Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
uffep

Startproblem B20 som stått 5 minuter

Rekommendera Poster

Hej,

Köpt ny motorbåt, En Draco 2000 med AQ130/270 drev

Motorn startar relativt enkelt om den är kall, eller om man startar om den

Jag har inte kört på riktigt än, kanske har motorn varit igång 5 min och värmt upp. Tempmätaren säger väl kanske 60°C.
I lördags körde vi båten från sjösättningsrampen till bryggan. Allt frid och fröjd. Stängde av för att fixa fasta förtöjningar. (kanske 5-10 min). Sen tänkte vi ta en provtur. Startmotor spann på, men inte en tändning över huvudtaget. Jag provade ett antal startförsök, men ville inte köra slut batteri i onödan. Kändes inte särskilt jättevarmt i motorrummet, hade ju bara kört på lågvarv dessutom. Hämtade tändstiftnyckel vilket tog ett tag. Gnista kom iallafall.
När vi skulle ge upp och gå hem provade jag en sista gång, och då kom motorn igång (?).

Idag provade jag lite mer. Kall motor startar fint. Motorn snurrar på. Är den lite varm så kan man köra på tomgång. Avstängd ett tag så startar den snällt igen. Avstängd ett längre tag så var den väldigt svårstartad. Mycket gas. Den tände dock iallafall till lite grand ibland idag.

Jag vet ju inte om det kan vara el (brytarspetsar, kondensator) Kanske enkelt att byta?

Lutar åt soppa. Har läst om varma förgasare. Vad är kriteriet för dåligt membran i soppapumpen annars?

Någon som har tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har ingen erfarenhet av B20 marint, men på bilar var det ett problem när motorn blev varm så lede värmen över till förgasarna och bensinen ångande bort i flottören. Det löstes med backelit mellan lägg mellan grenrör och förgasare. Det kanske även är för varmt i motorrummet. Kör utan kåpa och gör om testen ex.vis

Nisse Dalsjöfors

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att det även skall monteras på en backelit mellan bränslepump och blocket.

Kolla även ventilspelet, skall göras varje år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Draco 1700TL som hade samma problem ,det blir för varmt i motorrum

Röret till friskluften måste gå till botten i motorrummet så värmen kommer utgenom gälgallret i aktern den som sitter mitten av båten.Man måste ha cirkulation i motor rummet. Om du kör med öppen motorlucka så ser du om problemet är relaterat till värme. (Ånglås)

 

Mvh

Draco78 



Senast ändrad av Draco78 | 01 juni 2009 | 22:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Har nu lite mer drifterfarenhet då vi var ute till Kanholmsfjärden i söndags (V.O. Race Glad)

Motorn gick utmärkt under körning dit och hem. Vid tomgång ett tag ute på fjärden stannade den dock och ville sedan inte gå igång (försökte direkt). Mottorrumskock av, inte jättevarmt, men allt fick svalna, först en halvtimme, sedan en kvart till. Mycket startmotor med varierande gas, men ingen tändning. Till slut när jag började fundera på Trossen och sade snälla motorn, så startade den (!).

Sedan inga problem. Stannade till vid en ö på vägen hem. Låg där en timme. Inga startproblem.

Tankning i vaxholm. Motorn av i 5-10 min. Väldigt svårstartad men kom igång till slut.

Har försökt handpumpa på bränslepumpen. Oklart om det gör någon nytta. Känner inte något direkt motstånd utom fjädern (borde jag det?)

Kan startgas funka?

Hur vet man om handpumpen funkar?

Har hört något om elektriska bränslepumpar. Vet någon nåt om sådana?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränslepumpen drivs av kamaxeln. Det är en nock som går mot bensinpumpens hävarm. Står motorn i ett sånt läge att pumparmen är påverkad så känner du bara ett fjädermotstånd i handpumpen. Vrid runt motorn för hand och känn efter på handpumpen så märker du när det blir skillnad. Det kommer inte att gå jättetungt men det blir mer motstånd och är inte förgasarna fulla så hörs det även när det kommer i bensin i dom. Sen att motorn inte startar när den är varm kan det även tyda på att den är sliten. Ta ett kompressionsprov när den är kall och sen ett när den är varm och jämför. Du skall helst ha över 8kg i komp, gärna ca 10kg och det ska helst inte skilja mer än 2kg mellan bästa och sämsta cylindern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering 09-08-25,

Jag tror mig ha fått en lösning på problemet nu Glad.

Har bytt till Ignitor brytarlös tändning, nytt fördelarlock och ny rotor.
Motorn går nog lite bättre, framförallt i kallt läge, men omstartsproblemet var tyvärr kvar i lördags. (Hår slitet).

Läste dock på annan tråd,

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=164687

Att köra med fullgas verkar få motorn att hoppa igång när den är varm och stått lite.
Ännu inte så många startförsök, men det verkar som om detta är lösningen.
(Sen kan man ju fråga sig om varför motorn blir sur, ska man göra något åt förgasarna?)

Tack marblu och sdk780 för tipset

 

 



Senast ändrad av uffep | 25 augusti 2009 | 17:58



Senast ändrad av uffep | 25 augusti 2009 | 18:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Ojdå, en sån gammal tråd hjälper fortfarande..... Ja det där är en klassiker för gamla förgasarmotorer.

Men Du kan ju gott försöka och renovera förgasarna så kanske dom håller tätt. Du sliter ju en del på startmotor och till dels även batteri och att start med fullgas är egentligen bara en sekundär lösning! Bättre att fixa det primära felet!

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Köpt ny motorbåt, En Draco 2000 med AQ130/270 drev

Motorn startar relativt enkelt om den är kall, eller om man startar om den

Jag har inte kört på riktigt än, kanske har motorn varit igång 5 min och värmt upp. Tempmätaren säger väl kanske 60°C.

I lördags körde vi båten från sjösättningsrampen till bryggan. Allt frid och fröjd. Stängde av för att fixa fasta förtöjningar. (kanske 5-10 min). Sen tänkte vi ta en provtur. Startmotor spann på, men inte en tändning över huvudtaget. Jag provade ett antal startförsök, men ville inte köra slut batteri i onödan. Kändes inte särskilt jättevarmt i motorrummet, hade ju bara kört på lågvarv dessutom. Hämtade tändstiftnyckel vilket tog ett tag. Gnista kom iallafall.

När vi skulle ge upp och gå hem provade jag en sista gång, och då kom motorn igång (?).

Idag provade jag lite mer. Kall motor startar fint. Motorn snurrar på. Är den lite varm så kan man köra på tomgång. Avstängd ett tag så startar den snällt igen. Avstängd ett längre tag så var den väldigt svårstartad. Mycket gas. Den tände dock iallafall till lite grand ibland idag.

Jag vet ju inte om det kan vara el (brytarspetsar, kondensator) Kanske enkelt att byta?

Lutar åt soppa. Har läst om varma förgasare. Vad är kriteriet för dåligt membran i soppapumpen annars?

Någon som har tips?

Jag är nybliven ägare till en 70-tals DC-båt med Penta B20/AQ115 och jag hade precis samma problem.

På min motor sitter en Weber 32/36.

Jag lyckades hitta en riktig mekaniker av det gamla skolan i Norrtälje, Bengt Wärme, som påtalade problematiken med ånglås.

Problemet löstes med distansbrickor i backelit och nu startar och går motorn hur fint som helst.

 

Skönt när man hittar en riktig mekaniker som förstår vad som händer i maskinen och inte bara är en givarbytare med felkodsläsare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...