Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Tohatsu

Propellern slutade snurra!

Rekommendera Poster

Tog en premiärtur ikväll och det var visst lite lågt vatten.

motorn tog i lerbotten och plötsligt slutade propellern snurra men motorn gick som vanligt.

det är en tohatsu 9.8 som jag gissar är från 80talet. Med fram/neutral/backväxel.

backen fungerar ju då inte heller.

tror ni det kan vara ett dyrt fel eller något man fixar själv?

tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara samma som hände mig (i Karibien, på väg från klarering hos myndigheterna i Portsmouth, Dominica, där jag höll på att driva ut i Karibiska Havet med nästa destination Panama...) en gång. Propellern still, men axeln snurrade. På låga varv, tomgångsvarv, snurrade dock propellern med och gav mig en låg fart. När det blåste vann vinden. När det mojnade vann jag. Det var en lång, trög färd innan jag var framme vid moderbåten.

Vad som hade hänt var att den vulkadse gummibussningen mellan propellernav och själva propellern hade brustit. Axeln har jag för mig av splinad. På denna trär man den kompletta propellern. För att utjämna rycken som uppstår vid växlingar mellan fram, neutral och back och för at skydda mot påkörningar har man alltså lagt en ryckupptagande gummibussning mellan propellerns inre hylsa och den yttre delen. Denna har man i stället för brytpinne. Har man kört emot något lite för hårt eller som du kört bladen i botten kan gummibussningen brista. Då håller inte längre gummit ihop yttre och inre del av propellern. Men i min tomgångsfart räckte friktionen mellan gummi och hylsor för att propellern skulle snurra med, men så fort jag gasade, så slirade yttre hylsan (med bladen) mot gummit, eller om det var gummit mot inre hylsan.

(Den tillfälliga) lösningen på detta (efter förslag från de duktiga killarna från Rodins Marin i Uddevalla) var att med skruv fixera inre och yttre hylsa mot varandra. Jag fick helt sonika ta en borrmaskin och borra igenom propellern från sidan, från yttre del, genom gummit och in till inre delen (en liten bit). Det krävdes mer än en skruv. Har för mig att jag tog en gängtapp och gängade hålen för maskinskruv, men det var nog någon plåtskruv med också. Tre skruvar räckte inte, jag hade till slut kanske åtta skruvar i, innan jag fick tag i ny propeller. Undvik att skruva ända in till motorns propellerdrivaxel, så att du inte skadar splinesen.

Klena skruvar kan fungera som brytpinnar, kraftiga skruvar gör att saker skadas mer, om du växlar häftigt, eller kör in i något. Kanske går det på något sätt att limma ihop yttre och inre del av propellern med gummit på något sätt, men det har jag inte prövat.

Alltså: kör försiktigt tills du fått tag i och monterat en ny propeller. Den lagade kan du ha som nödreserv. Vilket påminner om att man alltid bör ha en extra propeller med sig i båten. Det kan det finnas fler skäl till. Det kan vara skönt att slippa driva till havs, medan resten av besättningen undrar var skepparen och jollen tog vägen...

Lycka till! \ Lasseglar'n

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

aha.

det kan nog vara så som du säger..

såg att den snurrade liiiitegrann men bara lite.. men den gav ju inget eftersom jag hade motströms och motvind hemåt.. jag kommer att ha värk i armarna imorrn det kan jag säga..

så en ny propeller är alltså svaret?

låter ju smidigare än att börja gå in å gräva bland drev och grejer.. jag firar inte ens ett år som båtmotorägare så man är ju lite nervös för sånt.. även om man mekat mopeder och bilar förr..

 

men jag ska kolla upp det där.. tack så mycket

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig låter det som brytpinnen, sitter mitt i propellernavet och ser ut som damers hårnål. Har nog hänt de flesta båtägare att den gått. Inget farligt alls. Själva idén är att den skall gå av för att skydda propeller och motor vid bottenkänning. Kostar nån tia att köpa ny, de kan vara kluriga att hitta idag då det av någon anledning inte finns på nya motorer. Då kan du ta en hårnål eller annat lämpligt. Tänk bara på att en spik tex inte går av så lätt vid ny bottenkänning.

