Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Terri

Hantering av oväder.

Rekommendera Poster

Gjorde paret som nyligen räddades 35 sjömil utanför Skottlands kust något fel?

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=496138

Gav de upp för lätt?

Hur hade en erfaren seglare hanterat situationen? Tagit ner alla segel, haft i drivankare, och väntat ut stormen inne i båten?

Eller varit bättre påläst om metrologi, förutspått ovädret, och sett till att befinna sig på annan plats inför det?



Senast ändrad av Terri | 20 maj 2009 | 10:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Erfarenhet spelade nog mindre roll här, i metro stog det att han hade många års erfarenhet av segling och tror han just jobbat med yrkesfartyg. Tror ingen ger sig ut på en 15månaders seglats utan att vara rejält påläst om allt.

Man måste känna till sina begräsningar. Vädret förändras nog väldigt snabbt utanför skottland. Ena sekunden bra väder för att sedan bli helt hysteriskt. Inte direkt som våra innevatten runt Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste nog var ganska äventyrligt lagd, för att ge sig ut på det viset.  Verkar dock som om de inte hade kunskap om vädrets inverkan på sjön, där de seglade. Dessutom mycket skralt med säkerhetsutrustning enligt Dunbar Rescue Station. Men med etthappy end för både båt och besättning, så stannar ju detta till en fantastisk upplevelse.

http://www.dunbarlifeboat.org.uk/index.php?option=com_content&view=article&id=80:couple-say-they-owe-their-lives-to-dunbar-lifeboat-crew&catid=5:latest-news&Itemid=25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv läst mycket litteratur om stormar, och förr skulle man antagligen lagt sig och drejat bi med eventuellt 3 tums linor akteröver (likt jag gjorde med båten, se annat inlägg bara att på riktigt allvar).

Drivankare har jag förstått att till havs under storm är värdelöst då det slits sönder direkt, om båten kan hitta sin naturliga väg genom sjön kan den klara vilken storm som helst.

Jag tror personligen inte att paret hade tillräckligt med erfarenhet av hårdvinds havssegling, men dess agerande att tillkalla sjöräddning när de märkte att de inte klarade av det var åtminstonde mycket klokt.

MvH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att jag läste om denna nyhet i ett annat media och att de hade diverse andra problem bla. fått mastbrott, då är det lite mer förstårligt att de var rädda att driva in mot kusten.

Alltid svårt att uttala sig om nyheter pga att det är så knapphändig information som skrivs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju alltid vara efterklok. I detta fallet lyckades ju båten hålla sig flytande på egen hand likt det paret som hamnade i en liknande situation utanför portugal. Även där lyckades man bogsera hem båten när stormen bedarrat.

Det finns ju en tumregel att inte lämna fartyget så länge det flyter men det är nog svårt att sätta sig in i en situation där det råder storm med höga vågor som bryter in över båten. Jag tror att alla långseglare behöver träning i det här med att ta sig in i livbåten. På med flytoverall, kasta i livbåten och blås upp, vänd den sedan på rätt köl och klättra in. Om man kan känna sig någorlunda trygg i denna manöver så tror jag man kan känna sig säkrare ombord på båten i storm och inte lämna den förrän den är förlorad.

Men som sagt, det är lätt att sitta här och tala om efteråt vad man skulle gjort. Att sitta i båten med trasiga segel, 10 meter hög sjö och storm är inte samma sak som att sitta vid ett skrivbord och försöka förstå hur det känns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där att drivankare skulle slitas sönder i storm, har jag inte läst om. Det måste ju helt bero på hur stark konstruktionen är, linornas tjocklek, och hur den är fastsatt i båten.

 

Att driva fritt i storm kan ju lätt leda till att båten driver in mot en kustremsa och slås sönder. Om man inte befinner sig väldigt långt ut till havs. Dessutom kan den slå runt om vågorna bryter, inte minst om långsidan av båten lägger sig mot vågkammen.

 

Är det bäst att fästa drivankaret i fören eller i aktern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt dimensionerat för båt och väder så ska drivankaret hålla. Sedan måste det inte vara ett riktigt drivankare heller, nästan vaad som helst fungerar om det kniper, t.ex. ett bildäck, en riktigt lång och grov tamp bara, ett gammalt segel i en tamp etc. Fören eller akter... Vissa båtar lägger sig naturligt med fören mot vinden, andra med aktern emot. För att slippa brytande sjö i sittbrunnen hade fören varit att föredra men då kan man riskera att bryta sönder rodret eftersom båten fortfarande snittar mellan en och ett par knop med sjön, vilket också betyder att topphastigheten på väg ner i en vågdal kan bli betydligt högre än så. Tänk själv vilka påfrestningar det skulle bli om man backade med 3-4 knop och bara släppte rodret, och dessutom gjorde det gång på gång under kanske ett dygn. Så, aktern mot vinden och sjön...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin

Nja, fören mot vinden skulle jag föredra. Rodret tror jag skulle slås sönder i fall att det är sådan sjö och man har aktern emot. Men jag har aldrig använt mig av drivankare, så jag låter det vara osagt. Har bara läst att det är kotym att lägga sig med fören emot. Men son sagt. vet ej Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Meteo finns och det är bra att ta. Mindre båt du ha, mer du ska lysna.

