Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
wohlfie

2 taktsolja vilken

Rekommendera Poster

Lite funderingar runt detta, som ni sätt ni som använder sig av detta så kostar det en del.

Jag kör på Marine Mobil, o kostar 135kr/L

Kolla sen på biltema 68kr/L

Förstör jag motorn om jag byter elelr ska man ha den som är dyrare?

Eller har ni tips på annat bra o billigt som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej för sjutton, inte Biltemaolja!

Jag hörde en gång att en grannes arbetskamrats mors brors svågers kusin hade en motor som skar, och han körde på Biltemaolja.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw

Ja tycker inte det spelar så stor roll egentligen bara den följer motortillverkarens krav på smörjförmåga t.e.x TCW3 sen finns det säkert bättre oljor även om det inte syns på pappret pga det finns ingen  klassificering för bättre smörjförmåga..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw

haha tur för han att d helt säkert va oljan ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas 2T-olja är samma som Statoils, fast i annan flaska. Funkade finfint då jag körde tvåtakt – dessutom hade man råd att betala lite extra för miljövarianten som ryker mindre och smörjer bättre (enligt Statoil i alla fall...).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hade inte förvånat mig om statoil och biltema har samma olja i olika förpackningar. Frågan är bara om du hört det av en kompis kompis systers fars exsambo eller om du har någon källa, exempelvis internetlänk eller artikel jag kan få se?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan väl leta själv,finns MASSA expertkommentarer om Biltemas egna Raffenaderier här i diverse trådar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen artikel, däremot en kollega som arbetar på ett av bolagen ifråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har en bror som kör med 2takt  motorsågs olja , den är inte alls dyr o köpa..

Kostar 49kr/L    dock så köper man plattor 20st flaskor.

så blir ju 20*49 då..

Men hört både bra o dåligt om biltema.. vet dock att oljan är inte de samma som mobil.. men de jag menar förstör man motorn.

Den oljan ja kör med nu har ju en massa mumsiga egenskaper som inte säger mig ett skit. HEHE

Om motorn nyper kan de ju bero på massor av saker.. fel blandning kanske.. eller dålig vatten cirkulation.

Men oljan gör ju lite med än så... just 2taks ska ju ha smörjande förmåga. o de är där jag undrar då vad som skiljer?

 

motortillverkarens krav, är de bara ringa till en johnson tillverkare o fråga?  eller någon som vet vad de har för krav?..

Kan oljan påverka tempen i vatten utgången?

Vattnet som pissar ut på min är rätt ljummet, går dock o ta i utan problem.

Men så länge det är stabil stråle så ska det väll vara cikulation iallefall?

Senast ändrad av wohlfie | 11 maj 2009 | 19:48



Senast ändrad av wohlfie | 11 maj 2009 | 19:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört på Biltema's i flera år, och jag upptäckte en sak av en slump för ett tag sedan. Då oljan var nästan slut i tanken fick jag köpa en liter Pennzoil i marinan, och det är en stor skillnad mot Biltema's olja som ryker och luktar mycket mer. En så stor skillnad så jag reagerade över det efter en dags körning.

Smörjningen är nog bra, men jag slipper gärna rök och lukt. 76:- kostade Pennzoil i marinan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Castrol tts är ruskigt bra, luktar racing och sotar inte igen,antagligen bland dom bästa tt-oljorna som finns men äckligt svindyr.

Biltemas marin-tt funkar fint, kanhända den ryker lite när motorn är kall men ger sig när värmen kommer.

Har kört på både shell och ok-q8s marinoljor och kan inte påstå att dom direkt ryker mindre!

Huruvida dom smörjer vet jag inte men alla har funkat ypperligt hittils.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte rekomendera att köra biltema, Jag jobbar med smörjmedel. Kör med något av de kändare märkena eller en olja där du kan se vilka specifikationer den uppfyller som motsvarar och överträffar det som krävs för din motor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

jämnförde pennzoil mot quicksilver, pennzoil rök klart mindre luktade godare även i förpackningen luktar den som olja ska göra. upptäckta att vissa div järnhandlare säljer den riktigt billigt, tror det skillde ca 100:- för en 4-5 liters mot bil och båt tillbehörsfirmorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snåla aldrig med att köpa billig olja. Det finns andra grejer som är vettigare att dra in på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorsågsoljan är säkert jättebra, om det är en motorsåg han har på båten...
Eftersom motorsågar är luftkyld är den oljan gjord för en annan arbetstemperatur än den marina tvåtaktsoljan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv kört hela mitt båtliv med en 15hp Yamaha sent 80-tal, och använt mer eller mindre bara dessa.

Over and Out.

post-10000859-1394235912,5436_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så där tänkte jag med .. dumt o snåla på motorn bästa .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja de är den där mobil jag kör med:) lite dyr men kanske är värt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det inte så jag menade riktigt. Gissningsvis är all marin tvåtaktsolja lika bra för motorn, oavsett om det står Biltema eller Mobil på etiketten och duger jättefint för en vanlig liten snurra. Det jag skulle vara uppmärksam på är att tvåtaktsoljan är biologiskt nedbrytbar för miljöns skull samt om man har en ny fin motor där det står att man måste ha ett visst fabrikat för att garantin ska gälla.

Annars är det bara att gasa på och njuta...
*host*
av blåröken...
*host-host*

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha Peter, då vågar du prisjämföra oljan till bilen i fortsättningen.Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ska man gå efter de där så är ju Mobil en klar vinnare... de ger ju mest för motorn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör på motuls 2t olja...kör den samma i crossen å har kört samma kolv i den i snart 50 timmar å inget slitage på den ännu. Annars brukar man få byta kolv vart 30 timma ungefär.

Oljan kostar iof 200kr litern men den gör ju bevisligen sitt jobb i crossen

så varför inte i båten.

Å så luktar den gott =)  

 

En liten fråga så här på ren nyfikenhet.

Folk har råd me dyra fina båtar å stora motorer å sen ska man snåla in nån hundring om året på oljan som är typ det samma som blodet i våran kropp???



Senast ändrad av Dominator | 14 maj 2009 | 14:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, en bekant till mig fick visst problem med att motorn gick runt trögt på startmotorn på bilen redan vid åtta minusgrader när han körde på Biltema-olja. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var mycket snack i denna tråd. Det andra inlägget i denna tråd är det enda riktigt bra. nOsliv skrev ANVÄND OLJA MED BETECKNING TCW3. Den killen vet vad han talar om.

TCW3 är den högsta kvaliten på 2-takts olja och askfri. Använd oljor med denna specifikation så är det bekymmersfritt pga oljorna iallafall. Om en olja kostar 50 kronor litern eller 75 kronor vad gör det om man undviker ett nyp och allt jobb med det. Oljan är inge direkt betungande utgift i båtlivet.

Andra nyp är betydligt dyrare med vin och räkor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...