Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Crosswave

Problem med Yamaha powertrim.

Rekommendera Poster

Hej!

Skulle sjösätta båten igår med det blev tyvärr uppskjutet då Powertrimmen på motorn la av...

Motorn är en Yamaha F150, skulle tilta upp motorn då jag skulle dra båten en bit på släpet. Då började tiltet att gå ut en liten bit och sen så dog den långsamt. Batteriet tänkte jag. Laddade batteriet och all ström går runt i båten. Men Powertrimmen klickar bara små fina klick utan att något händer. Motorn är bara ett år och funkade finemang när vi tog upp båten i höstas. Kan det vara en säkring som gått? Det klickande ljud tycks komma från den främre säkringslådan i på motorn...

//Sebbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn är ett år gammal finns det väl garanti?


Har du pratat med din ÅF?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag vet ej hur det ser ut på fyrtaktarna men på min 90 hk yamma från 03 så sitter det en säkring på inkommande plus kabel som går över till regleg kabeln. Är den säkringen bruten så klickar det inte ens i trim/tilt relät. Har du haft båten på marina under vintern ? 

 Jag har haft samma problem som dig. Men då visade sig att någon hade dragit åt den skruven som sitter nere på sidan av trim/tilten som styr om P/T ska få någon olja.Den skruven är även till för att man ska kunna sänka motorn utan att behöva ha P/T igång. 

Så har du haft båten på marina så kan det vara så att någon har lossat den skruven av någon anledning.

 

Mvh Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är väldigt nyfiken på om du fått någon lösning på problemet då jag har exakt samma problem på min Yamaha 150 HPDI-04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...