Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Affelindo

Båtköp för nybörjare (Daycruiser, begagnat)

Rekommendera Poster

Nu är våren här och suget efter en fritid med marina inslag är tillbaka.

Jag är en komplett nybörjare på båtar och skulle vilja ha råd på vägen mot köpet av första båten. Jag är intresserad av daycruisers i storlekar på runt 5-6m. En het kandidat är Flipper Flash som jag har läst och hört mycket gott om. Dessutom verkar den hyfsat vettig för en nybörjare samt prisvärd. 100.000 kr är min maximala budget. 

Mitt mål med båten är att åka runt i Stockholms skärgård med sol och bad som huvudsakligt mål. Eventuellt lite wakeboard eller ringåkning skulle kunna bli aktuellt också.

Vad bör jag tänka på inför båtköpet? I valet mellan inombordare och utombordare känns inombordare mest aktuellt med tanke på försäkringspremier och stöldrisken. Många Flipper Flash har Volvo Penta-motorer (typ AQ125B/270 drev). Vad är det man skall tänka på med motorn vid inspektion/provkörning? Vad skall man titta efter extra noggrannt? Hur är det med kylningens (sötvatten/saltvatten) slitage? Vilken ålder och antal drifttimmar är lagom?

Finns det några hjälpmedel att ta till (tänk bilbesiktningens statistik vid bilköp)?

Jag har massor med andra frågor men börjar med dessa just nu. Alla tips tas emot tacksamt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flipper Flash e fina båtar. Har haft lilla syster till henne som e 535 gt fame. Var väldigt trevlig i sjön., Flashen e ju lite störe så den går nog ännu bättre i sjön. Har dock hört att ruffen e lite i minsta laget. Skulle rekomendera innombordare som du själv skriver.. Pentas motorer funkar ju bra men tänkt på att dem har ett gäng år på nacken.

Konditionen på motorn beror ju på huruvida tidigare ägare har skött om den.

Vad gäller motsvarighet till bilbesiktingen vet ja inte om det finns, men vissa båttidnigar gör ju beg test ibland så kanske kan man hitta ngt sådant med lite mer info om flashen.

Lycka till och välkommer till friheten på sjön

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flipper Flash kan nog vara en OK förstabåt med inombordare. Försök hitta en som endast gått i sötvatten så är chansen större att motorns kylkanaler osv inte rostat så mycket. S k sötvattenkylning bör du ha också dvs slutet kylsystem likt en bil. S k sjövattenkylning speciellt om den gått i saltvatten ger fortare korrosionsproblem. Limpor och knän (avgaskrök), bälg osv får man se upp med så det inte behöver bytas med detsamma.
Den här såg rätt fin ut:
http://www.blocket.se/stockholm/Valvardad_Flipper_Flash__89_AQ171_21389110.htm?ca=7&w=3

Kanske Ockelbo DC 21 kan vara nåt att spana in också?
http://www.blocket.se/vastmanland/Ockelbo_DC21__77_inkl_trailer_21214244.htm?ca=7&w=3

Eller Nidelv 18 DC kanske? 
http://www.blocket.se/vasternorrland/Nidelv_18_DC_Norsk_kvalitetsbat_21456870.htm?ca=7&w=3&last=1

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för uppmuntran och tips.

Vad innebär ett gäng år på nacken för båtmotorer egentligen? Finns det någon magisk åldersgräns där man bör passa sig, t.ex. 10år, 15år eller ännu mer?

Anta att jag kommer att leta efter båt i Stockholmsområdet eftersom jag bor där. Då borde båtarna rimligtvis inte vara körda i sötvatten. Hur är kylningen på Volvo Penta-motorer? Sötvattenkylda (med tank) elle sjövattenkylda? Varierar det kanske för olika modeller? Som sagt så är jag verkligen nybörjare.

 

bossee: Vad i just den flipper-annonsen fick dig att tycka att den såg fin ut? Tack för de andra båttipsen. Jag skall försöka läsa in mig lite på dem också.

 

Ytterligare en fråga: Vad är det för bränsle för dessa motorer? Finns det både besnin och diesel? Diesel borde väl vara mest ekonomiskt, eller?



