Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Tovew

V8 tappar kraft

Rekommendera Poster

Hej

har en 225 hk V8 inombordare chrysler -81. Den går bra på tomgång och låga varv. Vid gaspådrag så svarar motorn inte lika effektivt som tidigare och går även lite ojämt. oljetrycket och temperatur är enligt mätarna bra. Felet uppstod vid sista turen förra säsongen och felet är kvar vid sjösättning. Vet inte om det kan påverkar men vi bytte generator förra året. har bytt impeller i år.

Hoppas att ni kan hjälpa oss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla tändstift att du har gnista på alla, om ja, kolla kompet på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle åxå gissa på tändningen, kan vara lite vad som helst, fortsätter o gissar på tändkablar. Ev kan det även vara förtändningen då du säger att motorn inte är lika stark vid gaspådrag. Om du vill kolla förtändningen, så gör det med en stroboskåp-lampa, den ska antagligen ligga runt 25-30 grader vid 3000 varv.

Men börja med tändstift sen tändkablar.Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för svaren, har funderat om det kan ha något med att den får för lite bränsle??

 

//T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är vid gaspådrag och det är en förgasarmodell, som den börjat tveka, kan det vara accspumpen som haltar.

//Jonte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du har ett fräscht soppafilter med vattenavskiljare och hyffsat ny soppa? Soppa är en färskvara och det är någonting många går bet på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lägger min röst på dålig accpump och allmänt skitig förgasare. Kolla så att det kommer en rejäl stråle bensin nere i förgasaren vid hastigt gaspådrag (motorn behöver inte vara igång). Om det inte gör det så är accpumpen dålig eller har fastnat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bränsle problem  till 100 procent  .hade ett linknade problem gick bra på tomgång men så fort jag gasade så gick båten dåligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej allihop.

Kul att läsa trådar här då man som gröngöling i motorrummet snabbt får lära sig en hel del nyttigt. Fasen va duktiga många av er är på att meka!

Jag har själv ett LITET problem med min AQ231 V8 som generellt går mycket bra på alla varvtal men vid just fullgaspådrag när jag ska ur planingströskeln så tappar den för en sekund effekt och varvtal för att sekunden senare återhämta sig. Någon som direkt tror sig veta vad det kan röra sig om?

Jag ska efter att ha läst denna och andra trådar se över bränslefilter, att tändningen är rätt inställd, att förgasaren är tipptopp mm.

Hälsn. Erik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Tändstift, tändkablar och fördelarlock = byt (Ny tändspole kan också behövas om den gamla är gammal)

2. Kolla acc.pumpen

3. Kolla kompresionen och om möjligt gör ett Leak down test.

4. Bränslefilter

5. Töm och rengör tanken.

Mvh Jerhed

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena.

Jag hade ungefär samma problem på min V8:a förra året.

Lösningen för mig var att ta isär och rengöra anslutningen i bensintanken där bränsleslangen till förgasaren ansluter. Den var nästan helt tät och fick därmed inte tillräckligt med bensin vid kraftigt varvtalspåslag.

MVH
Max

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...