Lycka till

 

Edit: skippa spiken, ta något som går av lätt. Stavar dessutom som en tjuvfiskare



Senast ändrad av Tally | 04 juni 2009 | 01:44



Senast ändrad av Tally | 04 juni 2009 | 01:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok.. ska kolla det oxå..

ni tror alltså att det ska räcka med att jag lossar propeller så ser jag vad som är felet.. gummit eller hårnålen?

 

det är något som jag kan göra med motorn på plats på båten alltså?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jadå, det är inga problem alls. Har kollat upp din motor och den skall ha brytpinne enligt uppgift.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=175654

Där har du en tråd om ungefär samma ämne med bilder o allt.

Men nu tycker jag att vi går och sover ;) Du kan sova lugnt, det är troligtvis varken dyrt eller krångligt att åtgärda! Och du kan göra det på plats.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fruktansvärt mycket tack.. får hoppas att det stämmer att det är så..

var rädd att man skulle bli båtlös i dessa dystra pengatider..

 

jag ska återkomma så fort jag kollat in propellern..

 

tacktack

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig känns det också som brytpinnen, men att en hårnål skall räcka vete tusan ?

Får nog ha en lite mer tålig sak, dessutom skall du se till att ha en extra med dig i båten f.o.m nu. Är ju inte roligt om den går av lite längre ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sant så sant..

men istället för att börja med hårnålar och annat hemgjort så ska jag nog leta reda på riktiga brytpinnar. borde väl finnas nån butik här i luleå som har det.

frågan är var.. Granec?

på nätet hitta jag ett par för 58kr, inte så mycket att snacka om..

vad jag förstått är det 2 st som sitter på...?

storlek läste jag nånstans att det kan va 5x35mm

men det vet dom väl på affären.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tur så sitter det en reserv på eller innanför Motorkåpan,men du behöver ju köpa ändå,kolla i instruktionsboken,om du har någon.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu när du säger det har jag för mej att jag sett nå extragrejer sitta där inne.. ska det se ut som en hårnål eller är det en metall/mässing pinne?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok tack så mycket..

meddelar om ni hade rätt så ni vet =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta så finns det en reservpinne under motorkåpan från motortillverkaren. kolla runt lite eller se bruksansvisningen för din motor. Yamaha har det i allla fall på sina mindre snurror.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oki grabbar, hårnålen är mitt fel, ber om ursäkt för det! :D

Det är jag som skall hängas isåfall inte Tohatsu.Tanken var att illustrera hur det ser ut.

Så GLÖM hårnålen, köp som du själv sagt riktiga grejer istället.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter onekligen som att det är brytpinnen som gått. Här i Luleå hittar du sånt hos Marindemontering eller Kalixmaskiner (förutom Granec då).

Det är enkelt att byta förutsatt att muttern på propelleraxeln inte är fastrostad. Kan enkelt göras medan motorn sitter på båten. Försiktigt bara så du inte sumpar grejerna i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om man inte får tag i brytpinnar kan man göra egna av en borr i rätt storlek givetvis av den del som är slät baksidan av borren enda nackdelen är att dom är lite väl hårda och går av vid minnsta lilla bottenkänning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan allihopa.. idag var jag ner och kollade in brytpinnen och mycket riktigt.. den var av.. 2 extra satt fast under kåpan så jag tog en sån och allt var ju mycket enkelt..

enda grejen var att det gick inte att fixa från båten, det nådde jag inte..

men jag stakade mej till land och inga problem..

tack så mycket för eran hjälp!!

 

nu är det bara tomgången jag måste få bukt med..

nya tändstift och att skruva i förgasarn hjälper inte.. men den startar ju och går framåt så det är inte lika viktigt just nu..

 

tack igen och ha en trevlig båtsommar

 

skepp ohoj

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...