Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
SupraTompan

2-t olja som luktar gott, finns det?

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag är ute efter olja, som ger liknande doft som när crosstävlingar kördes till störst del av 2-t maskiner. Helt underbar doft, men då sådan olja har högre förbränningspunkt än 2-t utombordar olja är det inget att köra på.

Någon som har tips på utombordarolja som har den härliga doften?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Castrol tts olja luktar gottFlört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en olja som passar nu framåt midsommar med jordgubbsdoft.

 

Putoline TT Scooter Strawberry heter den

Oslagbart

  • MVH Henke

 

post-15762-1394235939,7109_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej för f*n ingen jordgubbslukt Kyss hehe, det torde kännas fel.

Det är inte metanollukt, man kör på vanlig soppa i crossar både på träning och tävling. Vissa oljor såsom Castrol TTS och en annan olja jag inte minns som jag kört på (i crossar) avger den härliga doften som nästan kan jämföras med ricinolja.

Edit: Finns det TTS för båtmotorer?



Senast ändrad av SupraTompan | 27 maj 2009 | 00:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vet precis vad du menar,,, när jag tävlade 2takt mc, körde vi på Castrol 747 en grym tävlingsolja, annars så kan du köra motuls dyrare oljor, på supermotardhojen för några år sen provade jag ipone jordgubb. helt ok faktiskt. luktade godis.. tror dock att båtmotorer går mycket kallare än mc, och det kräver nog en annan olja..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vet precis vad du menar,,, när jag tävlade 2takt mc, körde vi på Castrol 747 en grym tävlingsolja, annars så kan du köra motuls dyrare oljor, på supermotardhojen för några år sen provade jag ipone jordgubb. helt ok faktiskt. luktade godis.. tror dock att båtmotorer går mycket kallare än mc, och det kräver nog en annan olja..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man en 2-taktare så ska väll man använda miljövänlig nedbrytningsbar olja.

Eller?

 

 

Sedan ...härliga doften

Hur kan man tycka en stinkande tvåtaktare luktar gott även om man skulle få till racingdoft ?

 

::Harry:: 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När sonen körde 2T cross en gång i tiden var det Quaker State som gällde. Kallade allmänt parfymolja. Doftar härligt! Vet dock inte om den finns kvar och om den i så fall är lämplig till båtmotorer.

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanlig 2-t olja har mycket högre förbränningspunkt än utombordarolja som går kallare, därav blir det dålig förbränning och man sotar till slut igen mer än nödvändigt. Så vanlig 2-t olja ska man hålla borta ifrån båtmotorerna.

I crossarna får man till den underbara doften med Motorex cross power 2-t (går på en tvåhundring litern). Det närmaste detta jag kommit med 2-t utombordarolja är Valvolines synpower 2-t.

Ni som gnäller över att jag vill få det att lukta gott, ptja. Smaken är som baken, mörk, hårig och delad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men det som luktar gott och kommer ur baken är biologiskt nedbrytbart. Är din olja det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tyker det finns ingen vackrare doft än när jag startar min utombordare (självlvklart 2-takt) för första gången under säsongen !!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Castrol TTS var originalet bland crossåkare när jag åkte för 20 år sedan. Min egna hoj fungerade dock dåligt med den oljan (av nån anledning), så jag fick åka på Castrol super TT som luktade ungefär samma.

Utbordarolja är väl asklös, till skillnad från annan 2t-olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu jävlar har jag lösningen, på min tid var det Metanol o RICINOLJA, vilken även gick att äta! Metanolen är vål inget alternativ,men nu tror jag Ringhede o hans polare kommer att köpa 2 Taktare. funny.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du sluta skriva massa skit i tråden som inte behandlar huvudämnet?

Skapa en egen miljötråd istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kalla avgaser som det är i en båtmotor luktar aldrig gott...

 

finns något nytt nu ist för 2takts olja både för blandning i bensin och separatsmörjningar en svensk uppfinning luktar noll olja vet dom kört det i skotrar hela vintern med stor framgång

med inblandning så lågt som 0.2%

har inte vågat testa detta än! men ska köra i motorsågen ha ja tänkt till att börja med

kosta väl en 190kr litern men bli ju dubbelt så drygt om man kör deras rekomendationer 1%

detta måste ju vara både trevligt för miljön och båtfolket

 

kolla in deras sida triboron.se

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det ingen olja som luktar popcorn? Det är en rätt god doft. När jag var yngre höll jag på lite med 2-takts modellmotorer, som gick på ricinolja och metanol, lukta ganska gott, i alla fall goare än en tvåtakt utombordare med förgasare.

/Bo 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Triboron verkade vettigt, men så obeprövat det verkar (iallafall för utombordare) så skulle jag aldrig våga köra in det i min båtmotor Skrikandes.

