Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
guru

Evinrude 70 HK -99 SystemCheck/oljeproblem

Rekommendera Poster

Hej,

Sjösatte min nyinköpta båt i helgen. Motorn är en Evinrude 70 HK från 1999 (uttagen 2002) som är mycket lite körd. Till motorn finns ett sjävtestsystem (SystemCheck) som när man sätter på tändningen kontrollerar bl a låg oljenivå och ingen olja.

 När jag skulle starta upp motorn varnade systemet för låg oljenivå. Eftersom det bara var ca ¼ kvar i oljetanken och jag läste i manualen att det är då systemet börjar varna, tänkte jag att det var det som var problemet. Nästa gång jag satte på tändningen varnade den inte heller för låg oljenivå utan motorn startade som den skulle och jag kunde köra båten utan problem. Idag var jag och köpte olja och fyllde tanken men efter ca 5 minuters körning började systemet tjuta och varna för ”ingen olja”. Jag stängde av motorn direkt och när jag sedan satte på tändningen igen varnade den inte längre. Jag kunde sedan köra båten till hamn igen.

Frågan är ju om det är problem med oljepumpen eller om det är något fel/glapp med SystemCheck (eftersom den bara varnar ibland). Någon som vet vad som triggar varningen om ingen olja? Finns det något enkelt sätt att se om det kommer olja till motorn som det ska?

Tacksam för tips!

MVH/Gustaf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit en del problem med SystemCheck instrumentet falskvarningar ,det är ett instrument byte som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet vad ett nytt SystemCheck-instrument kostar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, jag får kolla vidare på mätaren.

Någon som vet om man på ett enkelt sätt kan se om det kommer olja till motorn som det ska?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gör ett nivå märke på oljetanken så ser du om den tar någon olja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, känns väl som en liten taskig koll om nu larmet skulle vara korrekt. Utan olja lär den nog inte gå så värst länge... ??



Senast ändrad av Knoparn | 13 maj 2009 | 20:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske borde blanda i 1-2% olja i bensintanken också tills jag ser att oljenivån sjunker i oljetanken?

Har läst att det kan bli sotbildning i motorn, men det är väl att föredra framför att den skär...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Kolla så att du inte har luft i oljeslangen alt den är helt tät och inte tjuvar.

//

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VRO pumparna är inte särskilt tillförlitliga. Dom flesta kopplas nog bort. Mitt råd är att koppla bort oljefunktionen i pumpen och köra med 2% oljeblandad soppa. Det gör jag med mina. Du kan enkellt koppla bort det elektriska larmet på VRO-pumpen, därefter. Du ser kablarna. Då har du kvar dom andra larmfunktionerna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min motor har skurit efter 43tim gångtid.var nyservad.fick varning från system check.Ringde till min servisverkstad,fick uppmaningen att vänta till det blev varmare i vattnet.efter ca en månad,ny provstart.Då skar motorn.orsaken är fabrikationsfel på drivningen av oljepump.Hälsningar Roffe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...