Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
rikardz

Kontrollera sötvattenpumpen?

Rekommendera Poster

Hej,


Efter att jag upptäckt en läcka i sötvattenkylningen blev jag tvungen att montera loss värmeväxlare mm på min Penta MD21. Lyckades få det tätt med nya packningar och lite tätnings-kladd här och var. Nu sitter allt ihop igen och det droppar ingenstans.

Nu till frågan: Hur kontrollerar jag att sötvattenpumpen verkligen pumpar runt sötvattnet i motorn? Fyllde på 100% glykol som sista åtgärd och tycker att det ser ut som den fortfarande ligger kvar i påfyllningskärlet. Vet inte säker om det är så men skulle känna mig lugnare om jag kunde kolla att vattnet cirkulerade på något sätt. Hur kollar man det?

Tacksam för alla tipps!

/ Rikard

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde du kunna se om du varmkör med öppet lock på värmeväxlarn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öppet lock på värmeväxlaren? Hmmm, tror inte jag har något lock på den. Eller menar du att man ska kunna se något i påfyllningskärlet?

Mvh Rikard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Om du har elektrisk färskvattenpump (Martec) så ser du en stråle i expansionskärlet (detsamma som påfyllnadskärlet med lock)så fort du slår på tändningen. (det surrar från denna pump hela tiden)

Med Volvo orginal (remdriven) så får du varmköra och i första hand ha koll på att temperaturmätaren pekar som den skall.

Men det skall sägas eftersom du fyllde på glykol så hade du ju övertryck i färskvattendelen innan du mekade med växlaren och detta borde inte ändrat sig för läckor i denna krets blev tätade.

Mats



Senast ändrad av MatsHansson | 28 maj 2009 | 13:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Mats. Har kört motorn varm och det ser ut att fungera som det ska.

 

Mvh Rikard

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...