Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Schmaxo

Vilka Drag är bäst för abborre.

Rekommendera Poster

Hade tyvärr ingen bild på abborrtacklet, men på lägger in en bild från ismetet efter gädda i vintras. Skillnaden är att här har jag använt ståltafs med 2 st trekrok istf enkel- dubbelkrok på nylonlina. Den bakre trekroken ska sitta i bröstfenan om du kör flötmete m levande bete, har du dött bete (ex.vis vid gäddfiske) så sätter du den baktre kroken i ryggen istället

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yngsta dottern med bottenmetad gös på 3.6 kilo Bete: Löja givetvis :)

post-22514-1394235955,472_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äh, säg vad ni vill, men inget slår en fet mask och mete :)

/thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Myran wipp, Abu Reflex eller en fiskjigg med ljusgulkropp och rött huvud.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Agnade med mört, skulle ju meta gädda då igentligen men jag blev lite överaskad när jag fick napp och såg abborren :P:)



Senast ändrad av Schmaxo | 27 juli 2009 | 18:33



Senast ändrad av Schmaxo | 27 juli 2009 | 18:33

post-10009381-1394236032,7434_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

stor spinnare med silver eller kopparfärgad sked, helst vit med lite röda fjädrar på kroken, funkar galant, eller en mörrum spinnare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ABU-s spinnare sonette med en bit mask på dunkroken är oslagbart. Har fiskat med det  i över trettio år men numera är det svårt att få tag på. Har hittat ett och annat på tradera.

Christer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade för mig att det var förbjudet enligt svensk lag att fiska med levande agn, förutom mask.. nu för tiden.

Edit.. Nu har jag googlat och läst runt en hel del i ämnet och bara blivit ännu mer konfunderad.. Tydligen är det lagligt på något sätt. Är det någon som är insatt och kan förklara/verifiera detta?

Hittade en broschyr från fiskeriverket på vägen.. Faror med levande agn
https://www.fiskeriverket.se/download/18.44f3ea68120379b1edf800044/faror_med_levande_agn_webb.pdf
Kanske något att tänka på i alla fall...



Senast ändrad av Daniel_B | 09 januari 2010 | 23:26



Senast ändrad av Daniel_B | 09 januari 2010 | 23:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den va ju inte heller så stor. Jag var uppe i norrland och fiskade i en sjö och fick en aborre på 1.2 kg kan väl säga att jag blev jävligt förvånad (sjön heter stora lappträsk) och i samma sjö har jag fått en gädda på 12 kg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt favoritdrag för abborre. Har absolut fått mest abborre med just ABU's droppen. Inget annat kommer i närheten. Fiskar mest runt Roslagen.

 

 

post-10016587-1394237571,1554_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört att jigg vid grynnorna i vår sjö är kanonbra, men jag har aldrig haft ett hugg ens.

Har tunn flätlina och har testat flera olika jiggar. Får ingen kontakt med dom små jiggarna som enligt andra är bäst. Ska ju tydligen hoppa fram på botten, men jag känner inte i spötl vad jigguslingarna gör därnere. Tips någon?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...