Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
ilprofessore

kulventil,genomföring

Rekommendera Poster

Hej

Jag sjösatte min segelbåt (Maxi Fenix) i dag.

Jag köpte den 2008. Nu skulle jag stänga vattnet under diskhon och testa den ventilen.

Handtaget till kulventilen kärvade, varpå den till slut troligen gick av i leden.

Den är nu i öppet läge, så det går att tömma vasken, men hur påverkar det annars?

Kan jag få problem med vatten utifrån?? Lite orolig blir man.

Kan man sätta på någon annan form av stängning tillfälligt i sommar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår dig rätt är problemet att du inte kan stänga genomföringen om du får något problem med anslutningen bakom så att det börjar läcka in vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Om din genomföring sitter under vattenytan i vågrätt läge och om slanganslutningen till diskhon är från samma år som den trasiga kulventilen hade jag lyft båten och bytt ventilen.

En 1 tum's kulventil kostar max 200:- men du behöver det grova sortimentet rörtänger och utrymme för att få loss den gamla.

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Om genomföringen sitter under vattenlinjen brukar det vara ett försäkringskrav att ventilen skall vara stängd när du lämnar båten. Vet inte hur det ser ut på Fenixen men det är ganska vanligt att köksavloppet mynnar över vattenlinjen. I så fall är det inga problem, men om det mynnar under vattenytan tar du en viss risk genom att inte byta ut ventilen. Det gäller ju inte bara försäkringsfrågan utan risken finns också att du får ett läckage till sjöss och kan behöva stänga kranen. Å andra sidan kan ju läckaget mycket väl inträffa genom att en korroderad genomföring går sönder och då hjälper ingen kran. Om slangar och slangklämmor är i gott skick och riktigt monterade måste man bedöma risken för läckage i den delen som minimal. Många båtar saknar t.ex. avstängning för sittbrunnsdräneringen, trots att den mynnar under vattnet. I det fall det finns avstängning godkänner åtminstone mitt försäkringsbolag, av begripliga skäl, att den står öppen när du lämnar båten. Risken bedöms alltså i det fallet som mycket liten, både av båtägare och försäkringsbolag.

Vad skulle jag göra i din situation? 1. Kolla slang och anslutningar. 2. Införskaffa en sats träpluggar och placera den, tillsammans med en hammare, på ett lätt åtkomligt ställe i båten. 3. Byta ut ventil och ev. -efter korrosionskontroll- genomföring till hösten. Men om du gör så skall du vara medveten om att om det, mot förmodan,  går åt h.. i sommar så att båten ligger i marvatten när du kommer dit kommer försäkringsbolaget att reducera ersättningen kraftigt. Jag råder, du tar ansvaret! Skulle inte vilja byta!

Mvh/Sea Maniac

 



Senast ändrad av SeaManiac | 12 maj 2009 | 10:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Till det ovanstående kommer att du kan eventuellt segla in vatten i båten om det kränger mycket. På min båt måste jag stänga ventilerna till köket när jag seglar. Annars blir vasken full med vatten på hård kryss.

Att lyfta och byta är noga att rekommendera.

Man kan ju fråga sig hur du kunde dra sönder ventilerna? Det verkar som om förra ägaren inte stängde ventilen någonsin så den har erjat fast. Då kanske det inte är någon risk att segla in vatten trotts allt?

/R

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan

För fyra år sedan bytte jag samtliga genomföringar och kulventiler, 6st. Allt var original från -78 och den var i så dåligt skick att den gick var när jag tog i med rörtången. Vid sjösättningen förra säsongen upptäckte jag att en kulventil läckte i öppet läge. Ventilen hade frostsprängts och genom en spricka i godset sipprade vatten.  Vad göra.... Satte vulktejp runt kranen och senare när det var badbart knackade jag in en träplugg. Använder gängtejp och mothållmutter så jag kunde lossa på ventilen  utan att riskera att genomföringen skulle snurra. Sedan monterade jag på en ny ventl och tryckte ut pluggen med en skruvmejlsel.

Nu sitter nog din ventil rätt hårt om den är gammal och metoden är nog inte att rekommendera om du inte känner till genomföringarnas kondition. Kan du få upp båten igen så skulle jag nog kolla alla genomföringar noga och kan du möjlighet att ligga uppe något dygn byta samtliga. Mångar drar sig för detta arbete, jag men å andra sidan är det skönt att veta att allt är ok på undersidan

 

 

  



Senast ändrad av Vilse | 12 maj 2009 | 17:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om denna ventil har fastnat hur är de övriga? Kolla försiktigt och se att de går lätt. Man kan ju misstänka att är en ventil dålig så är nog de andra inte skötta. Din Fenix är väl 25 år eller så. Det händer mycket under dessa år även med slangarna mm.

 

Jag skulle lyft båten och tillsammans med en kompis byta samtliga genomföringar, ventiler och slangar.

 

Jag gjorde detta i våras. Jag gruvade mig för jobbet med det gick väldigt enkelt och fort. Det tog en dag inkl fika, lunch mm dvs ca 6 tim att byta 7 st genomföringar, kranar och slangar.  Vi slitsade genomföringen med en vinkelkap i 8 bitar och högg försiktigt loss den. Det tog 5-10 min per genomföring. Rengjorde ytorna, la dit massor med SIKA och drog dit genomföringen. Tog gängtätning i alla gängor. Enkelt och lätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man ändå håller på är det bra att slipa rent hålen och lägga på epoxi så att inte vatten kan gå in i polyestern. Har man tunt skrov skadar det inte fel att limma fast en extra förstärkning på insidan. Sågade till en fyrkant ur en bit jag hade över när jag tog upp en lucka, slipade ner efter skrovformen, limmade med förtjockad epoxi. Har ett T-rör som sitter på en kulventil av modell större, stänger den alltid när jag lämnar båten och med tiden började den glappa hänga i sikan Man skall dra åt genomföringen med inte f ö r mycket, därför att det bra om muttern har en jämn och fin yta att vila mot. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för många bra inlägg. Dom flesta är överrens verkar det som.

Jag talade med en erfaren seglare i dag, han hade aldrig stängt några ventiler

under sina 40 år som båtägare. Ventilen var enligt honom troligen bytt under 2000-talet.

Dom såg utvändigt mycket fina ut.Jag ska undersöka hur läget är mer noga i helgen.

jag fick tipset att testa med matolja. Hälla ned i vasken så att det smörjer kulan och sedan prova att dra lite med skiftnyckel? Fortsättning följer alltså...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aldrig stängt några ventiler under sina 40 år som båtägare. Ja äga båtar kan man ju göra utan att bli sjöman för det.

Klart man ska stänga ventilerna och när man är ute i mer bråkigt väder är det helt nödvändigt om inte bara för tryggheten att vet att de är stängda. Men som det står ovan man kan vattenfylla en båt genom vasken - eller toan om man har otur

Tänk på stt med en öppen ventil så flyter din båt faktiskt endast på slangarna!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...