Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
askur_

Bygga båt

Rekommendera Poster

Hej Jag har länge tänkt att bygga en egen båt. Ritningar finns ju att beställa lite överallt. Problemen jag har är att jag varken har någonstans att bygga, alldrig har byggt en båt, samt att det vore roligare om man var några stycken som hjälptes åt med att bygga varsin båt. Det blir ju både roligare och lättare :) personligen så hade jag tänkt bygga en båt med plywood och epoxy...i enlighet med många ritningar som finns. Jag har inte bråttom utan ser det som ett 1-2 års projekt, både med tanke på tid och kostnader.....man är ju ingen miljonär :) Finns det någon som skulle vara intresserad av detta, eller vet någon om nåt sällskap som man kan ansluta sig till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad för båt pratar vi om? Har du någon ungefärlig bild över tid och kostnad för ett sånt projekt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på den här siten, massor av båtar att välja mellan: http://www.boatplans-online.com/ Jag hade väl tänkt mig nåt i stil med P21 Priset varierar ju beroende på hur stor båt man väljer att göra, jag räknade lite ungefärligt på en 5 meters hardtop och det skulle väl ligga mellan 25-30 tusen i material kostander. Sen tillkommer ju motor och inredning. För mig är det inte viktigast att få en båt så snabbt som möjligt utan att ha ett projekt att jobba med. jag räknar med att det kan ta 1-2 år att färdigställa båten med tanke på att jag även har behov av att sprida ut kostanaderna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Niklas jansson

hej. Jag har länge tänkt mig att bygga en båt. har du beställt ritningar ? det vore roligt att höra om dom är bra och lätta att förstå. Niklas Jansson Lidköping

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ,Jag har hållit på i ca6år med att renovera en båt som brunnit bara i sittbrunnen samt barbordssida från akter till instrumentbrädan,så tänk på vad du gör.Det kostar mycket mer än vad du tror.Gör en beräkning på allt material som går åt till att bygga sedan beräknar du allt som skall vara till inredning samt pollare lister rutor färg reglage mätare tankar slangar kabel mm mm. Allt som har med marint att göra kostarmycket mer än att renovera en bil tex.Titta i tillbehörskataloger och räkna därefter. MVH Kurran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Roger Jonsson

Hej Askur! Jag har byggt och renoverat några båtar genom åren och det är en mycket avkopplande syssla om man tar tid på sej och har rätt verktyg mm. Titta på www-glen-l.com eller på någon av Bahama modellerna ritade av Halvor Rosenbaum. Här ser du lite av Bahamabåtarna. www.vibatagare.com/artiklar_vib/sjalvbygge/sjalv1.html PS. Jag håller just nu på med att renovera en gamal Bahama 15, tänker plasta den för att användas några år. Om du tänker bygga plywoodbåt och vill ha plastbåtsliknande fuktskydd så är det bättre (och dyrare) att använda epoxi- försegling eftersom epoxyn bättre 'kryper' in i plywooden. Mitt nästa projekt blir troligen en Outrage från Glen-L eller en Bahama 21' i plywood 'epoxyförsegling' med ett yttre fanerskikt av mahogny och några lager epoxy, för att få träbåtkänslan. Lycka till med båtbyggandet. m.v.h Roger Jonsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Nu har jag själv aldrig byggt en egen båt men har gjort i ordning någon båt och ägt någon innan den nuvarande. Jag kan med största säkerhet säga att om du räknar 30' så kommer det att kosta dig minst 50' mera troligt det dubbla. Just nu så pysslar jag med en 4.3 styrpulpetare som totalrenoverats, lagats samt pulpet ska monteras. Det var tänkt som en oöm budgetbåt för fiske o bad som var budgeterad till 10-12' kr inklusive en hemmabyggd 30 kärra. Kärra kom jag över en fabriks modell till inköpspris utan moms. Dvs vad jag hade fått gett för materialet. Ändå så är jag uppe i ca 15' o kommer att få hosta upp ytterligare 2-3' innan den är i sjön. Men jag är ändå själv sugen på att prova o bygga en båt själv. Men jag kommer nog att satsa på något som inte finns att köpa hur som helst. Har ni sett sådana där små husbåtar glasfiberskrov typ katamaran? Ett sådant skrov men inget hus, 2-2.20 m brett 5-6m lång. Solceller, batterier o eldrift o 6 knop. Beräknad byggkostnad 50-70' alltså minst 100' i praktiken...... Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


Om någon är sugen på en housboat liknande de som angavs på länken men byggd i aluminium så byggdes sådana här i småland och en som aldrig sjösat och står här i skogen. Kul hus båt har själv en mindre modell med liknande skrov.

post-15930-1394234670,8263_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill absolut avråda från detta äventyr, köp en fungerande båt istället.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det var ju därför jag tipsade om en färdig fabriksbyggd husbåt som bara stått och möglat ner. Men självklart är all aluminium intakt så här behövs bara lite ny inredning.  Just nu på blocket ligger en liten abal samma skrov som min men dock mycket mindre än den jag tipsade om.

Fördelen med aluminium är att tröttnar man så är skrotvärdet så högt att tröttnar man har man pengarna tillbaka bara man slår skopan i båten och säljer den som skrot.

http://www.blocket.se/vi/8357963.htm?ca=17_s

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2006-05-28 vid 20:56 skrev Gäst:


Om någon är sugen på en housboat liknande de som angavs på länken men byggd i aluminium så byggdes sådana här i småland och en som aldrig sjösat och står här i skogen. Kul hus båt har själv en mindre modell med liknande skrov.

 

post-15930-1394234670,8263_thumb.jpg

Finns det några sådana hus båtar kav stående i skogen runt dig..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...