Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
brukspojke

Gångvärme aq145A

Rekommendera Poster

Hej alla båtmänniskor tomas heter jag och är ny här!

Hoppar in med en fråga direkt ang gångvärme i min Swemax 750.Det sitter 4 element redan i båten och nån gång i tiden satt det nog en dieselvärmare eller nåt.allt är vattenfyllt och helt o fint så jag tänkte att man kanske kunde koppla in det i motorn med en cirkulationspump.

har slutet system på motorn kan man koppla på nånstanns.både retur och uttag?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jajemensan, men det finns inga färdiga satser. Du tar ut varmt vatten någonstans i toppen (så högt upp som möjligt) och återmatar i ett av de två pluggade hålen (minns inte vilken) som sitter undertill på värmeväxlaren.

På toppen finns det flera pluggade hål som man kan använda. Jag tog ut vattnet genom en plugg som satt undertill på insugsröret (varför det är vattenkylt övergår mitt förstånd). alltså under förgasarna. Det är konade gängor och därför funkar vanliga VVS-nipplar inte rakt av. Jag tog med mig pluggarna till Hydroscand där de hjälpte mig att plocka ihop rörbitar som passade. Tänk på att det är trångt om plats, mnns jag rätt är man tvungen att ha en vinkel på anslutningen så att nippeln hamnar horisontellt. På värmeväxlarpluggen var det om jag minns det rätt vanlig M-gänga så där var det bara att skruva i en nippel. Tätar gör du med loctite gängätätning (EJ gänglåsning) eller motsvarande. Gängtejp får du inte tätt och då kommer det droppa glykolvatten...

När du ändå är igång ska du givetvis montera varmvattenberedare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen var upp till båten idag och drog klart slangarna till motorrummet.så nu återstår bara att fixa nipplar och lite rör,ska höra med en rörpulare om han hjälper mig.pluggarna lossnade fint iaf som tur var.!!

måste jag ha en cirkulationspump som hjälper till eller klarar vattenpumpen från motorn att pumpa runt vattnet?  ca 10 meter med elementen. slang 16mm inv.

Sen hade jag tänkt att det skulle räcka med en kulventil att reglera värmen med.för vattnet cirkulerar ju runt i motorn ändå även om jag stryper till elementen.

 

//Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör sätta på kulventiler på in- respektive utgång så att du kan lossa slangarna från motorn utan att behöva tappa ur motorn.

Jag skulle testat utan cirkulationspump först.

En sak att fundera över är luftfickor i systemet. Det bör finnas möjlighet att lufta slingan längs vägen, framförallt ifall någon del sitter högre än motorn. i värsta fall kan du lufta genom att lossa slangklämmorna på elementen.

Såg för övrigt på Blocket att Dometic säljer ut fläktelement billigt, olika varianter. Kan vara bra att ha som defroster eller för att få varmluftsutblås i sittbrunnen. Det är ju närmast oändliga mängder energi som kyls bort från en motor, skadar inte att använda lite.

Eftersom du kopplar motorn direkt till elementslingan så bör du såklart hålla ett öga på att slangar och kopplingar är i gott skick, så du inte riskerar slangbrott under färd med följd att motorn tappar kylningen. Ett alternativ är att isolera slingan med en värmeväxlare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hej där sa du nåt,två kulventiler måste jag ha det hade jag inte tänkt på.ja jag måste sätta tryck på allt innan jag sätter i båten och flyttar ut på sjön...:) hör av mig igen om jag får problem tack så länge

//Tomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ni som verkar kunna... min defroster/gångvärme har lagt av. Har en vippknapp vid ratten den går i 2 lägen halv el helfart. Den startade när enbart förbrukningsbrytaren var på sedan vid motorstart lade den av... men vips sedan gick den igång för att sedan lägga av helt.. men antar att det är något elfel. Rent elmässigt, hur brukar en defroster normalt kopplas dvs via något speciellt? Tacksam för alla tips...eftersom det finns kilometervis med kabel i båten och jag vet inte riktigt var jag ska börja leta efter fel ;.)  har en VP AQ205 i en Flipper 717.

Jag kan tillägga att jag tog bort skiljedioden på generatorn och installerade skyllermark skiljerelä, men inte fan borde det ha ställt till det ... Gråter

snacka om att det var jobbigt att ta sig hem idag i ösregnet utan defroster fick öppna takluckan och sticka ut knoppen för att se något, och då vart det hällregn in i båten...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag uppfattar det som att det är fläkten som stannat men att vattnet (antagligen) fortfarande cirkulerar genom fläktelementet.

Troligen är minus kopplad direkt från någon plint, medan plus via säkring och brytare till defrostern. Är det en standardinstallation för båten så sitter antagligen säkringen i någon form av panel eller säkringsdosa. Det kan också sitta säkring direkt på defrostern, eventuellt på båda ställena. Enklaste felsökningen måste vara att mäta sig fram. Börja med att kolla ifall det finns ström framme vid defrosteraggregatet, därefter kollar du brytaren osv. Eftersom du har en brytare så vet du ju var kabeln går. Kolla såklart säkringen också.

På felbeskrivningen skulle jag gissa på att det är oxid på någon anslutning, säkringsdosan, brytaren eller i fläktmotorn. Försök skrapa på kontakterna och smörj med 556-spray eller motsvarande.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för tipset.. Oxid kan det vara, kanske det bästa är att skrapa och smörja alla inblandade kontakter m.m., ska bara lokalisera dom först .. :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare har en liten fråga igen angående gångvärmen..allt funkar och håller tätt men det blir inte så bra värme på elementen kan det vara att cirkulationen inte är tillräcklig?

kanske måste sätta på en 12v cirkulationspump som hjälper till o få fart på vattnet..?

 

//Tomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du är säker på att det inte finns luft någonstans i systemet som blockerar så kanske en cirkulationspump kan vara en idé.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...