Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Sparre

Blinkers på segelbåtar?

Rekommendera Poster

Fort men fel från mig Skäms  Men nu skall den fungera Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid rätt, jag har aldrig fel. 
Då var det iaf nästan rätt  Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om en farled är trång eller inte avgörs av båtarnas storlek, inte av farledens verkliga bredd i meter. Vanligtvis är det ont om trånga farleder när man rattar en fritidsbåt, medan en finlandsfärja har betydligt fler sådana - t ex Furusundsleden som ju knappast kan ses som trång för någon av de båtar de flesta av oss här äger. Att ligga och kryssa där och försöka hindra Cinderella är det nog få som försöker sig på...

Man kan nog säga att går det att kryssa i farleden med en fritidssegelbåt är det inte en trång farled för en fritidsmotorbåt heller, då en segelbåt behöver några båtlängder för att kunna behålla båtfarten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regeltolkning är kul. Onödig störning är när man blir tvungen att gira eller ändra farten. Allvarlig störning är man blir tvungen att ställa ölburken i från sig för kunna göra bägge sakerna smatidigt.Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För övrigt tycker jag att nivån på kunskap, båthantering och sjövett har minskat betydligt de senare åren. Både bland motorbåts och seglarfolk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får nog lov att instämma i det du säger och som sagt - visst har man bevittnat en del tillbud även om jag inte sett någon grov olycka.

Rätt lustigt egentligen när man betänker hur förslaget till båtkörkort är utformat. Segelbåtsägarna (utom dem som framför rena skepp) ska ju vara helt undantagna. Från lagstiftarhåll tänker man sig att det finns ett större behov av sjövägsregler i en eka med påhängsmotor i en liten insjö, jämfört med en stor segelbåt i en hårt trafikerad farled. I det senare fallet tycks det inte alls finnas något behov av känna till vilka regler som gäller. Här ingår även gott sjömansskap, som att exempelvis inte kryssa framför Cinderella...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätta mig om jag har fel men är det inte så att motorbåtar med en hastighet under 7 knop samt segelbåtar under 7 meter är de som är undantagna körkortet enligt förslaget?

Altså inte samtliga segelbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Möjligt att det är jag som har fel.  Har ju varit en del förslag i omlopp så det kanske inte är så konstigt?

Får man en liten plasteka att plana med en 6 hästare på, så gör den nog lite mer än 7 knop. Kommer inte ihåg det där beträffande den nedre hastighetsgränsen.

När det gällde segelbåtars längd däremot, vill jag bestämt minnas att det var 12 meter som skulle gälla, men kan ha fel här med...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

12 meter gäller ju redan nu (om den även är 4 meter bred vill säga)

Såg ett förslag där det var 10 meter som gäller. Som innehavare av en seglare på 9 meter så kan jag direkt säga att kravet bör sättas betydligt tidigare än så. Tills nyligen har jag irrat omkring i en 6,5 meter segelbåt med utombordare. Detta är en väldigt lättmanövrerad historia jämfört med de 9 metrarana jag satte i sjön i våras.

Siffrorna på 7 meter / 7 knop fick jag av min lärare i kustskepparutbildningen jag gick i höstas men av det antalet förslag som finns och som jag har sett så varierar det väldigt mycket. 7 meter / 7 knop tycker jag däremot är rimligt. En vanlig eka med en 5 hästars snurra på som man åker runt med i den lilla insjön klarar sig, även segeljollarna och de mindre segelbåtarna.

De båtar som skrämmer slag på mig när jag är ute är de stora groggverandorna som drar fram i 25 knop med en halfull direktör bakom rodret och en importerad spanjorska som prydnad bredvid som inte hittar vägen mellan två hamnar när datorn gått sönder. (Råkade faktiskt ut för en sådan utanför Hjo, han var på väg mellan Motala och Karlsborg på vättern...)

Sedan har jag väldigt svårt att förstå de som inte ens försöker att lära sig regelverket. Tillhör det inte ren självbevarelsedrift att förstå hur det fungerar? Och är man tveksam, väjer man inte då för säkerhets skull?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagregler har aldrig varit enkla att tolka. Inte heller inlägg på forumsidor. Jag har inte hävdat att regel 9 inte fanns då jag tog skepparexamen, jag påstod att det inte står i reglerna att en segelbåt måste gå för motor i trång farled.

