Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
bianca27

Giftfri bottenfärg

Rekommendera Poster

Jag provade förra sommaren med att måla delar av botten med den nya giftfria färgen Neptun Formula med utmärkt resultat. Jag hoppas att fler börjar att använda denna färg. Varför måla med giftig färg när det finns giftfri? Det verkar som att de flesta envisas med att måla med giftfärg. Om man inte gör det för sin egen skull så kan man göra det för sina barn och barnbarn. Det är ju dom som skall ta över det skitiga havet efter oss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då vill vi förstås veta var du har båten. Det är av största betydelse för hur trögt båten kommer att gå. Rekommenderar du den färgen för västkustbruk kan du få på pälsen om den inte fungerar. Hade den funkat för västkusten skulle det ha hörts och setts i annonser. Den skulle direkt putta bort alla giftiga konkurrenter. Vi använder inte gift för att vi tycker det är macho eller så.

Vi har bara inte orken att spetta bort havstulpaner. Jag har gjort det en gång med en båt från Vänern som fick gå en sommar i havet med Vänerfärg.

Det var inte roligt! Alla verktyg slets ner. Det som funkade var att hela tiden slipa änden på en fil. Men man kom ändå inte ända in till skrovet riktigt. Kvar blev en skyddande? hinna av kalk. Men bottenfärgen fäste bra på den. Något skrovlig bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Neptune Formula är enligt tillverkaren bara avsedd för insjöar och Östersjön, så det finns ingen anledning att börja diskutera om västkusten i det fallet. Funkar den bra för östersjöförhållanden är det bra för de som kan använda den. Håller man till på västkusten får man ta till något annat.

Det påstås att de försöker få fram en färg som fungerar på västkusten, men någon sådan finns alltså inte ännu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan tänka mig att blanda ihop en bottenfärg för insjöar också. Det behövs ingen kemiexpert för det. Karamellfärg och vatten skulle t.ex kunna fungera bara man inte skriver på etiketten vad burken innehåller.

Receptet brukar ju sällan lämnas ut. Men att det är ganska giftfritt i små mängder kunde man skriva för att det ska låta effektivt och bra. Skyddshandskar och välventilerat utrymme och en liten giftdödskalle som attraherar de som verkligen tar hand om sin båt på bästa sätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Botten gör båten trög av annat än påväxt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara om man seglar på den.

Om en bottenfärg är giftfri, vad är det då som gör att den fungerar? Det har ju gjorts försök med teflonfärger och annat halt som ska göra att de små kritterna inte fastnar, men det verkar inte fungera något vidare. Jag tror helt enkelt inte på giftfri bottenfärg för annat än insjöar, och inte ens där. Är färgen giftfri kan man lika gärna strunta i det, eller slänga på någon snygg lackfärg för syns skull. Jag skulle vilja se hur våran båt såg ut i bottnen med giftfri färg, den ligger i två år i stöten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tröttnat på att måla med de besvär och kostnader det innebär eftersom jag ändå får tvätta botten ett par gånger per sommar. Är det någon med erfarenhet av att klara sig utan ny färg var år i saltsjön? Vore trevligt med en kommentar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att de som så entusiastiskt hyllar/marknadsför giftfri bottenfärg borde ta sig an och bevisa dess funktion: Det är väl bara att måla kring 20 stycken 1 x 1 meter plastskivor och placera dem vid olika småbåtshamnar i Stockholms skärgård. Gärna inburade så att ingen kan komma åt och sabba experiment t.ex genom att borsta av skivorna. Placering borde vara ungefär som ett båtskrov, dvs rätt djup, rätt solbelysning. Bredvid varje skiva naturligtvis en likadan omålad som referens.

Och då skall placering ske på såna ställen som är kända för att det växer havstupaner där...

Kostnaden för ett sånt experiment kan inte vara så hög, jag tror att mycket av det praktiska jobbet skulle kunna göras av båtklubbar som säkert är nyfikna på reulatet och följas upp av någon seriös båttidning.

Inget sånt har skett, man kan fråga sig varför ?? Troligen för att färgen är en bluff !!

Själv är jag alltid mycket skeptiskt till sånt som låter för bra, och då det är oftast inte sant heller.

Vad gäller Neptun Formula så frågade jag på allt för sjön för några år sedan om en liten provburk att testa på en yta av 20x20 cm på min egen båt. Fick bara ett fånigt flin som svar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jan! Du låter som en som tvättar i sjön. Hur funkar det? Hur ofta? Skickas det ut mejl som det skas när snäckorna är på gång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jan! Du låter som en som tvättar i sjön. Hur funkar det? Hur ofta? Skickas det ut mejl som det skas när snäckorna är på gång?

? ? ? ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jan_af_lisoe: Inget sånt har skett, man kan fråga sig varför ?? Troligen för att färgen är en bluff !!

