Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
CalleN

När drar båen minst?

Rekommendera Poster

Har en DC och undrar när den drar som minst, i 5.2kn på 1200-1500 V/min eller vid 24,5kn vid 3200 V/min?

 

/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du behöver ange mer information för att få ett bra svar. Båttyp, motortyp, motorstorlek etc.

Från min ringa erfarenhet så är det mest effektivt att först få upp båten i plan med mycket gaspådrag, och sedan minska gasen så mycket som möjligt men ändå se till att båten planar

/thomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5,2knop. att den skulle dra mindre vid plan tror jag inte på...

 

oavsett motor och båt



Senast ändrad av -Danne- | 27 maj 2009 | 12:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Körde ankan tilländen på sjön på tomgång vid vinterupptagningen drog i sig 5 liter.  åkte samma sträck i nästan fullfart och blev mycket förvånad samma mängd soppa gick åt.    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också funderat över frågan, och i brist på en flödesmätare så är man ju begränsad till gissningar. Jag presenterar mina funderingar och teorier så får vi se om någon annan tycker annorlunda.
I mitt huvud känns det som att det borde, rimligtvis, handla om 2 kurvor där man vill hitta lägsta skärningspunkten.

1. Motstånd i vattnet.

2. Varvtal på motorn.

Allra mest bensin borde en motor dra om den får jobba hårt med höga varv. Som om den t ex skulle maxvarva strax innan planingsfart, när den gräver ner sig som mest.
Allra minst bensin borde den dra om den varvar nästan ingenting och knappt nuddar vid vattnet. Som att plana högt vid låga varv. Problemet då blir att ju lägre varv ju mer sjunker båten ner i vattnet.
Har jag alltför lågt varv så blir motståndet i vattnet högre och då borde jag rimligtvis kunna spara bensin genom att hålla lite högre fart än strax över planing.

Min teori är att man ska ta upp båten i planingsfart. Öka varvet tills båten inte lyfter sig högre och då har man hittat det varvtal när båten drar som minst. Ökar man gasen ytterligare efter detta så höjer sig inte båten mer ur vattnet utan ökar bara farten. Då inbillar jag mig att jag hittat optimalt varvtal/motstånd för min båt/motorkombination.

Frågor på det? =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så resonerar jag också. Man får en vettig förbrkning med en någelunda snabb hastighet.

 

Men angåend den absoluta förbrkningen så testade jag det hela förra året. Men en mercury 4t på 50hp. Vid tomgång eller strax över tomgång var förbrukningen på strax över 1 liter till 2 liter i timman. och farter på ca 3-5 knop. Altså en bra bit under 0,5l distans.

Vid 20knop så låg den på ca 0,6 till 0,7l distans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant fråga för naturligtvis tar motorn mer vid 3000 rpm än vid 1500 rpm men frågan är om den verkligen tar 5 (fem) gånger mer bränsle.

För det intressanta är väl tillryggalagd sträcka på mängd bränsle. Och man lär ju komma 5 ggr längre vid 25 knop jämfört med 5 knop.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag inbillar mig att kurvan ser ut så här...

post-10005627-1394235939,8749_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer ganska bra din kurva. Dock så har olika båtar/motorer olika bränsleoptimala farter.

Billigast är alltid tomgång, eller strax över. Sedan har du marchfarten, då hastighet/förbrukning är optimerat, och den farten varierar mellan båt/motor typer.

För planande båt bruker marchfart ligga runt 75% av maxfarten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en dieselmotor och flödesmätare så jag roade mig i helgen med att notera ned förbrukning vid olika farter. Jag misstänker att exakheten hos flödesmätaren är det lite si och så med, men det ger i alla fall en indikation. Min båttyp har ingen tydlig planingströskel men efter ca 10 knop känns det som den går lättare och det kan man nästan se på siffrorna. Sammanfattningsvis: Man kommer längst på en tank genom att köra sakta men det är roligare ju fortare det går.

post-17882-1394235939,9307_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som även bör beaktas är vid vilket varvtal som motorns momentmax ligger. Vid momentmax får man ut mest effekt per liter bränsle. För en otrimmad cheva 350 v8:a så har jag fått lärt mig att det ligger kring 3500 varv, att ligga och marcha med så högre varv (~4000) är som att elda för kråkorna.

Dvs när båten har planat ut och motorn varvar så att den levererar momentmax bör ge bäst bränsleekonomi.

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent teoretiskt motormässigt stämmer detta, men till detta måste det tas hänsyn till båtens form och förmåga att lyfta/släppa från vattnet. Mina 350s går som bäst/ekonomistkt vid 4000 RPM.(Marschfart 30 knop)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis monterat en flödesmätare ansluten till GPS'n, på min 23' Lancer med en Cheva 350/VP 290DP, är lite tveksam till siffrorna jag får på låga varv tex tomgång ca 2l/h! Vid högre farter/ högre förbrukning så stämmer säkert siffrorna bättre. Om siffrorna stämmer så drar den ca 0.8l/dm vid 5-6 knop.

