Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Limpann

Ett inomskärsdrama

Rekommendera Poster

Jag ska försöka att skildra detta onormala äventyr kortfattat.

Alla har vi något att dra lärdom av det här, oberoende om man varit på sjön i hela sitt liv eller bara brukar surfa på båtsidor.

Jag har läst många böcker om seglare som drejat bi med 3” rep akteröver för att rida ut stormar och sakta ner båten för att inte slå sönder allt.

Denna tisdag i maj, den 12 maj 2009, skulle bli en rutinfärd från ÅSS till Rödhman och tillbaks, något som skulle ändras helt.

Båten, en Finmar 420TL av sent 60-tal är fullt utrustad för att klara allt som kan tänkas komma till möte när som helst.

Besättningen bestod av mig Linus Jansson som kapten samt Oscar Bigosinski som Navigatör. Oscar är relativt van med båten, och jag som ägt den i snart 2 känner ju den ordentligt vid det här laget (har kört 500Nm ..minst.. med den skulle jag nog våga påstå).

Vi lade ut 14:13, och färden gick bra hittills. Det började gå lite vågor och jag arbetade mycket på ratten för att parera dessa, något som dock är helt normalt.

Märkväl att båtens styrning inte från början har fungerat ordentligt, man har måstat köra den som en större snipa, alltså på propellersuget vilket det tar tid att lära sig, men i praktiken fungerar bra.

En smäll kom i en våg, och en plastdel trillade ner, vilken jag aldrig sett förut fastän jag rivit ut allt och renoverat den helt själv.

Jag hittade inte platsen till denna, men jag antar att det var almänt lösöre och inte hade något med styrningen att göra.

Kort därefter minskade styrningen så vi var nära att köra upp på land, dock var jag van så jag backade och lade om kursen. Motorn gick nu att ställa till BB 020°-005°, vilket i praktiken betydde att det var omöjligt att köra rakt, speciellt då det gick runt 50 centimeters krabbsjö.

Efter att ha tänkt i runt två minuter, så kom jag på hur de äldre hade drejat bi, och lade ut ankaret med ett fender fastsurrat runt, på runt 15-20 meter 1” lina, och satte fast denna på styrbords sida.

Innan jag som kapten fattade detta beslut eleminerade jag de två alternativen att:
1. Återvända och köra 5Nm tillbaka i motvind och vågor utan styrning, vilket säger sig självt.
2. Gå in i hamnen vi hade på en kabellängds avstånd till BB, det var helt enkelt för mycket grynnor, fastän jag kört in och ut ur den hamnen många gånger tidigare ville jag verkligen inte riskera att gå på grund och i värsta fall slå upp skrovet och sjunka.

Det bästa alternativet fastslog jag att vara att gå till Rödhamn där det var skyddat och fanns verktyg.

Iochmed detta började båten hela tiden att dra mot SB, vilket motverkades av suget till BB av motorn.

Detta fungerade märkvärt bra, och resan fortsatte utan någon märkvärd förlorad tid.

När vi anlände Rödhamn gick det nu så bra som det kan gå med en båt som inte är manöverduglig, men med lite skicklighet lyckades jag lägga henne med sidan till på en ponton.

När jag började skruva efteråt fanns följande problem:
1. Verktygsbrist; de verktyg jag hade i båten och de som fanns på Rödhamn räckte helt enkelt inte.
2. Förvirring; jag visste helt enkelt inte vad felet var fastän jag kollade hela styrstaget och alla anordningar.

Efter att överlagt ordentligt, så kom vi fram till att gå till Östra Langnäs (~4 sjömil).

Vi lade direkt ut lina igen, denna gång med två fender, en vattenfylld 5-liters reservtank och ett 2kg reservankare, denna gång på 20 meter.

Detta kombinerat med relativt hård motsjö och två personer ombord, med en simpel 15hp bak gjorde att vi knappt gjorde tre knop framfart, men det gick åtminstonde frammåt.

Vi hamnade på att totalt köra på kompassen och sjökortet då vi satt i en låg båt och sol i ögonen trots solglasögon.

Nåväl, vi lyckades komma fram och det är jag glad för.

Dessa slutsatser kan man dra av detta:

1. Alternativ till rutt
I detta fall trotsade jag att uppsöka närmaste hamn på grund av en mängd faktorer,  men de två överliggande:  Det fanns risk för båt och besättning att gå in i hamnen,  och det fanns endast verktyg på Rödhamn.

2. Valet att lägga lina.
Detta val gjordes snabbt, vilket förhindrade en mindre katastrof.
Innan jag beslutade detta överlade jag med navigatören ett par olika alternativ, då ingen av oss tidigare testat på detta.
Iochmed att vi fick detta ut såpass snabbt blev det aldrig någon större skada skedd.