Att vara med och kanske captän på en yrkefartyg har ingenting att göra mer skipper på en 24 foot segelbåt. En stor skillnade som kanske kommer till felet, jag sa det varför jag har seglat med 42 foot regelbondet och har seglat med mindre båtar på samma sätt. Och jag hade fel, 25, 30 m/s ser inte ut så mycket för mig, men med en 28 eller 30 foot det är en stor skillnade, en 24 foot jag vill inte tänka på !!!!

Om de hade erfarenhet, de skulle preparera lite mat och en Thermos med café, plus nogra kläder i en plast påse. Jag har varit i olika storm och jag har konstatera att folket som vara med ofta börja att fantesirera, de ska vara uptaget för att glömma ( om det är möjligt) vad finns ute. Laga mat, göra en shecklist, batteri, lampa, chocolat, korv, lysna på meteo, kontrolera flytväst, livflottan, var som helts, deprimera eller blir rädd är första fälla.

Skipper ska alltid visa att situation är ok, om han tror inte det han ska inte visa det, skoja är bra, aldrig lämna båten om det inte sjunker, en dålig båt är att bättre än en ny livflotter.

I båten det finns vatten, mat, varme, vi vet exakt vad det hander, men nära kusten, situationen är alltid faligare än mitt i atlanten. Så om de var 35 m från kusten, de hade unifärr 10 timmar på sig före att landa.

Jag förstår de, 24 foot och vågår på 10 meter, jag fick 15 meter på en 42 foot och jag var inte glad, en berg, rak som en vägg, som ramla när in i båten via alla luftventil, masten som vibrera som aldrig när båten ramla när i nästa håll 10,15 meter lägre ner.

Jag kan sager att jag tror att jag skulle göra som de, 24 foot det har varit säket helvete. Det är möjligt att mannen har välja att ta livflotten bara för att lugna sin partner, vi kan inte veta. Jag har sett min fru grotta 2 dagar, sjuk, och rädd, jag kunde inte hjälpa henne, jag var bakom ratten, jag fick inte så mycket mat denna gången.

 Kanske att hoppa i livfotten var en bra solution. Folken kan blir tockig, galenskap kan kommer, det finns massor att prioritera och utan snabb och effectiv medecin, jag vet inte vad en ensam person kan göra, välja att rädda båten och förlora frun eller prioritera att rädda frun, med store chance att få en extern hjälp via VHF.

Jag har inget bild att visa, de är få person som tänker på det i dessa tider.

Kör försiktigt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många procent av segelytan bör man reva in i förhållande till rådande vindstyrka? Finns det nån tabell, eller tumregel?

Vid vilken vindstyrka bör man ha tagit ner seglen helt och hållet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reva segel är upp till båten.

Får du alltid mer än 20 - 30 graders kräng ska du nog reva lite... eller försöka att plana ut seglena så mycket du kan. Reva gör ju segelytan mindre och där med minskar krängningen. Så det är svårt att säga hur mycket man ska reva i vilken vind. Det beror helt på båten...

en 40 fotare behöver oftast inte reva så snabbt som tex en Stor triss...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, det var användbara råd om revning!

Sen måste det väl även finnas vissa gränser då vinden är så stark att den påtagligt skadar seglen med snabb verkan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det är dåligt väder och grov sjö, går det väl inte att överlåta åt ett vindroder att styra båten? Då måste man väl styra för hand, för att parera vågorna på rätt sätt? Så båten går snett över vågkrönet. Eller sköter vindrodret det av sig självt? Hur gör en ensamseglare, som ju måste sova emellanåt (åtminstone små stunder)... slutar han då att segla och lägger i drivankaret?



Senast ändrad av Terri | 26 januari 2010 | 03:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror sbsolut på detta med drivankare, utlagt fr. fören = vågor/ vind möter... & ett paraanchor rejäla doningar... detta i överlevandsstorm typ. inget seglade då inte!  att bara drejabi... ala' Björklund...hm... nej tack.  tror inte på ngn. sk. agressiv segling i sådant väder, får nog pojkarna på Volvoocean roa sig med. opps en liten snibb i akterstaget är inte fel, för att ligga rätt mot sjön. ev. lite tvärs ala' Pardys kan vara smart ev.?! Kan ALDRIG vara mentalt förbered på sådant katastrof väder, bara ta det när det anländer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så köra den passiva metoden. Ta ner seglen. Kliva ner i ruffen  och skalka luckorna. Lägga sig i en stickkoj och låta båten klara sig bäst den kan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det så. Befrämjar nattsömnenFlört, men får ju andra seglingsmässiga konsekvenserObestämd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låta båten klara sig bäst den kan.

 

Fast jag undrar om det inte är säkrare med ett drivankare som håller fören (end del hävdar att aktern är bättre) mot vågorna, än att båten driver runt vind för våg. En kapsejsning är väl mer trolig om sidan skulle ligga mot vågen.