Senast ändrad av Affelindo | 08 maj 2009 | 19:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Bossee om att du bör kolla på den där Flipper Flash. Båten såg snygg ut på bilderna vilket i sig är positivt; folk som vårdar sina båtar brukar göra det såväl på ytan som invändigt. Motorn är intressant, sötvattenkyld som standard, ovanligt stark och modernt konstruerad fyra (mycket modernare än de GM 3.0 som Volvo Penta säljer idag). Bör gå snålt och hålla i evigheter om den är välskött. Du har 290-drev vilket är ett modernt drev med power trim.

Motortypen har några nackdelar; känslig för kamremsras och att avgaslimpan är dyr. Limpan är dock bytt 07 och kamremmen i år så stämmer det och det är korrekt gjort så bör du vara trygg där.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Flipperskeppare gav alla argumenten för just den Flipper Flash jag gav länk till. Tror inte du hittar så mycket bättre Flash än så runt de årgångarna och pris. Åk ock kolla på den i alla fall, ta med nån båtkunnig kompis - alltid lättare med 4 ögon och två tänkande än att man ensam skall hinna se ev skavanker och brister. Leta upp en cheklista på internet (kolla båtbesiktningsmännens hemsidor eller Praktiskt båtägande hemsidan) så ni har lite att gå på vad ni bör kolla på. Provtur i vattnet förstås också innan ni ev bestämmer Er.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 09 maj 2009 | 12:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack till Flipperskeppare och bossee för mycket konkreta råd. Det är precis sådana handfasta tips jag är i behov av. Jag skall kolla in annonsen ännu en gång och kanske kan det leda till att jag tar en närmare titt på den...

Tack bossee för tipsen om hemsidorna. Jag skall kolla runt lite för att se vad jag kan hitta.

Är det just den Volvo Penta-motorn från annonsen som bossee tipsade om som är sötvattenkyld eller gäller det även de mindre modellerna?

Självklart vore det bra om jag hade en båtkunnig kompis att ha med men det tråkiga är att jag faktiskt inte har någon runtomkring mig som är intresserad och/eller kunnig. Det är därför jag skapade denna tråd.

Om denna båt skulle vara så pass intressant att det vankas ett köp; hur mycket vågar man pruta? Finns det några riktpriser att gå efter? Är det någon idé att kontakta en båtbesiktningsman att ta hjälp av eller kostar det mer än det smakar på en båt i den här prisklassen?



Senast ändrad av Affelindo | 09 maj 2009 | 13:36



Senast ändrad av Affelindo | 09 maj 2009 | 13:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ja, den Volvo Penta AQ171C är sötvattenkyld, det är det du i första hand bör ha.

167 hk blir nog alldelse lagom på en Flipper Flash, kommer nog att orka bra även med många passagerare ombord, som annars blir lite irriterande med mindre motor.

På mindre båtar är det lite ovanligare med sötvattenkylning, men det går ofta att eftermontera men är motorn redan gammal lönar det sig nog inte, det bör man nog ha monterat på redan när motorn är ny.

Du kan kika på Volvo Pentas hemsida i handböckerna så ser du vad de var utrustade med som standard och om sötvattenkylning var option. Här har du info om motorn.

Broshyr AQ171:
http://www.algonet.se/~boem/VolvoPenta/Broshyr_VP_AQ171.pdf

Instruktionsboken AQ171C:
http://www.algonet.se/~boem/VolvoPenta/Instruktionsbok_VP_AQ171C.pdf

När det gäller prutning tycker jag så här:

Man frågar säljaren om alla brister han vet om.
Sen kollar man om man hittar andra brister på båten och motorn osv som ger anledning att pruta. Det är mest fair.
Att bara pruta för prutandets skull tror jag sällan leder nåvart, argument för lägre pris måste man ha. Man får förstås sondera terrägen vilka andra Flipper Flash som är till salu, liknande årgångar och liknande motor, så man har prisbilden klar för sig.
Sen märker man i regel om man har med en ärlig person att göra som säljer. Rent ljug brukar ens sjätte sinne el vad man kan kalla det känna av.