Fakta däremot är enkelt att ta till sig. T.ex att  jag inte är seglare utan kör motorbåt. Jag har, trots det, inga problem att inse att kanoter, segelbåtar, motorbåtar och större fartyg har olika möjligheter att manövrera. Det måste vi alla ta hänsyn till.

F.ö. tycker jag (obs åsikt) att du har en trist syn på seglare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad finns det för prejudikat på regeln om kryssning i trånga farleder? Den lämnar ganska mycket öppet för tolkning. Kan någon referera till någon som blivit dömd för detta så vore det intressant!!!

Det står inte att man inte får gå för segel i trånga farleder. Det står att en segelbåt kan behöva utnyttja hela bredden för att kryssa och att man då skall ta hänsyn till omständigheterna, inte att det är förbjudet. Vad är i övrigt kryss per definition? Hur ofta behöver man hämta höjd för att det skall definieras som kryss?

Det finns faktiskt skyltar som anger där det är generellt förbud att gå för segel, i övrigt beror det på situationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen regel som säger att en seglare måste gå för motor i farled (trång eller ej).
Det finns dock en övergripande sak som genomsyrar hela regelverket..gott sjömanskap.

Att en motor/seglare (alltså, en seglare som har motor men väljer att inte starta motorn) tvingar alla som inte *för lakan* att stå på tå och gissa vad han tänker göra, och därmed orsakar osäkerhet tycker inte jag är andemeningngen i gott sjömanskap.

Vad jag har upplevt är det dock inget reelt problem, i stort sett alla seglare jag mött/sett fattar att det är lättare/smartare för både *dom* och *oss* att starta motorn och slippa kryssa när trafiksituationen är -tuff-.

P.S. antalet segelbåtar helt utan motordrift-möjlighet måste väl kunna räknas i promille ?

P.P.S. som tur är kan jag enkelt stoppa motorn och fälla ankaret..då blir ju  ALLA andra väjningspliktiga..regelrätt = ja, men inte tusan är det gott sjömanskap Flört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt. En bra sammanfattning tycker jag.

Visserligen tycker jag nog att problemet är något större än vad du anser. Håller ändå med om att det stora flertalet seglare sköter sig - tyvärr inte alla.

Det handlar bara om ren lathet/djävulskap hos vissa seglare att inte starta motorn i vissa situationer. Ibland möter de sina gelikar och då kan det bli rätt jobbigt kan jag tänka mig.

Vissa tycks ha inställningen att jag seglar - då får ALLA hålla undan, för jag har VIP-biljett. Spelar ingen roll om du så har kastat ankar, ligger du i vägen för en sådan seglares kryss så pekar de finger åt dig. De är ju havets kungar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ganska gott om tvåkronor, optimister och olika typer av tävlingsbåtar utan motor. Jag möter dem dock sällan i trånga passager, men även när jag gör det har jag aldrig upplevt det som ett problem eller risk för kollision.

Jag känner inte ens igen bilden att seglare tar till seglen av lathet. Man är knappast lat om man får för sig att kryssa genom en trång led... Tungan Är det dessutom höga berg på båda sidor så kan vinden vrida lite när man precis går in och så kan det bli väldigt spännande om inte annat. Själv försöker jag mig inte på det ens...

Kan detta med kryssande så att det stör motorbåtsmännen vara något som skiljer sig beroende på var man har sin båt för jag måste ändå säga att jag inte har märkt några som helst problem? Att jag inte tycker att det är något problem kan bero på att jag sällan möter kryssande båtar i trånga passager (ganska ofta båtar för segel i en farled, vilket är en helt annan sak - kan man inte stå ut med det då anser man antagligen att segelbåtar skall förbjudas Obestämd) eller att jag vet ungefär hur de kommer att bete sig? Eller är det så att många av de som upplever det som ett problem faktiskt har problem med kryssande segelbåtar oavsett var de befinner sig? Oftast har ju motorbåtar med sitt begränsade djupgående rätt goda möjligheter att hålla undan, så det vore lite konstigt tycker jag. Men intressant att upplevelserna kan skilja så.



Senast ändrad av mariatherese | 20 maj 2009 | 06:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del läser forumtext som fan läser bibeln. Hur du tolkar inlägg på denna sida säger tyvärr mer om dig än om de som skrivit dem. Jag har aldrig sett någon påstå det du verkar insinuera. Kanske ligger det någon annan bitter erfarenhet du har till grund för din reaktion? Hoppas det blir bättre! Ha en skön sommar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trodde inte frågan existerade mellan kryssande segelbåt och mötande motorbåt. När jag går för motor och möter kryssande segelbåt så har jag inte reflekterat över problemet - jag kan ju lätt anpassa farten och se till att det inte blir för tätt mellan båtarna. Nä, det är ju när man går för segel och möter kryssande båtar som det krävs lite extra koncentration. Det här borde vara en intern fråga inom lakansmaffian.

