Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
norrteljes

Hjälp!!! vad har jag, och vad vågar jag?

Rekommendera Poster

Hej jag har en båt som inte legat i på många år.... men nu är det dags.... är det någon som vet vad detta är för båt? och hur stor motor jag törs sätta på?

Tacksam för svar Svenne

post-10008850-1394235923,8861_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och då vågar jag rätt mycket...... men vill inte gå över gränsen till att vara dum Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det gamla båtregistret finns bevarat, åtminstone på Kungliga Biblioteket. Där kan du nog få fakta eftersom du har den gamla beteckningen kvar. Förhoppningsvis visste den som reggade båten vad det var.

Sök här på forumet så finns det ett par trådar om det gamla registret.



Senast ändrad av ChristerN | 18 maj 2009 | 21:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Christer! men jag är ej så ofta uppe i den kungliga huvudstaden.... ska kolla när jag hamnar där nästa gång.... men om det är någon annan som sett ngt liknande...? och storlek på snurra? några vilda gissningar? (jag lovar jag stämmer ingen..../Svenne

post-10008850-1394235924,0283_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

50 klarar den nog. Säkert mer om akterspegeln är OK

 

fast plattan där du skruvar på motorn är nog lite för liten för 50hk....



Senast ändrad av -Danne- | 18 maj 2009 | 22:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo jag tittade på det och fundera på att bygga om denna... finns där några standard mått (bredd)?

 tänkte iof bredda hela vägen ut.... slog in lite vatten när man var flera i båten.... och det är ju självläns.... och i samband med detta också sätta ytterligare ngt stöd....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hur brett är ett fäste på en tex 50 resp 90hk?... lite beroende på hur man skall bygga om akterspegeln....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gamla statliga båtregistret finns kvar, precis som Christer skriver, men det är på Riksarkivet http://www.statensarkiv.se/default.aspx?id=2241&refid=1122

 

Du har ju registreringsnr. Är det CXG 49? Be att få uppgifterna mailade till dig i EXCEL-format. Då får du väldigt mycket uppgifter. Vad det var för motor och hur stark mm. Om dom protesterar be dem ta bort personnummret på den registrerade ägaren, så skall det inte va några problem.

 

Jag har fått ut uppgifter på samtliga registrerade Vagabond 31, L32, Havsfidra och Storfidra pluss några enstaka båtar.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kompis hade en Penta 700 (70hp) på en liknande båt (Flipper 450ht) Den gick bra och låg ok i sjön. Blev dock kortlivad då motorn hoppade av akterspegeln, jävligt idiotiskt att montera så stor motor utan genomgående bultar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...