Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
--A--

TV Antenn som bråkar

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en tv antenn av okänt fabrikat (står att den är gjord i Danmark?) som inte vill fungera. På targabågen sitter själva tallriken och nere i ruffen kommer kablen fram till en liten grå låda med en ingång och en utgång samt anslutning till 12 volt (ström finns). Jag uppfattar att detta är antennförstärkaren.

Nu verkar denna antenn inte fungera alls då tv:n säger att jag bör kontrollera antennen och inga kanaler hittas. Kopplar jag in en antennkabel med en gaffel i änden så hittas i alla fall en kanallista så det är antennen som spökar.

Någon som har tips?

mvh
Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har du testat att förstärkaren har anslutning till 12 v? I hamn (centralt i Sthlm) funkar min ganska bra utan förstärkare men annars inga kanaler alls. Har du dragit igenom någon skruv genom kabeln, inte ovanligt. Koppla isär och koppla om fästena mot antenn och mot tv kopplingen. Jag har själv haft lite koplingproblem men innan jag fattade att 12v kabeln inte funkade hade jag använt flera meter antennkabel som tandtråd för att få fram en vettig koppling. Good luck!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det finns 12V på antennförstärkaren dock ingen diod eller liknande som indikerar om den är igång.
Kan man mäta upp en antennsladd för att kolla om den är hel? Den ligger så illa till att det är mycket svårt att få koll på hur den går i båten samt hur skicket är på kabeln.

/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi skaffade en antenn och dator-digitalbox till stugan, och på den när vi monterade den sade de att övergången från kabel till antenn måste vara helt vattentät för att fungera korrekt, kanske det som spökar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla på en lös antennsladd och se ifall det funkar bättre. Jag har ingen annan lösning än trial by error dvs testa sig metodisk fram för att se vad det är som inte funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla loss kabeln i antennen och sätt ihop mittledare och höljet och ohmmät vid kontakten vid tv:n så ser du om den har brott på sig. Enklaste sättet att se om det är brott eller inte, sen som sagt är kanske det lättaste att ha en lös kabel att testa med, att koppla från antennen direkt till tv kortaste vägen bara för att testa ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Du kan nog kolla antennkabeln med hjälp av en multimeter.Billiga mätaren finns bla på biltema eller Clas Ohlsson.

Brukar finnas kontinuitetstest med summer som pipar då kontakt finns, annars kollar du resistansen mellan båda ändorna. Ta med en ekstra kabel till hjälp så du får antennkablen förlängd och testad utan att fingra på orginalet.  mvh Jocke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På de flesta antenner sitter det en liden diodlampa som lyser när den har kontakt. Min slocknade föra året och det visade sig vara ett kabelbrott i antennsladden.

Erca

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om detta inlägg är till nån hjälp i just detta fall, men jag skulle - ifall kabeln faktiskt råkar vara avbruten och dessutom svårbytt - testat att lokaliserings-mäta avbrottet enligt denna enkla (faktiskt, trots den långa texten) metod:

Utnyttja multimeterns alla möjligheter....
Många multimetrar kan mäta kapacitans, något som alltså kan vara till god nytta för att lokalisera svåråtkomliga kabelbrott.

Metoden gäller endast två- eller fler-ledarkablar....
Förutsättningen är att det handlar om minst två-ledarkablar, där ju avståndet mellan ledarna är konstant utmed hela kabelns längd. Man måste dessutom också veta kabelns kapacitans per meter, så en likadan kabelbit med känd längd krävs för att kalibrera med.

Kapacitans per meter....
Enkelt uttryckt kan man säga att kapacitansen i en viss given kabeltyp beror på längden av de två oavbrutna ledarna, dvs råkar en av kabelns två enkelledare vara avbruten efter t.ex. tre meter så är den oavbrutna tvåledar-längden alltså just tre meter.
Att den andra ledaren sen eventuellt fortsätter påverkar inte mätresultatet, eftersom endast oavbrutna tvåledar-längder har kapacitans emellan sig, som sagt.

Faktiskt väldigt enkel teori....
Kapacitansens storlek är proportionell mot den oavbrutna tvåledar-längden, så exempelvis en 6-meters kabel har dubbelt så hög kapacitans som en 3-meters, en 9-meters 3ggr så hög som en 3-meters... o.s.v. Det är här som kalibrerings-kabeln kommer in i bilden, den gör det möjligt att omvandla mätresultatets nano- eller piko-farad till det som man ju egentligen vill veta, nämligen meter oavbruten tvåledar-längd.