Från ca 8-10 knop knop till 26 knop varierar förbrukning mellan 1.35 och 1.7l/dm. Det känns som att båten går lätt mellan 20-26 knop, även motorn verkar då gå lätt och drar då knappt 1.4 l/dm. Vid 25 knop varvar den ca 2700 rpm. Det gäller att inte låta sekundärportarna öppnas, det gör de på min motor strax över 3000 rpm.

Vid max 40 knop/4400 rpm drar den 2.1l/dm.

Så, svaret på din fråga är då att den drar minst vid 5 knop och betydligt mer vid 24,5 knop. Antagligen ligger din ekonomifart vid planing något lägre, 3200 rpm är nog lite högt (om det är en V8) men svårt att svara på utan att veta vad du har för ngn båt och motor o drev!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror i första hand på om det är bensinare 2T / 4T eller diesel. Min 200 hk 2T drog hur mycket som helst vid alla varvtal. VP KAD 42 / KAD 43 drar nästan ingenting vid tomgångskörning eller under 1000 rpm. Men i fart jämnar skillnaderna ut sig enligt båttidningarna.

Lite förvånande rapporterar Motor Boat & YAchting följande siffror för Princess V40 med dubbla KAD 42 dieslar:

 

Speed (knop) 10,00 16,00 23,00 29,00 35,00 RPM 2000 2500 3000 3500 3950 Lit/tim 41 68 80 91 105 Förb (lit/dist) 2,61 2,71 3,01 3,58 3,70

Förvånande för att 10 knop är en jobbig fart för båten i halvplaning. Så för stora båtar (>30 fot) verkar det i princip vara linjärt förhållande och ingen puckel på kurvan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag kör en Orrskär 850 med aqad40 och jag har en flödesmätare som verkar ha bra precision.

Det går åt minst bränsle kring 5-6 knop över 7 märks det tydligt att det går mer. Kring 8-9-10 knop tar den mest, minst 2 liter/dt. Vid 15-16 knop planar den. då här den lägst förbrukning i registret över 6 knop. Drar man på mer ökar förbrukning, men det är bara lite i taget, dock fortfarande långt under 8-10 knops farten som är den klart dyraste.

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Siffrorna tyder på att båten i fråga är halvplanande och då råder andra förutsättningar för bränsleförbukning.

10 knop för en 40 fot (12 m) båt är nog fortfarande deplacement fart och därför ej jobbigt.

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog rätt som Niclas säger. Så slutsatsen för båtar >30 fot och svar på den ursprungliga frågan i tråden är att det blir dyrare desto fortare man kör inte bara per timme men även per distans. Därför puttrar jag gärna vägen ut genom Strömma kanal ut i skärgården när vädret är vackert, hellre än att ösa på via Vaxholm och Grinda i 25 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är så som J29tumman och berraS skriver:

Tomgång är snålast. Sedan är det ju definition med att dra minst:

absolut? Då är det tomgång.

Snålast per timme/ per sjömil mm?

I förhållande till hastighet?

Effektivast är motorn där motorn har hög vrid, oftast ca 75% av maxeffekten se BerraS.

Flödesmätare är en rolig hjälpmedel för att reda ut detta :-)

 

jag skall skaffa mig en också

 

sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en flödesmätare Garmin GFS 10 inkopplad på Garmin 520 och ( om jag kommerihåg rätt).. vid putterfart , jag menar växel i och tomgångsvarv plus litelite till så inte det blir vågor/svall bakom båten .. då drar den som minst ... minsta lilla gas så är det 0.7-0.8 L/nm

I 25knop och 2800varv,som jag gillar att köra i , drar den 1.1L/nm .. kan säker få ner förbrukningen till 1.0 - 0.9 .. om jag bara sakter ner lite till , fast de vill jag INTE :-)

man TROR att man vet när motorn drar som minst .. alla dom planade båtar jag ägt har 25knop och strax under varit det mest ekonomiska ..

 

..en GFS10 kostar 1600kr ... tror jag sparat in den redan  :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv är jag nu inne på min tredje båt med flödesmätare. Igår i 22m/s hade vi lä en kortare tid och kunde dra upp båten i plan och vips minskade bränsleförbrukningen från 3 - 3,5 l/m till 1,2  l/M. Nu var kanske inte de vädermässiga förutsättningarna de bästa men visst mindre våt yta = mindre bränsle/M.

 

Känslomässigt känns 24,5 knop som mer ekonomisk. Men en liten Brasklapp måste jag ändå lägga in vad gäller 1200 varv och 5,2Knop. Medan 1500 och 5,2 knop har med största sannorlikhet också högre förbrukning/M än 3200 och 24;5 knop. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såhär ser det ut för min båt. Se bifogad bild.