Dessutom så hindrar drivankaret båten från att förflytta sig långa sträckor och kanske stranda mot en kust.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du på  väg ut på de stora haven eftersom du är så intreserad av frågan?

Själv seglar jag bara kustnära i de nordiska länderna.

 

tommy

 

post-945-1394236262,5763_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kanske svarat på denna tråd tidigare?  Personligen, tror jag på Drivankare, riktiga grejor & inte hemgjorda säckar el. dyl! noga utvärderat till båten= vikt osv. & med fören mot sjön som den är byggd att vara & inte med Aktern = komplett vansinne!!!

Kolla in Lin and Larry pardys survival teknik mkt. att lära

Kolla in www.evantica.blogg.se. påtal om H-vete Scary stuff clipet ruggit vänner!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ett till Limpan skrev: Drivankare har jag förstått att till havs under storm är värdelöst då det slits sönder direkt  Nej det får man förbereda så det håller naturligvis! & inga linor/ rep fr. Jula el. dyl. man måste ALLTID vara förberedd på det värsta på långsegling framförallt!

www.evantica.blogg.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man vet aldrig när olyckan är framme. Då är det bra att vara förberedd, vare sig man befinner sig några sjömil ut på Skagerrak, eller mitt i Stilla Havet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

evantica3 skrev: Personligen, tror jag på Drivankare,... med fören mot sjön som den är byggd att vara & inte med Aktern = komplett vansinne!!!

 

Fast å andra sidan leder det till att båten då backar genom sjön, vilket inte är optimalt. Rodret kan t.ex gå sönder.

Fören är inte byggd att nödvändigtvis vara mot sjön. Den är byggd att gå i färdriktningen, vilket även kan vara med sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglar man i Skagerack, de farvattnen jag oftas seglar i och över, tror jag med bestämdhet att drivankare är overkill. Där gäller aktiv styrning eller att dreja bi. Seglar man dessutom sommartid är det aldrig frågan om överlevnadsväder.

Visst kan man få ett och annat åskväder på sig, men de brukar ju i regel va snabbt överståndna. Har även vid några enstaka tillfällen råkat ut för kulingvindar på gränsen upp mot stormstyrka under de ca 45 åren jag seglat. Att labba med drivankare i de relativt små vattnen tror jag medför större risk än det gör nytta.

70 distansminuter från Hållö till Yttre Torungen (Arendal, Norge)

50 distansminuter från Hållö till Skagen

28 distansminuter från Hätteberget (Marstrand) till Skagen

Då tror jag att det är bättre att se till att man kan reva på ett vettigt sätt, och även behärskar tekniken att dreja bi. Fast det senare är väl lite olika från båt till båt. På en del fungerar det perfekt. På andra är det helt omöjligt.

Seglar man på världshaven är det en helt annan sak.

 

tommy

 

post-945-1394236262,8421_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då det mest är en psykologisk fråga tror jag benhårt på att man har en lösning som man innan seglingen har gjort sig ett psykopiller, t.ex ett hejdundrandes drivankare eller vad man nu mest tror passar ens psyke i kombination med båt.

Eller en epirb. Eller lägger energi på att finna livlina med VHF:en. Eller ta ett psykpiller ur en burk i skepps-apoteket.

Båtarna visar sig ofta klara sig bra medan besättningen blir så till den grad oroliga att den istället stiger ner i en osäker räddningsflotte.

Med en färdig lösning för stormen kan oron dämpas och man lägger sig i en koj och läser en bok istället. Möjligen behövs för kombinationer av alla ovanstående för klara av detta. Plus några ordentliga stänkare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har jag missuppfattat det här med Drivankare respektive vattenankare/fallskärm?

Drivankare, fästes i aktern, har man för att dämpa farten till en behagligare och säkrare hastighet medans ett vattenankare, som man fäster i fören används för att dreja bi och kunna gå ner under deck och vila? Altså är diskussionen om hurvida man skall fästa den i fören eller aktern en fråga om vad man vill uppnå?

Eller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Terri denna var kul:

Fören är inte byggd att nödvändigtvis vara mot sjön. Den är byggd att gå i färdriktningen, vilket även kan vara med sjön samma sak eller??? hur som...

Toaen: Tror du har rätt ang. overkill i Skagerak = bättre med aktiv segling! håller med

ang. vem? Driva bakåt, kvadda roder??? hm...visst. men kanske inte på en seriös havsseglare! Dessutom bör man sätta upp ngn. form av styrlase i bakre vant el. likn. för att hålla henne rätt.. (if you follow my drift?)

till sist vem? Driv ankare, visst finne släpankare för att bromsa allt för hög fart, även linor mm kan ju nyttjas. Men JAG pratar seriöst Para anchor att lägga ut från fören. finns nämt i bla. Hårt väder till havs mfl.!

post-10013299-1394236262,9484_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Terri! för att inga missförstånd ska...

Fören är inte byggd att nödvändigtvis vara mot sjön. Den är byggd att gå i färdriktningen, vilket även kan vara med sjön.

Men inte i Storm med drivankare hoppas jag, då från fören utlagdFlört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...