Låg fart och hög uppmärksamhet har varit en bra lösning för mig. En segelbåt vänder inte på en sekund - låg fart och hög uppmärksamhet hjälper både mig själv och segelbåten på kryss.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Ett gammalt tema som det har tjatats om flera gånger under årens lopp.

Ingen lösning idag heller.

Problemen är egentligen följande.

Definition av vad som är trång farled för de olika inblandade parterna.

Rädsla och okunskap om reglerna samt manövrerandet av det egna flytetyget.

Okunskap om och förmåga att kunna utläsa att just den där segelbåten måste faktiskt slå snart när den kommer till......

Ibland kanske en viss besatthet hos en inbiten seglare att pressa sig genom när de kunde ha startat motorn.

Men hallo! Detta leder till nästa problem.

Starta motorn med seglen uppe? Ta ner seglen först? Alla har inte rullfock osv.

Då ställer jag frågan.

Hur skall vi hantera följande. Det är en trång passage, säg kanske max 50 meter och säg 200 meter lång. Det är en ström av motorbåtar i båda riktningarna och en och annan mötande segelbåt. Högertrafik och god avstånd.  Så kommer jag kryssandes. Motorbåtarna kör om min segelbåt på min vänstra sida, närmare mitten av farleden.. I det läget är det förnuftigt att visa gott sjömanskap genom att hålla mig på högra sidan av ledet. (Skriver höger ifall någon inte vet att det heter styrbord)Men jag klarar mig inte genom med ett slag utan måste slå. Vågar inte lita på att motorbåtarna förstår och kommer att hålla undan, sedan så kan de bli förbannande när de inte fattar varför jag korsar deras väg där det uppenbart ser ut som en tvåfilig väg, och inga blinkers hade jag....

Alternativ ett.  Jag startar motorn och stöttar seglen och kan då gå högre i vind och jag kommer genom och stänger av motorn. Jag får en masa skit för att nu är jag motorbåt minsann och de omkörande motorbåtarna ger mig fingret! Inget annat händer.

Alternativ två. Tar ner seglen varpå båten stoppar upp och börjar driva runt och riskerar att krocka i princip med vartendaste båt oavsett riktning innan jag kan få styrsel och återtar min kurs och plats.

Behöver jag tala om vilket alternativ jag väljer i detta läge?

Om någon för segel eller motor möter mig eller hinner ifatt mig just då...kan ni förstå varför jag startade motorn men behöll min kurs och fart och plats i trafiken?

Och det vore bäst att i det läget fortfarande betrakta mig som segelbåt för jag har just inte någon större manöverförmåga ändå och jag startade motorn för att inte ställa till oreda

Styr jag så pass nära vindögat, (för motorbåtar som inte vet, vinden kommer rakt framifrån) att mina segler fladrar som bara den så är det ju ett tecken på att jag måste driva för motor men jag har ändå mycket begränsad manöverförmåga. Skulle vinden komma från andra hållet så girar båten kraftigt, jag har ju då gjort ett slag, och brakar rakt in i mötande filen trots motor. Så jag väljer att ha seglen något dragandes och stöttar med motorn genom de 200 metrarna.

Själv tror jag att hela diskussionen skulle falla om motorbåtsägarna hade fått lära sig och känner till detta förhållande och fenomen med att kryssa.

 

Tyvärr förekommer  många  som bara blitt med båt och det finns lika många seglare som blitt med mast och lakan att hissa. Dem kan vi inte göra något åt. Sk. körkort hjälper ej. I alla fall om inte  segling ingår i kursen!

Så kära båt vänner av alla sorter, det skall bli intressant att läsa era svar.

Hälsningar,

Kalman

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall man följa regelverket så skall man desutom hissa upp en symbol över fören som talar om att man kör med motor och har segle uppe, hur många seglare har denna anordning liggandes? Minns inte ens hur den ser ut, kan det vara en romb?

Givetvis underlättar det om man som seglare kan hålla kurs och fart genom hella passagen och om detta underlättar med stöd av motorn är ju det ett bättre alternativ än att tränga sig igenom passet med att kryssa och tränga undan kombatranterna från arenan.