En båt från 1989 kan förstås inte vara i superskick, lite skavanker som repor och annat smått blir det oundvikligen när man nyttjat en båt i detta fall snart 20 säsonger. Småsaker som man enkelt kan fixa själv är inget att haka upp sig på.

Att service av motor och drev gjorts varje höst och de vanligaste slitdelarna bytts när så bör är viktigast. Be att få se kvitton på service genom åren, samt kvitton på de delar som bytts (åtminstone de delar som hävdas är bytta enl annonsen).
Ingen dokumentation runt service och dåligt med kvitton som styrker utbytta delar är ett prutargument. Handbok till båt och motor vill man även ha även om det senare går att köpa hos Volvo Penta återförsäljare.

Viktigast är motorn och drevets skick. Båten är enklare att putsa upp och fixa till. Dock, akterspegeln skall vara torr förstås (vattendränkt/murken akterspegel är inget jag skulle vilja ha).
Viktigt också att tanken är hel -annars brandrisk- och att det inte luktar unket el finns mögel under durken (av vatten som kan ha stått där) el på andra ställen. Helt kapell utan mögel är också viktigt, nytt kapell är dyrt!

Om båten i annonsen är i Mycket välvårdad vilket det av bilderna i annonsen faktiskt verkar som den är så kan det vara en pärla.

Att betala för en besiktningsman som besiktigar båten innan köp är en bra försäkring i ditt fall eftersom du än ej har djupare kunskaper om vad man skall kolla på hos en båt och just en Flipper Flash. Man kan ju tänka sig att komma överens med säljaren att om det blir köp så drar man av besiktningskostnaden el delar på den, blir det inte affär får du som spekulat stå ditt kast.

Men eftersom besikningsmännen är ganska upptagna herrar är det inte säkert du hinner få tag i nån snabbt. Jag tror nämligen inte den Flipper Flash i annonsen kommer att ligga till försäljning såvärst länge till på blocket då jag tror den kan vara ganska lättsåld om allt enl annonsen är sannt.

Jag kan skicka över det jag har om Flipper Flash om du vill så har du lite att gå på.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 09 maj 2009 | 15:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste säga att du är en pärla, bossee. Bättre tips än vad jag fått av dig i denna tråd hade jag aldrig vågat hoppas på. Jag blir mycket tacksam för om du har lust att skicka över mer info om Flipper Flash per mail.

Självklart hade jag inte tänkt pruta för prutandets egen skull men jag vet av erfarenhet att objekten på Blocket-annonser brukar vara ganska högt prissatta för att ha en ordentlig prutmån. Det märks tydligt bland bilannonserna (köpte bil nyligen). Meningen är ju att både köpare och säljare skall kunna känna sig nöjda med affären. Man vill inte känna sig lurad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Affelindo,

Jag har nu mailat dig lite info om Flipper Flash.

Mvh
Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hej, är oxå både nybörjare på sjön och nybliven båtägare. Att hitta en första båt tyckte jag var jäkligt knepigt! Finns ju hundratals olika modeller att välja ibland på Blocket. Eftersom vi aldrig kört båt innan så ville vi satsa på en liten Daycruiser. Satt på Blocket i timtal och var även och kikade på ett dussin olika modeller. När man inte kan speciellt mycket om motorer så tyckte jag det blev lite läskigt med dessa inombordsmotorer som såg ut som de var från Hedenhös tid. Begrepp som limpor, AQ125B/270 drev, knän och kylkanaler kan ju göra vem som helst smånervös, MAN kan ju inte direkt svänga förbi verkstaden om något skulle hända... Till slut hittade vi en Uttern 5000 DC från 1989 med en 60 hk 4takts Yamaha-04 som var nyservad och med nytt kapell.. för 70000 kr. Båten var i perfekt skick och mycket enkel att köra. Vi hade oxå en budget på ca 100,000 kr så med insatts för båtplats på 13,500 kr diverse tampar,fendrar, flytvästar,sjökort, godkänd kätting och hänglås mm så hamnar man nog runt den pengen innan sommaren är slut. Försäkringen gick på 1700kr/år.

Lycka till!