 



Senast ändrad av SupraTompan | 31 maj 2009 | 10:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ingen som har en gammal mindre snurra som skulle villa testa triboron? gå ju ställa en att puttra i en tunna en dag eller 2....

men dom skulle visst ge fulla garantier

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste kommentera denna lortiga tråd.

Har man en tvåtaktare så bör man åtminstone köra med miljöanpassad tvåtaktsolja.

Gärna med alkylatbensin

Eller ännu hellre inte alls, köp en riktig motor. (möjligen modern tvåtaktare med miljöanpassad olja)

http://www.naturskyddsforeningen.se/gron-guide/vara-rad-och-tips/transport-och-resor/till-sjoss/

Och ni som tycker om oss som svarar med miljöargument, var ni glada för att det finns några som bryr som om miljön.

Att svara på denna tråd med lösning för racing olja är idiotiskt och helt förkastligt för miljön.

I tråden finns även svar som är bättre alternativ för miljön. Heders till alla som bryr sig om miljön.

Just hemkommen från västkusten där man återigen fick uppleva hur vidrigt tvåtaktare både låter och luktar när de starts upp.

Host.

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer till 100%. Eller att packa väskan med fika, åka ner till båten tidigt en lördagsmorgon. Fälla ner kapellet och starta upp tvåtaktaren. Doften av sommarmorgon kombinerat med bensinavgaser väcker så många glada barndomsminnen (typ ålfiske med pappa osv) att jag för en stund skiter högaktningsfullt i allt vad miljöfrågor heter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka idioter det finns.

Roland, ger du mig de pengarna till en ny fin 4t motor då? Tror du alla i Sverige är så rika så de kan köpa en ny fin 4t motor för över 100 000kr? Jävla rikspucko, det säger jag till samtliga som gnäller på gamla 2t och säger att man ska slänga och köpa ny motor. Hur fan ska jag ha råd till det? Ska jag bara slänga min motor jag köpte för 30 000kr nått år sedan och låta bli att åka båt, eller hur har du tänkt, eller tänker du alls? Alla har inte de ekonomiska förutsättningarna för att köpa en splitterny 4t motor. Grattis att du har det såppas välbärgat så du kan fisa runt i din rena 4t maskin. Blir så jäkla sur på sånt där översittarsnack.

AndreasHT, håller fullständigt med dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller till viss del med SupraTompan. Dock kan man ju göra så gott man kan och har råd med även om man kör gammal hederlig 2-takt med förgasare. Åtminstone köra på biologiskt nedbrytbar 2-taktsolja, det har nog de flesta råd med föreställer jag mig? Det körde jag med när jag hade 2-taktare. Att köra på alkylatbensin tror jag är ganska svårt i praktiken med lite större motorer för det är ju inte så lätt att få tag i t ex vid sjömackarna. Att köra på alkylat bensin på mindre motorer kanske är lättare för då kan man ha med liten dunk med alkylat bensin man köpt på bensinmacken (för dyra pengar). Själv kör jag 4-takt sen 6 år tillbaka men inte ser jag ner på de som har 2-takt med förgsare för det och tjatar om att de borde byta till miljövänliga 4-takt eller 2-takt med direktinsprutning. Många har 2-takt med förgsare de köpt för tiotusentals kronor för kanske inte så länge sen. Visst många bäckar små, alla dra sitt strå till stacken osv men jag tror nog de flesta (undatag finns alltid) försöker så gott man kan vara miljövänlig inom de ekonomiska ramar man befinner sig för tillfället.  

/Bo 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

roland....

 

tänk lite på oss som inte har råd med en ny fin 4takts maskin

men om du köper en åt mig så ska ja givetvis skicka iväg min 2 taktare på metallåtervinningen

så blir det riktigt miljövänligt.....

sedan om du ändå betalar motorn så kan du gärna få betala mellanskillnaden till akrylat bensin är väl 10-12kr dyrare per liter....

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, om valet står mellan att det ska lukta gott och minimal miljöpåverkan så håller jag med Roland.

Jag tycker absolut inte att man prompt måste skrota sin fungerande gamla två-taktare och köpa svindyr ny fyrtakt, men att göra sitt bästa i drivmedelsval så långt man nu har råd med och skita i lyxproblem som hur avgaserna *doftar* är väl inte för mycket begärt ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PS:

Jag har i 4 år kört min Yamaha på Valvoline Synpower 2t en dyr (189kr/l) och bra och miljövänlig olja. Luktar helt ok. gör den med, men numera får inte min åf. tag på sådan olja längre, därav tråden. Många miljöoljor kan vara ricinoljebaserade dvs. kan lukta gott, lät bli att avslöja detta då det verkar som att alla hugger bara för att jag vill ha en olja dom luktar gött.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...