Att reva seglen innan man fått start på motorn brukar ju kunna ge rejält spännande situationer i trånga vältraffikerade passage.

På med motorn, ta dig igenom, stäng av motorn när du kommit igenom säkert. De motorbåtsägare som ger dig fingret för detta borde skaffa sig lite tolerans, det är deras problem, inte seglarens. =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av samma anledning som man ber motorbåtsförare att visa hänsyn och sakta ner till segelbåten är förbi, kan väl segelbåten visa hänsyn och vänta med att segla tills dess att man kommer ut på större ytor där man inte riskerar att försvåra för andra sjöfarare utan öga för hur segelbåten önskar manövrera?

Varför är det så viktigt att få visa att man kan segla i alla passager? Jag tror du är rätt ute när du nämner en besatthet hos vissa seglare. Den besattheten finns även hos motorbåtsfolket och motsvaras av de som ger igen med att dra upp väldiga svall som ett tack för senast.

Båda sorter är lika irriterande för de som utsätts för dem.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ”blitt med mast och lakan” och tagit förarbevis. Inte kan jag segla men jag lär mig. Inte kunde jag reglerna heller men efter en förarbeviskurs så känner jag mig ganska trygg på den fronten. Läraren pratade såklart om regler men en stor del var sjövett, att visa hänsyn oavsett om man har rätt eller inte. Otroligt nyttig kurs för mig just eftersom jag inte har det i blodet. Så där håller jag inte med dig KalmanFlört

Eftersom jag inte kan segla så bra och dessutom är lite folkskygg så undviker jag helst båtansamlingar. Ibland blir man dock illa tvungen att ge sig ut bland andra båtar och jag var med om en för mig läskig situation. Vi seglade med vinden i baken, gott om plats och skulle genom en passage. Vi skulle sätta igång vår gamla motor (en riktig klippa vanligtvis) men den funkade inte. Så vad skulle vi göra, det var bara att försöka segla oss igenom eländet för alternativet att driva planlöst eller kryssa tillbaka kändes ännu mindre lockande. Självklart så vänder vinden och det kommer ca 4 motorbåtar som ska mellan samma röda och gröna prick som vi just håller på att kryssa oss igenom. De visade hänsyn och väntade på lite avstånd antagligen irriterade över idioterna som envisas att segla överallt. Men vi tog oss igenom med en puls på 200.

Jag hoppas att det ska finnas lite marginaler så att även vi som är ovana får våga oss ut på sjön och göra några misstag ibland utan sura miner. När man ska lägga till i någon vik har jag hittills bara stött på hjälpsamhet och tips, det är så trevligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill bara påpeka att svallet som vissa utan sjövett ger upphov till är lite allvarligare än irriterande. Det kan finnas folk som står och lagar mat innen i ruffen och en plöstlig våg kan få oanade konsekvenser vilket i värsta fall kan leda till allvarliga brännskador. Det är därför inte bara ofog att dra upp svall framför en segelbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kalman!

Hur skall vi hantera följande. Det är en trång passage, säg kanske max 50 meter och säg 200 meter lång. Det är en ström av motorbåtar i båda riktningarna och en och annan mötande segelbåt. Högertrafik och god avstånd.  Så kommer jag kryssandes. Motorbåtarna kör om min segelbåt på min vänstra sida, närmare mitten av farleden.. I det läget är det förnuftigt att visa gott sjömanskap genom att hålla mig på högra sidan av ledet. (Skriver höger ifall någon inte vet att det heter styrbord)Men jag klarar mig inte genom med ett slag utan måste slå. Vågar inte lita på att motorbåtarna förstår och kommer att hålla undan, sedan så kan de bli förbannande när de inte fattar varför jag korsar deras väg där det uppenbart ser ut som en tvåfilig väg, och inga blinkers hade jag....

Jag kan väl säga så här: Jag hade som motorbåtsägare inte blivit ett dugg förbannad om du valt alternativ 1.

Alternativ 2. Att du närmar dig ett smalt sund torde ju knappast komma som någon överraskning för dig som erfaren seglare. Du kan ju i god tid innan du närmar dig den smala passagen faktiskt starta motorn och ta ned seglen. (Du behöver inte driva omkring där det är som trångast) Det är en lösning som också skulle kännas väldigt okej för mig och säkerligen för båtarna runt omkring dig.

