Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
denada

Grillhink

Rekommendera Poster

Hej alla sjökockar.

Tänkte kasta ur mig en fråga om grill...
Åhlens har en grillhink som säljs för knappa 200:- Är det någon som har testat den? Tanken var att ha en sådan och skippa engångsgrillarna man alltid har med sig ut annars...

Det ska väll vara lite miljö vänligare att ha en hink som man använder många gånger... Men jag kan ju ha fel...

Tankar och ideer mottages tacksamt...

post-10008768-1394235945,3411_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också kikat på hinken men funderar på hur kladdigt och sotigt det blir att stuva undan den efter grillning igen. Gallret t ex. Får väl inte plats i själva hinken efteråt?

Om du är öppen för alternativ så kan jag rekommendera en annan grill. Finns lite överallt och jag köpte min på Jula då de hade sänkt den från 250 till 200, och det priset har de fortfarande. Finns även på Biltema, ÖoB och ICA för 250kr, fast den på ICA är emaljerad vilket är skräp. De andra är av rostfritt, vilket jag tyckte var utmärkt på sjön.

Passformen och byggkvaliteten var riktigt usel ur kartongen men efter att ha fixat lite med den själv (lagt till några brickor, lossat fästen och skruvat om dem, bända till locket) så ser den riktigt fin ut.

Fördelar som jag ser det är att alla galler förvaras inne i grillen. Man kan stänga den helt med ett snäppfäste och bär den enkelt i handtaget. Den har ventilationshål i botten som går att stänga och känns riktigt genomtänkt som modell. Grillar jag bara lite så använder jag bara ena sidan men man kan grilla i både lock och botten.
Svalnar snabbt om man häller ur briketterna. (Använder man kol så blir hälften kvar oförbränt, med briketter så blir det bara ett fint pulver av aska)

Nackdelar, skulle nog vara om man har väldigt begränsat stuvutrymme då den alltid står på benen och har ett uppstickande handtag. Samt att man antagligen måste vara lite händig för att få till den då den ur kartongen ser sne, vind och kass ut.

 



Senast ändrad av Dawa | 02 juni 2009 | 11:05

post-10005627-1394235945,3811_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag har tittat på den grillen oxå. Senast när jag var på biltema...
Det som slog mig var att senast jag hade en grill i rostfritt så slog den sig något helt fantastiskt när den blev varm... Men det är klart är man lite på hugget med att anpassa kvaliten själv så är det ju ett alternativ...

Fördelen jag såg med hinken är att den är liten som attan och att den ska (enligt försäljaren jag undrade lite för) förbränna allt du matar den med. Samt att det blir mycket bra glöd i den på grund av hålen som skulle vara under glödbädden...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, jo storleken talar nog för hinken.
Ang att rostfritt skulle slå sig, har inte märkt av det. Har grillat 3-4 gånger i min och den har inte ändrat form alls.
Hålen under glödbädden är samma princip som i lilla tunnan jag har, blir bra fart eftersom briketterna ligger på ett galler strax ovanför.

Hur menade försäljaren att den förbränner allt man matar den med? Att det skulle skilja från andra grillar eller nåt speciellt?

Skulle vara kul att höra en recension från någon som testat hinken. Den ser ju trevlig ut.
Ett annat alternativ är förstås att slå några hål i botten på en vanlig galvad hink och lägga ett galler över, om man vill komma ner i pris. Men det är ju lite somrigt med en ljusgrön förstås. =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om det finns någon som har köpt fler grillar än jag på denna jord? Flört  Bor man i båten minst 6 månader per år så blir det i alla fall en hel del grillat må jag säga.  Nu har jag tre grillar för olika behov. En liten händig gasolgrill som kan användas ombord ifall det inte är möjligt att gå iland för grillning.  En grill med tre teleskopben som går ihop upptill där det sedan i en kedja hänger ett höj och sänkbart grillgaller.  Förträfflig över öppen eld.  Och så då kungen förstås, en liten Weber som heter Smokey Joe. Den kostar 500 - 600 pix men det är den värd.  Finns t.ex. på www.lindarn.se sök sedan på Weber brikett.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte grillhinken på ICA, a 150 spänn. Har inte testat den än men den ser ju behändig ut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För en 7-8 år sen fanns det små, svarta grillådor (ihopfällda såg de ut som en attachéväska) med utfällbara ben. Ihopfällda kunde man lägga tillbaks dem i den lilla kartongen. De var skitbilliga och höll minst ett par säsonger. VART TOG DE VÄGEN?? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är min hemtillverkade grillhink utan at ha sett någon förebild till detta. En vanlig förzinkad metallhink, med lufthål slagna på sidorna. (förzinkningen skall brännas bort först innan man börjar grilla)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med en gammal attachéportföljgrill av tveksam kvalitet men har inte hittat nåt bättre. Plåtlådan av vanlig stålplåt vrider sig i hettan men grillat blir det och grillytan är rätt stor.

Den som får fram en portföljgrill av bra kvalitet kan nog sälja ett större antal då ett uppdämt behov torde finnas.

De är ju så utrymmeseffektiva och rätt smutsfria.

Extra bra vore en modell med helt stängbart lock över grillkärlet så kolen slutar glöda och kan användas nästa grillpass. Weberkloten är bra i detta avseende. När grillningen är färdig finns ofta kol kvar för en grillning till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick en Coobgrill http://www.eldochvatten.com/html/body_cobb_grillen.html för att jag lånade ut en ansenlig mängd sjökort runt Svenska kusten.

 

Hade tidigare SXK´ s roastfria grill med fäste för puchpit. Den fungerade inte nåt vidare och degraderades för några år sen till rök, för tex makrillfileer - till det fungerar den utmärkt.

 

Coobgrillen är ju inte direkt gratis (om man skall köpa en) men den fungerar perfekt. Den blir inte varm på utsidan så man kan ställa den mitt på bordet om man vill. Det är speciella grillkol som man tänder direkt utan tändvätska. Blir nästan inga kladdiga kolrester/aska att ta hand om efteråt.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er! Själv kör jag med en Weber Smokey Joe, som omnämndes av någon tidigare. En fördel med den är att man snabbt kan släcka briketterna då man grillat klart och att den går att stänga utan att askan trillar ut. För att vara säker på att den inte ska öppna sig har jag satt ett packband runt den. Tyvärr är inte benen möjliga att vika undan, så den tar rätt stor plats. Jag förvarar den i en av stuvluckorna i sittbrunnen. För att tända briketterna har jag använt Weber's tändkuber i kombination med en liten luftpump för fendrar (det blir för jobbigt att blåsa på glöden med lungkraft). Den har fungerat mycket bra och är ganska lätt att placera på ojämna underlag med sina tre ben.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag körde grillhinken (150 kr på ica maxi) hela sommaren. Den funkar kanon. Gallret kommer ju en bit upp från kolen till skillnad mot de flesta attache varianter. Sen fäller man ju ihop benen och då går den lätt att stuva. Hade den i en plastpåse. Kan rekomenderas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vi köpte på båtmässan en grillhink med medföljande väska. Funkar så bra så vi funderar på att ersätta vår ordinarie hemma grill med en likadan. Kan varmt rekomenderas. Tror det är Sagaform som mäket heter.

Nu längtar jag till sommarens grillningar...Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...