Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
grizzlyboy

mercury 500

Rekommendera Poster

köpte en sådan med defekt tändning

fick tag i en begagnad cdi och trigger från en skuren motor!

monterat och provstartat men då ja la i båten för provkörning ville den inte alls varva något... min 4meters jofa gick inte fortare än att det skulle sitta en 3-4 hästare där bak....

den ger på full gas på båda förgasarna och tändställningen ser ut att fungera som den ska

 

någon med någon ide?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

föresten glömde säga att det är en långriggare och båten är ganska låg i aktern...

kan det ha inverkan att den får jobba rejält för att trycka ner avgaserna långt?

är på gång att bygga en akterhöjning i dagarna

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När min gamla Mercury 650 inte ville varva nånting så var det tändningen som stod helt fel, men var ingen CDI box på den... Thunderbolt...

 

Är cdiboxen du köpte beg till samma motor som du har ? Så det inte är nåt fel där... Funkade boxen på den skurna motorn ?

Motorn hade defekt tänding när du köpte den skrev du, på vilket sätt var den defekt ?

Låter som tändningen fortfarande är defekt.




Senast ändrad av larssonm | 12 maj 2009 | 17:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thunderbolt... är det en typ av cdi?

 

ja den cdi jag köpte hadde samma betäckning som den gammla! även triggern!

den missade och gick dåligt enligt föregående ägare hadde den ingen gnista alls! men innan jag ens kollade då sprayade jag all el med vbg elspray... den gnista som fanns var väldigt svag! men med nya delarna fick den vädigt starka fina gnistor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thunderbolt ignition är ett äldre tändningsystem.

Ditt med cdi box är elektroniskt.
Vet inte om det går att justera tändläge manuellt på din motor, men det kanske nån annan vet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

står iaf thunderbolt på motorn... men den boxen jag bytte va väl ingen cdi då? 13 st anslutningar var det på den iaf... 4 gick till tändspolarna och 4 till triggerspolen  iaf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thunderbolt är ett elektroniskt tändsystem med CDI box (även om det är gammalt) och inget annat.

Har du kollat tändningen med stroboskåplampa? Det är svårt att avgöra om tändningen och förtändningen står rätt utan lampa.

Ang dålgt drag i maskinen, går den på alla burkar, har du gjort komptest? Det kan ju faktiskt vara annat fel än tändningen, även om motorn såldes under dessa premisser.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ska göra ett bättre komptest än det som gjordes tidigar med en felvisande mätare... var iaf jämn komp men ingen aning vad den låg på då några ungar böjt visarnålen =(

ska även kolla me stroblampa...

 

den går rent på alla burkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...