3. Reservstyranordning
Det är guld värt att ha någon form av reservstyranordning, vilket jag inte hade.
Jag tänker nu när jag har båten på torra land installera något likt en Optimistjolles roder, fast som sticker längre ner.
Detta kräver bara två beslag på båten, och kan oberoende storlek rädda mycket.

4. Komunikaton
Vi hade under hela resan regelbunden kontakt med anhöriga, folk som visste var saker fanns på rödhamn etc, så en mobilladdare till båten är guld värt att ha.

Jag kan sitta här i timmar och skriva, vilket jag inte orkar.

Inom någon vecka kommer det att komma upp film från resan, den lungnare delen eftersom vi hade filmkamera ombord.
Observera att vi inte kunde filma när det gick som mest sjö av förklariga skäl.

Med Vänlig Hälsning
Linus Jansson
Whiteon
ÅSS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket sjömanskap!

Men så är du ju ålänning också.

Hur kan man se filmen? Går den att lägga upp här på sidan?

(Rödhamn kommer nog bli det första utomskärsmålet när vi lagt båten på Gräddö nästa sommar, älskar den bastun! För att stilla Ålandslängtan börjar jag jobba i Mariehamn den 1/6Skrattande)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oskyldig Trodde i min enfald att alla båtar var utrustade med reservstyrning.

Cool För mej är det självklart att båtarn skall ha det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit med om nått liknande på en styrpulpet båt med en 70 hk motor, styrningen blev sämmre och sämmre och efter ett tag hände inget alls hur mycket man än vred på ratten.

Vi fick då sitta och köra på tomgångsfart och styra genom att en satt längst bak och höll i motorkåpan :) Det fungerade bra i ungefär 1-2 distans som vi hade till en sjömack där vi fick låna en stor skiftnyckel (som vi igentligen borde haft själva) för att kunna skruva fast ratten igen.

PS

Rödhamn är fint, mina föräldrar har ett hus på lemland så vi brukar ofta åka dit.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ålänningar är inte alltid särskilt bra på sjön, turligt nog har de flesta växt upp på sjön, inklusive mig som är 14 år och fyller 15 iår.

Angående filmen så kommer den upp när vi fått över den från kameran till datorn, jag skriver ett inlägg med länk då! Glad

 

Jag fnös på förra årets besiktning när dom undrade om jag hade reservstyranordning och undrade cad jag skulle ha det till, however så satte jag in en rorkult i båten, som man kunde montera dit.
Denna gick dock aldrig att använda eftersom vi inte fick loss styrstaget från motorn, vi hade inte ens en bågfil till muttern att såga.

MvH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det har jag också varit med om som passagerare i en RIB, men det var en solig stiltje dag, något som denna dag också skulle varit...

Jag bor också i lemland på somrarna, dock på Järsö-sidan, så Rödhamn är bara en 6 distans, så dit far jag ganska ofta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det händer nåt oförutsett är det skönt att ha lite bråte i båten att bygga nödsystem av. Ert sätt att styra fungerade ju och är ett bra tips. Lite okänslig styrning förstås och skulle ha varit bra med något att stoppa ner i vattnet, t.ex en åra därbak.

Verktyg att såga, borra och skruva ihop både trä och stål. Rep och snöre och tejp.

Efter ett haveri av nån typ är man mentalt förberedd för just den typen av fel. Så småningom är man beredd på det mesta men att lära sig av andras misstag fungerar inte på samma effektiva sätt. Egentligen vet man att allt som kan hända redan har hänt. Dock händer det inte just mig vilket oftast också är sant.

Men att ha lite extragrejer med att konstruera med och riktigt ymnigt med verktyg är en stor del av säkerheten ombord.

Roderhaveri får man förr eller senare. I stort sett är detta det enda större problem jag haft under 40 år med segelbåt och motorbåt.

1. Bortseglad nederdel av akterspegel på OK-jolle i Bygdeträsk. Båten tar in vatten men seglas upp på stranden och limmas ihop efter upptorkning.

2. Rodret går av i vattenlinjen på en Thorellritad 6,5 m Götajolle ute i Stockholms skärgård. Vi styr in med utombordarn till en kobbe och sågar ner militärskylten med landstigningsförbud och använder vinkeljärnet till att förstärka rodret. Bågfil och drillborr och skruvar fanns ombord. Seglar vidare resten av veckan.

3. Nedre roderfästet på nämnda jolle  ramlar av nere i Oxelösund och rodret plockas upp och vi styr in till Oxelösund med utombordaren. Nytt fäste tillverkas av hygglig smed trots semesterstängt egentligen.

