Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
columbusave

laptopen fungerar inte i båten

Rekommendera Poster

Jag försöker koppla in min laptop till min motorbåt via cigguttaget men får det inte att fungera. Datorn(compaq) vill ha 19 v och 3,16 A enligt vad som står på trafon.

Jag har köpt en laptop-trafo(art 32-5502) på claes ohlson som omvandlar 12 V till 19 V och max 3,5A. Det fungerar klockrent i bilen men inte i båten..........jag har tillochmed provat att koppla direkt till batterierna i båten(2 krokodilklämmor och en ciggarettuttags-hona) men det funkar ändå inte trots att batterierna är fulladdade i båten.  

Jag blir galen på det här....är det NÅGON som har någon ide vad problemet kan vara??

mvh/Erik 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw

Låter riktigt usligt! just för att ha provat dirr på batteriet, några har ju problem med att cigg uttagen är för svaga. kan inte förstå vad som är fel tyvärr, hoppas d fixar till sig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara spekulera:

Du har ändrat spänningsinställning av misstag på omvandlaren

Förväxlad polaritet på kontakten

Fel på omvandlaren (kolla igen i bilen)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några dumma kommentarer först:

Rent principiellt borde det ju inte vara någon skillnad på båten och bilen.

Är du säker den fungerar i bilen? Att datorn fungerar säger ju inget. Med andra ord - kolla att laddningslampan lyser på datorn dvs att datorn verkligen går på extrern matning och inte på batteri.

Har båtens batteri rätt spänning? Men å andra sidan - omvandlaren bör klara ca 11 - 15 V in så om batteriet är på exakt 12 V är inte viktigt.

Ofta är det något löjligt enkelt fel som till exempel glappkontakt eller fel poleritet.

Jag har samma problem med en dator att den vill ha 19 V. Hemma kunde jag köra den med ett nätaggregat på 14 V så jag trodde det skulle fungera i båten - men det gjorde den inte. Nu ska jag skaffa en 12 till 230V omvandlare och prova. Funderade också på att skaffa en 12V till 19V för att slippa ha 230 V ombord.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte avanstående hjälper....
Prova sökordet cigg-uttag i den vita sökrutan ovan. Ger 13 träffar varav någon/några kanske kan vara till hjälp för dig!?

Cigg-uttagen är f.ö. bedrövligt dåligt standardiserade/ utförda, enligt min mening.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt sådana till laptopen både i båten och till jobbardatorn i min tjänstebil. Jag använt samma spänningsomvandale (det är min egen) i princip varje arbetsdag i flera år. Det händer ibland att de slutar att fungera. Jag har aldrig funderat orsaken utan köpt en ny och har i stort sett alltid haft en i rezserv.

 

Prova din i bilen så ser du om han funkar där. Annars  så .....

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att utesluta så många saker som möjligt så prova kopplingen 2 krokodilklämmor och en ciggarettuttags-hona i bilen.

Vore konstigt om den fungerar i bilen men inte i båten om båtbatteriena inte är helt slut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har du mätt upp så att du har 19v i kontakten till datan? Köpte en omställbar omvandlare på Kjell&company och den fungerade perfekt.

Nisse Dalsjöfors

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...