Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
hinken

Ny matta i båten, men vilken?

Rekommendera Poster

Min fastlimmade matta i båten har sett sina bästa dagar för länge sedan. Det är nån gammal tunn blå matta som slitit sig på vissa ställen, men den går inte att riva bort, den har nötts bort där det är hål. Så min fundering är att lägga på en ny matta över den gamla.

I förra båten fanns en grå matta som inte var fastlimmad utan bara figurskuren så den passade i båten, den liknade en sån matta som man klär in baslådor med :) Jag har ingen aning om vad det är för matta, men kan tänka mig en sådan som givetvis tål väta, ganska bra också då jag anväder båten för vattensporter etc.

Så är det nån här som vet vad jag menar för matta eller har ett mycket bättre förslag på vad jag ska lägga in är jag oerhört tacksam! Båten är blå invändigt, så grått kanske inte är idealiskt, men som sagt tacksam för förslag :)

Bifogar en bild på en exempelmatta.

//Alexander

post-10001280-1394235924,6404_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå!

Jag kan rekomendera balkongmatta. Jag har köpt på coop bygg där hade de en grå/svart modell som passade perfekt i vår båt. Eftersom den är gjord för balkong borde den tåla lite vatten också.

 

Frisken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en båtmatta på mattvaruhuset, samma princip som balkongmatta, små kuddar under som gör att det kommer in luft och därmed torkar snabbare och möglar inte. Vattentåligt. Jag lämnade in alla mina gamla mattor så skar dom till nya. Billigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar också balkongmatta. Den surnar inte om det kommer lite fukt på, utan andas bra. Den har plastnoppor på undersidan och det är nog rätt bra. Jag undrar dock om det inte är risk för mögel om du lägger den direkt ovanpå på gamla mattan. Är nog bättre om det gick att få bort den gamla först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå.  

All heder åt balkongmattan men den är lite sticksig.  Det finns annars en typ av heltäckningsmatta som kallas för båtmatta,  den är en öglad matta med skumbaksida ( som tål UV ljus ) , den behövs inte kantas heller, men det blir snyggare.  Den är lite dyrare än balkongmattan men mycket skönare att gå på. Den finns i flera färger ex blått el grått.

Häls André 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket för svaren! :) Nu ska jag leta mellan alternativen och se vilken som är lätttilgängligast för mig

//Alexander

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på Bauhaus så kan du få mattor till din båt för ett par hundra spänn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...