 

1. Billigast (längst sträcka per tank): Vid tomgångsfart

2. Näst billigast: precis då man kommit upp i planing

3. Dyrast: Precis innan man kommer upp i planing

 

 

post-25369-1394235941,6657_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkert olika från båt till båt och motor och propeller.

 

Lite jämförelsetal

Bayliner 2755

Varv          fart knop       förbr l/nm

1000        3,9                2,60

1500        6,7                2,55

2000         7,5               3,42

2500         10,6             3,16

3000          20,9            2,14

3500         25,6             2,28

4000          30,9            2,52

4300          34,1            2,52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon anledning att INTE köra långsamt med tanke på motorns välmående?

Kan t.ex. turbon ta stryk om den inte laddar och man ligger under 2000 varv?

 

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har själv en Princess V40 och den är på inget sätt en halvplanande båt. Den planar ut fint vid ca 19-20 knop. Anledningen till siffrorna är relativt höga vid 10 knop är att i den farten går båten ganska djupt med aktern och kompressorerna går på högvarv. Siffrorna i övrigt stämmer ganska väl, något i överkant dock då jag alltid mäter varje tillfälle jag tankar och i snitt drar båten 2.75 l/dist och jag kör i oftast i marschfart som är 24-25 knop. Kör ca 1300-1400 distans om året.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte att jag aktiverar en gammal tråd och hoppas jag kan få lite råd.

 

Vi är småbarnsfamilj (2 vuxna 2 små barn) och funderar på att skaffa större båt. (Enbart haft styrpulpet med 70 tals två takt)

Har länge haft förkärlek till Sea ray.Vår budget ger oss utrymme till max 150-180 000 kr och jag förstår tanken att man ska ha större båt än man tänkt, men får prioritera. .

Vår båt kommer att ligga ca 10 mil ifrån vårt boende på orust.. Flera helger och någon/några veckor på sommaren. Båda vuxna i familjen uppakattar sjölivet 8)

Har läst en mängd trådar men känner att jag inte riktigt fått svar.

 

Vi tittar på båtar med v8. 5,7 eller 7,4 förgasare. Har vi tur kanske efi tillåts i budgeten.

 

Jag funderar en del på båtåkandet. Vill ha möjligheten att köra fort (ca 25 knop) men vi var tidigare mkt nöjda med -12-15 knop) men tror mig uppskatta deplacement fart kring 5-6 större delen av tiden. Vi gillar båtåkandet men har bla hyrt snipa och inte riktigt gillat den typen av båt.

 

Har inte riktigt fått klart för mig om en förgasarmotor dricker samma vid 5-6 som 25 knop på en sea ray 250 från år 90? Utbytesmotor, ny sköld, bravo 3.

Är det skadligt för bensinmotorn att ligga på tomgång större delen av tiden? Har förstått att nya dieselmotorer klarar det utmärkt men det är för mkt pengar för oss.

 

(Är väl införstådd med tidigare trådar om total kostnad för båtägandet så är bränslet inte viktigaste) Men vill gärna få lite råd om hur låga farter påverkar livslängd/drift på v8...

 

Hoppas någon vänlig själ vill skriva några ord som kan göra oss lite klokare i vårt val av båt.

 

Mvh

Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av V8 5.7L, den drar lika mycket bränsle per NM när du planar (23 knop) som när du kör på tomgång. Med tomgång menar jag tomgång, max 600-800 rpm. Givet beror det på storlek på båt och skrov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående talare.kanske tom lite mindre i planingsfart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en diesel och den drar ca 0,7 l/nm i deplasementfart men 1,1 l/nm i planing så lite olika är det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En injusterad och välmående förgasarmotor bör inte dra märkbart mer än en motsvarande med insprutning. I ditt fall och prisspann är skicket på båt och maskin betydligt mer avgörande än EFI eller inte.

 

En större motor, som i stor eller liten V8, har en större egenförbrukning genom högre inre friktion, mer massa att veva runt och så vidare. I deplacementfart drar en 8,4 alltså mer är motsvarande med 5,7. Förhållandet kan vara omvänt i hög fart om den större motorn går mindre ansträngt än den mindre vid en given hastighet.

 

Gillar du att köra fort och gör det ofta, välj en stor maskin. Puttrar du mest omkring men vill kunna gasa på ibland/sällan, välj den minsta möjliga maskinen. Är du osäker välj en stor, det blir mindre fel än tvärtom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag tackar för en hel del input.

Av någon anledning så mindes jag fel om deplacment fart o förbrukning och kanske får revidera båtval eller kanske fundera på om bobåt passar oss bättre. Det blir nog mestadels att vi åker med låg fart.

 

Har tittat på ett tiotal olika utflyktsmål och de ligger i spannet om 7- 25 nm enkel väg och ser gärna att båtresan inte genomförs i 24 knop alla gånger...

 

Stort tack, lite klokare letar jag vidare 8)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...