Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
inka508

Elfel

Rekommendera Poster

Hej !

Har idag förväntansfullt sjösatt min båt. Hör och häpna! När jag vrider på startnyckeln inte ett liv, trots att batterierna är helt ok.

Har kollat om det var glapp i Hängsäkringen men inget har hjälpt. Vindrutetorkare och lanternor fungerar men inget på instrumentpanelen ?

Finns det någon klok person som kan ge mig ett gott råd. Har läst kopplingscheman inför morgondagen. Kan det vara så att reäet på startmotorn har hängt sig och inte kopplar strömmen vidare ? Tacksam för alla råd.

 

Mvh

 

Ingemar K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du har någon inombordare. Då kan du börja med att tjuvkoppla startmotorn dvs sätta en skruvmejsel alternativt en elkabel medllan och stiftet för soleonoiden.  är den kraftiga röda ledningen som går till startmotorn. Stiftet till soleonoiden är en klenare (på penta ofta vit 1,5 eller 2,5 mm2 kabel som sitter på ena sidan av den kraftiga kabeln. Blixtrar det till och startmotorn drar så leta (mät) dig fram varför inte du har ström från tändningslåset. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat säkringarna?

Piper oljetrycksvarnaren? Spännig framme vid nyckeln eller brytaren som sätter på tändningen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske har fått dålig kontakt någonstanns, ergat/rostat under vintern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om instrumentpanelen är död så är det nog inte solenoiden (relät) på startmotorn. Jag skulle tippa på att du kommit åt någon kabel som lossat när du servat motorn, eller att säkringen är trasig eller glappar. Har själv drabbats av båda dessa fel, vid olika tillfällen, och de kan vara luriga att hitta. Bäst är att följa kablarna från batteriet och mäta sig fram för att se var strömmen försvinner.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag läste hör och häpna tänkte jag så startade den direkt.

Det är nog mer så jag ser det. Efter en vinter utan att varken nötning eller en skapligt stor ström legat på och gnagt oxid så finns isolerande oxidytan både här och där. En båt med lite salt luft ett halvt år påverkar de enkla mässingkontakter som finns i elsystemet.

Kontakter behöver gymnastiken liksom våra kroppars leder. Annars lämnar dom in en efter en.

Följ ledningarna och ta en efter en med att lossa och kolla ytorna. skrapa bort oxid och skruva ihop hårt så att luften inte kommer åt. Strömbrytare kan man hantera hårdhänt. Har man instrument i båten är det bra att först lossa på en kabel från batterierna om det är t.ex huvudströmmen. Sen tar man bort oxiden genom att vrida på/av på/av en massa gånger så nöts oxiden bort.

Observera alltså att man helst inte ska slå på/av snabbt en massa gånger med strömmen på!

Jag tror vårt ekolod pajade när jag gjorde så en massa gånger på strömbrytaren till instrumenten vind, eko, osv. Det blir ju lite strömspikar som kan skada känslig elektronik.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, gissar också på antingen ärjade batteripoler eller en dålig/ärjad huvudströmbrytare. Enligt Skyllermarks utgör den den absolut vanligaste felkällan vid elfel ombord.

Fila upp polerna något och på med lite batteripolfett samt se över huvudströmbrytaren och gymnastisera den lite.

Det är alltid bättre när båten är HELT död än när det funkar lite halvtaskigt. Brukar oftast vara lättare att åtgärda en fullständig nollrespons.

Lycka till.  Vore kul att få veta vad det var för problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller instrumentpanelen så kan jag nämna att mina instrument är seriekopplade, både och -. Kan ju vara så i ditt fall också, då räcker det med dålig kontakt i en kabelsko för att alla instrument ska fallera.

När det gäller startmotorn, klickar den inte ens?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...