4. Rodret på Maxi 77 har en spricka i vattenlinjen som ser förädisk ut. Plastas om och förstärks inuti med två galvade kraftiga plattjärn

 

5. Nedre rodertappen på Maxi 77-rodret går av strax innan tilläggning för natt i Lysekil. Det går att svetsa på en ny trots semester då sonens kompis farsa är stor kund på varvet med sin stora motorbåt. Iväg igen dan därpå.

Jag kan inte minnas att något annat hänt under alla år. Därför har jag lite roderskräck. Numera har vi inte möjligheten till styrning med utombordare men jag tänker mig en plywoodbit påmonterad på spinnakerbommen som en möjlighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är som du säger, man lär sig nrä saker händer.

Jag hade en paddel ombord, men den hade gått sönder dagarna innan, så bara halva paddelbladet fanns kvar. Det var lite lite att styra med.

Vi får hoppas på en annars bekymmersfri sommar iallafall!

MvH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Limpan - menar de att du är 14 år??!!

Synd att jag inte har ett företag för då skulle jag anställt dig omgående!

 

Måste berätta vad som hände mig under den första turen med min första båt.

Jag hade aldrig seglat men vill lära mig så jag skaffade mig en Stortriss på 80-talet.

Under min absolut första tur med den - sjösättningsturen mellan varv och hamn - hör jag en smäll och helt plötsligt går båten inte att styra. Tittar ner mot rodret och upptäcker att jag fått ett vingroder.

De två halvorna hade släppt från varandra och låg nu som vingar på vattenytan.

Som tur var hade jag utombordare men då den satt så tokigt till kunde man bara svänga ordentligt åt ett håll med den. Och det var inte åt det håll hamnen låg.

Fick alltså skamset se mig bogseras till hamnen.

Sådan var min premiär i båtlivet!

 

P.S Ett nytt roder ordnades av en vänlig snickare med en tårta som betalning. Man var ung och ganska söt då Flört D.S

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag är född den 10 december 1994, så jag är 14 år.

Dock har jag varit på sjön sedan jag var 0 år gammal, så det har väl gjort sitt.

Jo, roderhaverier är sällan roligt, och jag har också varit med och tagit emot folk som styrt in i stormar med bara utombordare och hjälpt de att försöka ordna provosoriska roder nere i hamnen...

Nu ska jag ut till båten och börja reda upp lite sedan i torsdags, linorna hänger huller om buller och det ser inte alls vackert ut, ha det bra sålänge allihopa!

MvH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en duktig pojk!

Undras om vi har en blivande författare här också. Sällan man ser så bra svenska. Jag trodde ungdomarna lärde sig att skriva t.ex reserv styrnings anordning i skolan numera.Men inte på Åland kanske. Hälsa din svenklärare att han kan göra en insats hos oss svens kar.

Bravo!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte anser jag nu att jag skriver speciellt bra, nåja.

 

Jag var ute idag och skruvade sönder växelhuset på ratten, och kom fram till att den hoppar vilket gör att varje gång jag styr ett varv kan jag styra 2-5 grader mindre; det blir att arbeta och tjäna ihop till en helt ny styrning som är ett steg grövre för att klara av en ny motor när den här motorn lägger av...

Trevlig helg!
MvH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste säga tvärt om. Under de 47 åren jag seglat har jag haft många olika problem (alla problem man kan tänka sig - hade jag tänkt skriva) men aldrig problem med styrningen under gång.

 

Däremot upptäckte jag att rodret var sprucket på min gamla havsfidra medans jag höll på att göra iordning botten första året på land. Det var en månad före sjösättningen, så det var aldrig nån ko på isen

I vintras upptäckte jag att 5 svetsar av sex hade släppt på ratten på styrplatsen i sittbrunnen. Båten låg förtöjd mellan två Y-bommar och dessutom infrusen i isen. Tänk om det varit vid rundning av Tjurpanna i en sydvästlig kuling.

 

tommy

 

 



Senast ändrad av toaen | 15 maj 2009 | 18:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så, då var reservrodret klart, fler verktyg till båten inskaffade lite justeringar på styrningen.

Borde egentligen byta styrning, men eftersom jag ändå kommer att göra det nästa år och inte har råd just nu så får det vara, jag fick den ganska bra nu...

Reservrodret är reddigt byggt för att åtminstonde klara ett par tre sjömil, att lina efter metoden också finns.

Det är bara att hoppas på att jag blir skonad resten av sommaren, annars är det bara att mecka på ute till sjöss. Skrattande

MvH

post-10000859-1394235922,0054_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att se!

Var på Kälskär utanför Kökar en gång när det hade blåst en sydlig kuling i några dagar - det var vågor det!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodu!

Jag körde midsommarn 2008 hem från rödhamn, och då gick det runt 1,5 meter sjö på Rödhamnsfjärden, men det var lite enklare det när jag hade full styrning och båten orkade plana ut vid vågorna, och tog sjön bra...

MvH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...