Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
nfrma

Laddabatterier

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har två batterier i båten. Dessa laddar jag var för sig med en cteck laddare. Frågan är om jag kan dra kabel mellan batterierna ( till och - till-) och sedan sätta laddaren på ena batteriet för att kunna ladda båda samtidigt?

 

MVH/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har två batterier och dessa inte redan är ihopkopplade är det med all sannolikhet ett start och ett förbrukningsbatteri. Då är det inte speciellt klyftigt att koppla hiop dessa med laddarens klena kablar.

 

Sätt laddaren på förbrukningsbatteriet efter att du laddat startbatteriet fullt. Ett fulladdat batteri klarar nämligen att starta en vanlig båtmotor en hel somma utan att laddas. Om det är ett separat startbatteri finns det säkert någon form av laddfördelare, som laddar bägge batterierna från motorns generator.

 

Om du inte förstår hur det elektriska i båten fungerar - Läs en bok.

 

tex Ström ombord http://www.bokus.com/b/9789189564268.html

 

Elsystem för båtar http://www.batteknik.se/elsystem/elsystem_ombord.html På sidan i sig finns mycket annat matnyttigt.

 

El Ombord http://www.bokus.com/b/9789127356665.html

 

Finns att köpa i båttillbehörsaffärer ell bokhandelen eller att låna på Bibloteket.

 

Du får naturligtvis gärna srtälla ytterligare frågor här på forumet, men det är ett komplext ämne

 

tommy

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaa, det kan du!!! (och du behöver inte ens läsa en bok för att göra det)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en större förbrukarbank och ett startbatteri som normalt är åtskilda och förbrukarbanken laddas vid sollljus av två solpaneler (men bägge batteribankarna laddas naturligtvis vid motorgång!). Under våren brukar jag koppla en startkabel mellan förbrukarbanken och startbatteriet så får även startbatteriet en liten underhållsladdning.

För din del går det säkert jättebra att koppla ihop dem. Kanske kan dock inte laddaren ge speciellt snabb laddning till en dubbelt så stor bank som den annars skulle ladda. Beror ju på hur stor kapacitet laddaren har. Men underhållsladdat blir det ialla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är säkert så att det ena är ett startbatteri och det andra är ett förbrukningsbatteri. Har ingen aningen om vilket som är vad. Då jag har en dynastart så laddar det ung lika bra som ett cykeldynamo. Det verkar som om det ena batteriet allt som oftast är mkt klent laddat medans det andra verkar ok.

Därför tänkte jag ladda enl min fråga då båten ligger i hemma hamn.

Tack för svaren och jag kommer lösa det med krokodilklämmor med kablar av lite grövre modell.

MVH/Fredrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är säkert så att det ena är ett startbatteri och det andra är ett förbrukningsbatteri.
Har ingen aningen om vilket som är vad.

Okunnigheten är säll Gråter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också två batterier i båten. Den förre ägaren laddade bara förbrukningsbatteriet då och då med landström. Jag undrar om man inte kan koppla ihop förbrukningsbatteriet med startbatteriet på något smart sätt så att startbatteriet alltid hålls fulladdat men så att även förbrukningsbatteriet laddas automatiskt när motorn är igång. Sedan vill man ju inte att startbatteriet ska ge ström när motorn är avstängd. 

Det lataste är väl att parallellkoppla batterierna under gång och sedan koppla bort när man ligger i hamn och gör något som kräver ström...

 

Det vore bra att få veta mer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kallas för skiljerelä det du söker, använd sökfunktionen så hittar du många trådar i ämnet som kommer att ge dig svar. Du är lite ute och söker en tvärtomlösning mot alla andra, det som är viktigt är att förbrukarbatteriet laddas när du kör med motorn, startbatteriet klarar hundratals starter helt utan laddning, men med ett skiljerelä så laddar du både och under gång men stänger av startbatteriet i hamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Jag såg att de säljer skiljerelä på sea för 700 spänn! Lite dyrt, kan jag tycka. Hur kopplar man om man vill ha laddningen under gång direkt till förbrukarbatteriet då? Jag trodde att startbatteriet alltid var det batteri som underhållsladdades under färd... Kan man se på sladdarna från motorn vilka det är som laddar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Herregud vilket dravel! Naturligtvis kan han ladda bägge batterierna parallellt även om det är två olika typer batterier!

