hk... :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tomas

Tror säkert att din motor är lite slö. Lämplig enhet för energiinnehåll är MJ/kg, 1000 ggr mer än du skrev. Nog om detta, är man ovan vid enheterna är det lätt att slinta. Däremot är jag väldigt skeptisk till ett energiinnehåll på 36 MJ/kg. Ett flertal analyser jag har säger 42,5 MJ/kg på Eldningsolja 1. Tror att enheten är MJ/liter istället, det stämmer vädigt bra om man utgår från 42,5 MJ/kg och använder sig av en densitet på 850 kg/m³. När det gäller skillnad på grön o vit diesel har jag ingen aning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där ser man. Jag läste innantill i instruktionsboken till vår nya motor och där står klart och tydligt att tillverkaren rekommenderar diesel med energiinnehåll på 42.840 kJ/kg. Tänkte inte på att det inte var ett decimaltecken, utan tusen-avdelare. Sorry... :oops:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ställde mig själv frågan om detta ringde därför Statoils professor och frågade han sade att skillnaden mellan de 2 är att den gröna bunker dieseln har 5 % högre energi innehåll min båt ryker son F med denna. Annars sade han att det bara var positivt att köra på grön bunker. :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant! Det är alltså tvärt emot vad läraren på min kurs til båtmekanikerintyg säger. Skall fråga honom igen nästa kurstillfälle, på onsdag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt måste ha blivit en missuppfattning från din lärare då även min kompis tankade denna i sin nya merca diesel (bil)då började den ryka.gör han aldrig igen! Dessutom så vill dom ju ha bort denna diesel från dom tunga båtarna. Fråga nån storebro ägare dom som är svarta i häcken har oftast tankat bunker. Mvh Matte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara för att det inte ska bli något missförstånd - med grön bunker, menar du då den gröna diesel som man kan tanka i vissa sjömackar? Du pratar inte om så kallad bonndiesel, som väl har miljöklass 2? Vad min lärare säger är att all diesel som man köper vid pump är vad Shell kallar citydiesel, dvs miljöklass 1, men att den finns i två skatteklasser - en avsedd för yrkessjöfart som är grönfärgad och en för oss fritidsskeppare som är ofärgad. Det skall inte vara någon skillnad i energiinnehäll eller andra egenskaper. Det kanske finns grönfärgad diesel av milöjöklass 2. Den har såklart ett annat energiinnehåll och luktar och ryker antagligen mer också. Kan det vara så du menar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det din lärare säger är helt riktigt. Den ena är för fritidsbåtar och är naturligtvis dyrare men är exakt likadan som den gröna.Nästa gång du tankar säger du bara att du skall ha den gröna dieseln så får du den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej har ingen aning men jag har bara sagt grön diesel som då varit ca 1 kr billigare om det är klass 1 eller 2 har jag ingen aning om! och jag har bara tankat på samma mack. Mvh Matte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag har absolut noll koll på diesel på sjön ... men det låter ju märkligt att privatpersoner utan någon kontroll kan tanka den lågbeskattade gröna dieseln som ju är avsedd för yrkessjöfarten! Inte sjutton kan jag ta min D5:a till den lokala OK-macken och välja om jag vill vara en god eller dålig skattebetalare :shock: Ni som har lite koll på sjöläget ... menar ni alltså att sjömackarna inte tar något leg eller annan form av koll för att ge er tillgång till den gröna dieseln ? Om så är fallet ... vad är egentligen meningen med olika skatteklasser om valet är fritt !!! mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig mött några frågor om vem jag är när jag tankar på de sjömackar som har både grön o vit diesel. Det är bara att välja. Det är inte olagligt att sälja grön diesel till privatpersoner, det är däremot olagligt att ha grön diesel i tanken på en båt som inte körs i yrkesmässig trafik. Ett problem med kontrollen är väl att en hel del båtar går i såväl chartertrafik som helt privat. Så om sjöpolisen gör en flygande besiktning och suger upp diesel ur tanken så blir den som har grön diesel i en privatbåt bötfälld. Hur troligt det är att sjöpolisen skulle avsätta resurser för detta låter jag vara osagt. Dessutom har det sagts mig att det inte finns några klara regler för hur polisen skall sköta hanteringen av diesel ur arbetsmiljösynpunkt, vilket gör dem obenägna att ägna sig åt dessa kontroller. Om det är sant vet jag inte... Så, på grundval av den information jag har, är det hela antagligen framför allt en skattemoralisk fråga för den enskilde att ta ställning till...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Magnus

En av mina båtkompisar tog chansen och tankade bunkerdiesel för en tid sedan. På macken tillfrågades han om bevis på att han fick använda denna diesel. Då han inte hade något tillstånd bad de honom om leg, båtens namn mm. Jag undrar om det sänds in eller om macken bara vill rädda sitt eget skinn. Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hur mycke fick dom betala per liter? c:a 5 kr för bunker.och 10 kr för grön som fritidsbåtar får tanka.å 11.70kr för blankdiesel de är priserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Magnus

Enlig det svar jag ficl så betalade han ca. ).-/l, men sedan drog de av en rabatt så utslaget blev det ca. 5:-/litern. Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej
Jag har ett par frågor här...
Den första är: Vet någon hur höga böter det blir på att åka fast med grön diesel i tanken? Antar att det här är lite beroende på hur stor tank man har eller hur många liter det är kvar i tanken? Kanske också koncentrationen av den gröna dieseln (hur grön den är)?
Den andra frågan: Har någon här åkt fast i en kontroll? Är det någon som känner någon annan som åkt fast? Eller görs det inte kontroller?
Anledningen till att jag frågar är att vi för några år sedan skulle tanka och de på macken frågade om vi ville ha dyr eller billig diesel. Jag kände inte till det här med grön diesel och trodde att han skojade, så jag sa vi tar väl den billiga, då!. Blev något förvånad när jag kom in på macken med 2500 för att betala och det bara kostade hälften. Det var då jag förstod att något var lite fel och tog reda på vad som hänt där... Åkte dock inte på någon kontroll, men lite orolig var jag allt tills jag kört slut tanken och fyllt upp med skatteriktig diesel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag jobbar med garanti på bilar.

Vi hade ett fall för ca 2 år sedan där en dieselpump skar.

Av en ren slump skickade vi in ett diesel prov på det som var i tanken.

(nu är inte jag så haj på olika diesel sorter)

Men det visade sig vara grön diesel.

Denna diesel sort klarade inte pumpen av så den skar.

Vi frågade han vart han tankat dieseln men han sa att det var på en vanlig mack.

Kunden fick snällt betala detta själv för han vägrade uppge vart han köpt dieseln för vi ville förhindra liknande fall.

Det jag vil säga är att det är viss skillnad på dem smörjningsegenskaper.

Men som sagt jag kommer inte ihåg exakt vad som var skillnaden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grön Diesel:

Lågbeskattad eldningsolja och diesel för arbets­maskiner som är grönfärgad. Detta är för att denna olja ska kunna skiljas från högre beskattad diesel till bilar, båtar etc, och har inget med dess miljöegenskaper att göra.

Böter, talar nog för sig själv. Med tanke på att den är lågbeskattad. Runda slängar höga belopp runt 10 pappen om man åker dit. Men inte många fall man hört talas om det.

 

/PeAcE

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...