Exempel...
Råkar kalibreringskabeln vara säg 1,6 meter och ha mätvärdet 3,7 nF, så innebär detta att kapacitansen per meter är ca 2,3 nF/m. (3,7nF/ 1,6m = 2,3125 nF/m)
Är det riktiga mätobjektets kapacitans sen uppmätt till 5,8 nF, så är dess oavbrutna tvåledar-längd (avståndet till kabelbrottet) alltså ca 2,5 meter. (mätresultat dividerat med kapacitans per meter, alltså här; 5,8 nF/2,3125 nF/m = 2,51 meter)
Kabeln är i exemplet alltså avbruten ungefär* 2,5 meter från mätpunkten, kanske finns möjlighet att fiska ut den där och skarva** om den är svår att byta? Jaja...ni hajar nog nyttan och begränsningarna med metoden!?

Lätt att utföra, men....
... oj, vad yxigt att förklara. ;-)
Hade f.ö. själv kabelbrott i en av mastlanternornas tvåledarkablar och fick då bara några pF (pikofarad) som mätresultat vid mastfoten, alltså måste kabelbrottet vara helt nära. Skar då upp skyddsstrumpan en liten bit och si....där låg faktiskt felet.

Mvh Thomas

(*) Mätningen är känslig och noggranheten är inte så hög, så ha för all del inga fingrar på mätprobernas metalldelar.
(**) Antenn-kablar (som här TV-koax) kan bara skarvas med riktiga skarvdon, med rätt impedans (ohm-tal).



Senast ändrad av Thomas-1 | 13 maj 2009 | 19:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har nu konstaterat att kabeln till antennen inte håller måttet utan är kass. Testade därför med ny kabel som fick hänga löst i båten med samma dåliga resultat. Detta fick mig att dra slutsatsen att även antennen inte fungerade.

Med beslutsamma steg inhandlades en ny antenn (glomex) och denna monterades igår. Eftersom jag vid detta laget har en viss känsla av att det gått troll i min installation så har jag monterat allt men inte dragit den nya kabeln upp till targabågen utan har antennen löst för att testa.
Men även med den nya antennen så är det helt dött efter automatiskt kanalsökning. Till saken hör att jag testade TV:n hemma och då fungerade den som den skall utan anmärkning så av någon anledning så vägrar den med antennen (båda) i båten. TV:n är en Netonnet Anderson 19 med inbyggd DVD om det kan vara till ledning för någon...

Det är ju märkligt att man inte skall kunna få igång en tv i båten, känns ju inte som raket forskning precis. Bolibompa är viktigare än man tror... speciellt när kottarna vaknar vid 06 hela semestern....Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju faktiskt vara så att du inte har någon mottagning just där båten ligger- har själv råkat ut för det vid några enstaka tillfällen- om du nu inte har testat vid flera tillfällen på olika platser.

 

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken har slagit mig med men faktum är att jag fick mottagning med en gaffel som antenn för ett tag sedan så det borde inte vara sämre med antenn....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med vilken antenn testade du hemma?

Om båtantennen så flytta båten, om hemmaantennen så sätt den på båten.

Eller byt TV, det är en väldig skillnad på hur digitalmottagarna klara av att hantera svaga signaler.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antennen som jag testade med hemma var min vanliga antenn på taket... men jag tror inte att den blir så snygg på båten...
När det gäller tv:n så var det långt från den finaste modellen men trots allt ny för i år!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den gråa boxen* är kanske en s.k. power injector och inte en förstärkare (de flesta Båt/Husvagn-antenner är aktiva, har inbyggd förstärkare och måste matas med spänning via en *injector* ).

Boxen ser till att drivspänningen till den i antennen inbyggda förstärkaren får DC matningsspänning via koaxkabeln mellan boxen och antennen, samtidigt blockeras den högfrekventa antennsignalen att kortslutas i strömförsörjningen.
Den isolerar ochså TV:n från samma matningsspänning på den till TV:n utgående koaxkabeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske är dum, men...

Det framgår inte någonstans om du har någon digitalbox inkopplad. Det måste du ha! Foten

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, TV:n har inbyggd digitalbox och har fungerat utmärkt med antennen hemma. Så det verkar som TV:n fungerar i alla fall, hur som helst så fungerade den hemma om den nu inte gått sönder på vägen ner till båten men det tror jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...