Sen detta tips med att man kan starta en motor en hel sommar utan laddning......? Det tillkommer väl en del andra faktorer som antal starter, hur tungstartad motorn är, batteriets kondition mm.

Svar av den typen stjälper mer än hjälper, läs gärna igenom svaret innan Du sänder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska starta från startbatteriet och sedan styra om laddningen (för det är ju det du gör om du startar från ett batteri men vill ha laddningen till ett annat) till förbrukarbatteriet så måste du koppla in förbrukarbatteriet parallellt efter att motorn är startad, för att sedan ta bort kablarna från startbatteriet. När du sen ska starta nästa gång så måste du koppla bort förbrukarbatteriet och in med startbatteriet. För att spara nån hundring.

En snikvariant om du vill spara lite pengar är att använda en brytare istället för relä. Då spar du ca 300kr som är merkostnaden för att ha det hela automatiskt.

Kablarna måste du ha oavsett, och köper du Skyllermarks skiljerelä så ingår pluskablarna mellan batterierna, det enda som tillkommer är då en minuskabel. Ca 70kr eller nåt.
Relät inkl. kablar kan du köpa på Hjertmans för 550kr har jag för mig. Hela lösningen för automatisk laddning av bägge batterierna, som kopplar bort startbatteriet när motorn är avstängd kostar då inte mer än drygt 600kr.

Har du tajt med pengar så väljer du en manuell lösning. Då köper du en huvudbrytare. Den kopplar du in på pluskabeln mellan förbrukarbatteriet och startbatteriet.
Då måste du fortfarande ha minuskabeln för 70kr, två pluskablar ca 100kr, och en huvudbrytare 150-400kr beroende på kvalitet och typ.
Sen drar du en pluskabel från förbrukarbatteriet till en säkringsdosa där du kopplar in de förbrukare du vill kunna använda när motorn är avstängd, men det gör du ju även om du använder den automatiska lösningen.

När du ligger i hamn så kopplar du brytaren på off, och då använder du bara förbrukarbatteriet. Innan du startar så kopplar du ihop batterierna på on och får båda laddade när motorn är igång. Skulle du nån gång glömma att koppla ihop dem så stäng av motorn, sen kopplar du ihop dem, sen kan du starta igen.

Nackdelen med det manuella är såklart att den mänskliga faktorn gör att du ibland kommer glömma den åt ena eller andra hållet. Men kostanden blir ca 300 och uppåt jämfört med dryga 600 och uppåt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för utförligare svar!

Jag har redan en huvudströmbrytare. Då kan jag ju bara parallellkoppla från huvudströmbrytaren till förbrukarbatteriet. Att jag inte tänkt på det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns alternativ till 700-kronorsvarianten Flört.

100A för 349:- http://www.startmotor.se/ItemInfo?itemId=39944200

Samma relä som ovan fast från england, halva priset Förvånad  (<12 UK Pound = 148:-inkl VAT men frakt)
http://www.rawcomponents.co.uk/relays-holders/100-amp-12v-relay.html

70A för 119:- http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=36113

 



Senast ändrad av Gunnar_ | 18 maj 2009 | 19:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smart drag med startkabeln. Har själv funderat på att underhållsladda startbatteriet men solpanelerna sitter på förbrukarbanken. En laddningsfördelare löser problemet men till en dyr peng. En startkabel har jag nog råd med Flört . Kan det hända något om man kopplar ihop batteribankarna med en starkabel om spänningskillnaden är stor (0,5 V)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rubriken var så bra att jag halvlånar tråden Glad

Sitter just nu med en öl och laddar batterierna. Tjoho, kopplade ihop och laddaren visar att den laddar drygt 9 ampere. Sätter på värmaren ( Kupévärmare) och laddaren visar plötsligt att den laddar 7,5 ampere. Konstigt tycker en strömnovis! Iaf, laddaren är en som är inköpt på ok en gång i tiden. Det står made in west germany på den, så den har väl några år Glad
den ger 12 ampere i timman enligt mätaren och för att åtknyta till trådskaparen, så har jag två batterier samman kopplade och laddar på det ena.
U.M.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...