Skojar du? Det finns flera sådana tester. Diverse tidningar gör dem. Sjöfartsverket gör dem. Länsstyrelsen gör dem. Kruxet är att sådana tester av naturen tar tid, och det sker inte så ofta. Neptune Formula har bara funnits en säsong. Det kommer säkert rapporter vad det lider.

De har också en nöjd-kund-garanti som inte har märkvärdiga krav.

Däremot har den första versionen av färgen 2008 fått mycket kritik för dålig vidhäftning på vissa ytor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Det finns flera sådana tester

Bifoga gärna länkar, bara seriösa och oberoende tester av intresse. Inga länkar till tillverkarens, statens eller generalagentens hemsidor, tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde ett test med Micron Eco och LeFant H2000 (tror jag den hette, de tog bort den året efter). Målade i rutor på alla delar av botten så solen skulle exponera färgerna lika.

Kan säga att LeFant var överlägset bäst. Det gick en skart gräns mellan färgerna vilket väl visar att alla miljö-färger inte är lika dåliga.

Båten låg tre månader i Sthlms skärgård och 2 månade i Mälaren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.batmiljo.se/?id=7046

Hej !

Om Ni kollar filmen så lär Ni Er hur man undviker bottenfärg och istället tvättar botten ett par ggr per år. Jag provar med i mopp snorkel och cyklop så slipper man ta upp båten. Första tvätten tog cirka 20 minuter på varje sida men jag blev rätt trött av att ligga i vattnet och gnugga.

Det kanske förutsätter att man har en hård bottenfärg, skule inte vilja börja skrubba på en självploerande färg.

För mig är detta första säsongen med tvätt så alla erfarenheter mottages tacksamt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra året lät vi bottenmåla båten men i år åkte den i redan innan påsk så därför blev det ingen bottenmålning. Idag svängde vi förbi Lindströms varv och lät dem lyfta och högtryckstvätta båten. Havstulpanerna verkar inte ha kommit ännu för jag såg inte en enda eller så var de så små. Drevet var täckt med sjögräs och botten var i behov av tvätt med jag kunde nog ha väntat någon vecka till. Förmodligen kommer tulpaninvationen snart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Målar med fartygsfärg vart tredje/fjärde år! Har aldrig haft någon beväxning och därmed ingenting som bromsar upp båten.

Tror inte mycket på någon annan färg....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Målar med fartygsfärg vart tredje/fjärde år! Har aldrig haft någon beväxning och därmed ingenting som bromsar upp båten.

Tror inte mycket på någon annan färg....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något som förutom att vara ett lagbrott innebär att du tar dig friheten att smutsa ner miljön mer än vi andra båtägare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här på forumet får man inte uppmana till olagligheter och det ska vi inte göra. Men att tänka själv är inget olagligt.

Nu har Kemikalieinspektionen kommit fram till att kopparhaltig färg är förbjuden på alla ställen förutom på västkusten. För västkusten är kopparhalterna begränsade och effekten betydligt försämrad.

Fundera gärna över vad du tror händer med koppar som frigörs från färgen.

Fundera även på vilka utsläpp motorn gör både vid ren botten och vid kraftigt beväxt.

Fundera även vad som händer med naturen då man använder kraftiga rengöringsmedel för att rengöra beväxta bottnar.

Jag anser det är viktigt att man tänker själv och fundera över om det är rätt beslut som tagits.

Visst har man på KEMI betydligt mer resurser och hög utbildning men de är ändå bara människor och många parameterar ska vägas in. Har man fattat rätt beslut?

 

På västkusten är själpolerande kopparhaltig färg tillåten. Denna utsöndras till stor del ut i vattnet. Om man istället tillåtit en icke polerande bottenfärg med högre kopparhalt, hade då mängden koppar i vattnet minskat och vi fått en bättre effekt?

Sådan färg behövs normalt inte målas om varje år och förbrukning av färg skull minska. Även utsläpp av lösningsmedel. Knappast bra för tillverkarna vilka välkomnat beslutet som finns då de får sälja mer färg som hamnar i havet. Sjukt.

 

Vi lever i en demokrati och enligt den skall alla följa fattade beslut men det åligger även alla att vara kritisk till det som beslutas och ibland frågasätta besluten.

Tänk själv.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju heller inte förbjudet att tänka ett steg längre.
Fartygsfärg kan ju betyda vad faen som helst, allt ifrån en hård färg med hög kopparhalt för fartyg i svenska vatten till något skit som beställts på nätet från ett land med generös lagstiftning kring biocider. Men funkar färgen i tre-fyra år är det nog både det ena och det andra i den. Läs bl a om TBT, http://sv.wikipedia.org/wiki/TBT - ganska vanlig i fartygsfärg från utlandet och inte alls ett trevligt ämne och inget man på något sätt kan komma med skulle vara mer miljövänligt än den godkända färgen för svenska vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...