Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
puklars

Byta luftskruven mot en backventil?

Rekommendera Poster

Hej!

Har en segelbåt med 6hk Mercury från 2005. Motorn har en Quicksilver original plasttank på 12l (vanlig modell med luftskruv i locket).

 

Luftskruven är ju alltid ett bekymmer, särskilt vid de få tillfällen man glömt stänga den när man kommit ut ur hamnen och börjar kryssa = bensinen rinner ut när båten kränger. Dessutom är luftskruven hård och obekväm att dra åt och verkar kunna gänga snett om man är ovarsam, vilket också leder till läckage.

 

Ni får gärna tycka att jag är lat, men: Finns det möjlighet att ersätta luftskruven med en backventil, som ser till att luft släpps in i tanken när motorn körs (men aldrig ut)? Jag vet att det finns tankar med denna funktion, min gamla motorbåt med OMC 70hk saknade luftskruv på sin 22l tank. Jag tror att den luftade tanken via något slags stift som trycktes in när man anslöt bränsleslangen. Den slangen satt emellertid alltid i, och bensinen rann aldrig någonsin ut.

 

Har någon annan ersatt luftskruven på liknande sätt? Jag vill kunna glömma att glömma luftskruven! :-)

 

Tacksam för alla tips!

 

Mikael

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om bensinen/luften i tanken blir varm så expanderar den ju. Det måste ju lösas på något sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tycker jag är en god idé. Backventiler för såna ändamål brukar vara ett membran med en lätt fjäderbelastning på. När trycket sjunker ger fjädern med sig och släpper in luften.

Ett bensinkärl ska tåla trycket som blir vid uppvärmningen. Gaserna ger sig annars iväg. Speciellt de lättantändliga. Tankar som pyser ut gaserna vid värme behöver inga luftskruvar heller då de även pyser in luften lika lätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet bara att det inte skulle fungera för mig. Jag kan bara dra åt luftskruven lite lagom, så att det kan pysa ut luft när luften i tanken expanderar då det blir varmare ute. Skulle det vara helt stopp kan trycket i tanken bli sådant att det börjar läcka bensin i slanganslutningarna. Det skulle nog behöva vara någon slags tvåvägsventil som visserligen stänger i normalfallet, men kan släppa ut luft med visst motstånd vid behov.

Har du tanken ställd på tvären om du kan kränga så mycket att det rinner ut bensin? Eller kanske fyller tanken lite mer än den egentligen klarar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det krävs täta anslutningar. All soppa kan rinna ut ur tanken om man har otur. Såna tankar ska slängas. De är brandbomber hur man än gör. Gasen som pyser ut plus lagom luft i kärlet så är det poff. Behövs bara att en katt stryker sig mot en plastbit så blir det en riktig höjdare.

Det finns tankar från ett företag som har billigt som tema. Jag har haft en så jag vet. Den tankserien som har sålts massor av borde tas tillbaks av det billiga företaget.

Mycket är på papperet CE-märkt i EU men i praktiken är nästan inget kontrollerat. Det är t.ex den tank-serien ett gott (dåligt) bevis på. Dom har en speciellt utmärkande brandröd färg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså brandgul kanske det heter. Orange!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det börjar bli dags att se över det där för mig, min 22l tank är ändå i största laget och utrymmet begränsat. Jag tror att den kom ifrån Clas Ohlson f.ö, men minns inte riktigt. Det är någonting vid själva tankens anslutningrör som läcker under tryck.

Att det kan läcka lite när solen ligger på om man drar åt luftskruven ordentligt gäller iofs även den interna tanken i min Suzuki, som nog anses vara ett kvalitetsmärke i någon mån. Men slanganslutningarna mellan tank och motor med kranar, filter och grejer emellan sitter bara med fjäderklämmor. Å andra sidan är det ju inte samma explosionsrisk att tala om där.

Det är otrevligare om soppan börjar rinna ut i skuffen på båten där den externa tanken sitter. Det är bättre om det pyser ut en deciliter bensinångor än en deciliter bensin som sedan förångas.  Utrymmet ska också vara ordentligt vädrat, jag har också  byggt om skuffen så att den nu är det med korsdrag till skillnad ifrån förut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fjollberg: Ja, tanken står tvärställd i akterstuven, enda sättet att få plats med den. Därför kan det rinna ut när man kränger..

Allt annat i anslutningsväg verkar tätt, så min tanke var att stänga luftskruven för gott och sätta på en backventil i ett hål i tankens ovansida, på den lite högre änden, om ni vet hur tanken ser ut.

Borde ju fungera att borra lämpligt hål och använda sikaflex eller motsvarande bränslebeständig tätning när man skruvar dit backventilen. Backventilen skulle alltså då se ut som en bordgenomföring i miniatyr, tror ni att något sådant går att få tag i, med den typ av fjäder och membran som ni beskriver?

En tanke är säkerhetsventilen från en klassisk moka-bryggare, den som visslar när man packat espressopulvret för hårt ;-). Fast ut och in monterad, då.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!! precis vad jag letade efter. vi hörs om hur det gick :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...