Skulle du däremot välja att kryssa dig igenom en smal passage som är hårt trafikerad skulle jag nog som motorbåtsägare bli skapligt förbannad om du helt plötsligt girar babord för att din vind tar slut. Det gör nämligen att jag också mycket hastighet måste gira babord och passera dig akteröver. Sedan måste jag direkt efteråt gira kraftigt styrbord för att undvika att krocka med båten du har efter dig. Jag skulle bli både rädd, stressad, förbannad och arg. Jag tror att båten som du har efter dig skulle känna likadant, då det för en stund skulle uppstå rena chickenracet (beroende på hur tätt bakom dig den föraren/seglaren befinner sig).

I trång farled/passage tycker jag man bör tillämpa strikt högerregel. Undantag givetvis om man är ensam i passagen, men i lägen där andra båtar tvingas till häftiga manövrar tycker jag man som seglare skall avhålla sig från att kryssa.

Finns säkert inbitna seglare som tycker annorlunda, men detta är min åsikt. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är ju bara löjligt... Förtöj för storm brukar man säga.

 

Förutsätt att det kommer vågor som gör att båten gungar. Att tro att alla andra drar ner bara för att du kanske lagar mat är i min mening bara dumt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där skriver jag under till 100% på Danne! Måste man förresten tillaga mat under färd? Jag har då aldrig gjort det. Tycker det låter mer eller mindre vansinnigt faktiskt. I alla fall om man har en sådan pass liten båt att den kan påverkas av andra fritidsbåtars svallvågor.

Själv har jag en ganska liten motorbåt, men jag har aldrig några problem med svallvågorna från halvplanande 40-fotare och annat som viss ondgör sig över. Jag tycker det hör till att det gungar lite på sjön.

Kul att åsikterna skiljer sig åt i alla fall, så det blir lite debatt. En våg kan jag ta, men jag har ingen lust att kollidera!

 

 



Senast ändrad av Sparre | 20 maj 2009 | 12:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja....

Detta problem kommer alltid att finnas.. När jag var barn hade vi inte någon motor på våran segelbåt av den enkla anledningen att en drake ska seglas och inte föras fram med motor. Dessutom så är det synd och skam att förstöra en träbåt med att mosa på en motor på den.

Vi seglade igenom trånga passager utan några större problem med den. Även när det är folk där som inte vet hur alla regler fungerar. Det var ju så att man fick vara redo att slå fort som fasen för att flytta sig när det kom någon som inte var helt på det klara med hur reglerna fungerade.

Fast väljer man att segla genom ett trångt sund så gör man och då får man vara beredd på att flytta sig för att alla inte kan regler. Så var det för 20 år sedan och så är det nog i dag oxå.

Det är inte som när min farfar och hans bror var ute och seglade och det kom en dåre i en motorbåt som inte visade hänsyn.... Han fick en öl kastad på båten när han kom tredje gången med stora svall och högre fart än de 7 knop som rådde vid platsen...

Moget betende??? nej inte ett dugg... men det var en annan tid...

Idag är det snarare så att vi med pinne och lakan får anpassa oss till att det är många som är ute på sjön som inte kan segla och då får vi anpassa oss lite och försöka att underlätta för alla andra oxå. Det är inte bara att hålla på sin rätt för att du har styrbords halsar...

Så lite hänsyn från båda sidor och lite mera kunskap vore inte fel.

För att säga som farbror barbro... Lite mera kärlek och tänk på varandra... så blir det nog bättre även på sjön...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är intressant att se vilka fantastiska insikter det finns på sjön. Jag börjar förstå varför vissa saker har förändrats de senaste åren!!! Livet på havet blir naturligtvis inte bättre än de människor som finns på detsamma - tyvärr.



Senast ändrad av mariatherese | 20 maj 2009 | 13:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...och av den anledningen anser du att det är okej att dra på framför stäven på en segelbåt? Håll normalt avstånd om du nu promt inte har råd att sakta ner ett par knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

äh, lägg ner...

 

Du kan ju inte begära att alla ska dra ner på farten för att du kommer seglande. Okej om du ligger för ankar i en lugn hamn på kvällen. Då tillhör det folkvett att inte dra svall. Men i en farled, tång eller ej så får du förutsätta att du kommer att möta en båt som gör vågor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är viss skillnad att passera med normal fart (de flesta trånga farleder har fartbegränsning) och att dra på framför fören som tack för senast för att man är irriterad över segelbåtar. Lägg ner själv och var lite vuxen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

inte alls, jag försöker alltid gå akter om andra båtar.

 

Men vågorna får du och alla andra leva med om ni åker i en utprickad farled.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...