Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Jaken

Doseringspump till värmare suger inte

Rekommendera Poster

Satte in ny värmare förra året (webasto 3200). Hade stora problem med att få pumpen att suga upp diesel ur tanken. Efter ca 3 timmars arbete hade jag fått bort all luft i slangen till pumpen och den fungerade då som en klocka hela sommaren. I höstas så var nog nivån i tanken för låg och värmaren gick inte igång. Håller nu på att försöka få igång den igen. Men jag har stora problem och undrar nu om det finns något jag missat. Det skall väl inte vara så krångligt att start upp en värmare då pumpen gått torrt. Skall inte doseringspumpen klara att suga upp diesel även om det kommer luft i slangen? Måste jag installera en primer som matar fram dieseln ända till pumpen för att den skall kunna arbeta själv. Pumpen sitter i höjd med överkant tank och tanken är ca 80 cm hög. Om man suger i bränsleslangen så är det inga problem att få upp dieseln. Så det är inte stopp. Men så fort man släpper slangen så rinner dieseln tillbaks och det kommer in luft. Borde nog vara ett allmänt känt problem tycker jag. Hoppas på hjälp.



Senast ändrad av Jaken | 27 maj 2009 | 22:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...