 



Senast ändrad av tomtomdj | 09 maj 2009 | 18:57

post-10008838-1394235905,7221_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det är viss chanstagning att som första båt köpa en med inombordare. Sprillans nytt blir lite lättare men en som i Affelindo's fall kanske en 20 år gammal båt med inombordare kan bli ett problem. Första året vill man nog bara köra och mecka minimalt. Ju äldre motor destå större risk för ofrivilligt meckande under säsongen. Men eftersom Affelindo bor i Stockholm tror jag han ändå gör rätt val med en inombordare p g av mindre stöldrisk. Har man bara viljan lär man sig efterhand att ta hand om sin inombordare och har man nog med klöver låter man verkstad sköta om den. Fast som förstabåt hade en med utombordare säkert varit bättre om man bortser från stöldrisken.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Precis nybliven medlem som också går i båtköpartankar. Varför rekommenderar du Bosse utombordare som förstabåt? Jag har fått för mig att en inombordare är driftsäkrare och tryggare att båten blir tyngre och går stadigare i sjön?

/ChristianE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför rekommenderar du Bosse utombordare som förstabåt?

Jag har fått för mig att en inombordare är driftsäkrare och tryggare att båten blir tyngre och går stadigare i sjön?
/ChristianE
--------------

Hej,

Som jag skrev, en splitter ny båt med inombordare är mindre risk för krångel med limpor, knän, bälg osv som är lite av många inombordares innebonde svagheter, det är sånt som med tiden kan ge problem för en ovan om man ej ser upp och vet när saker skall bytas/servas. Utombordaren är enklare, speciellt 2-taktare där det inte är så jättemycket som kan strula egentligen.
Men allt beror egentligen på hur sakerna sköts och viss mån ålder, inom- som utombordare.

Ofta krångligare att komma åt att mecka med en inombordare som nybörjare (inte alla men det finns skräckexempel där det knappt går att komma åt stiften och annat sånt man bör komma åt lätt för underhåll men även kolla så allt står rätt till under huven).
Utombordaren är det egentligen bara att lyfta av kåpan så kan man kolla väldigt mycket egentligen.
Drevet och gummibälgen på en inombordare är lite mer komplicerade saker än utombordarens rigg.
Båten blir tyngre med inombordare, därmed kan den bli svårare att hålla sig inom vettiga totalvikter för att traila, åtminstone med B-körkort, om man tycker det är viktigt att kunna traila båten.

Visst har inombordare sina fördelar som att båten får mer tyngd och lägre tyngdpunkt som gör att båten går lite stadigare i sjön. Motorbullret om motorrummet är välisolerat kan bli lägre än på utombordare, dock är en modern 4-takt utombordare väldigt tyst utom på fullgas där de väsnas en del.
I mindre nya båtar kan det sitta enklare inombordare som Mercruiser 3.0 liters med förgasare och sjövattenkylning och med dessa motorer håller sig kostnanden vid inköp inom rimliga nivåer jämfört med likvärdig utombordare. Men ju större inombordare och speciellt diesel då drar inköpskostanden iväg. Begagnade V8 bensindrivna inombordare står väl kanske inte så högt i kurs idag men ändå, beg båtar med diesel inombordare är i regel dyra i alla fall.

Jag pratar nu om första båten för nån som aldrig haft båt förr.
Om man väger in för- och emot så är trots allt en båt runt 6 meter enklast att äga som har en utombordare. Men har man båten där stöldrisken är stor så kan det ändå vara klokt att ha en båt med inombordare. Även försäkringspremien är i regel lägre för båtar med inombordare även om premierna sänkts ganska mycket de senaste två åren hos många försäkringsbolag för de som har utombordare då stölderna faktiskt minskat en hel del de senare åren på utombordare (till viss del troligen p g av startspärrar, märkning, spårsändare osv som många har idag). Vet själv att premien i mitt bolag har gått ner (har 115 hk 4-takt själv på min båt).

I alla fall är en till åren kommen båt med inombordare svårare för en nybörjare att sköta om då fallgroparna är lite fler än en båt med utombordare. Utombordaren är ju enklare att byta ut om man skulle vilja göra det, även att ta av för service och vinterförvaring om man skulle vilja det.

Huruvida en båt med inombordare är driftsäkrare vill jag inte uttala mig om, men mycket beror på hur prylarna sköts/servas/hanteras, oavsett inom- eller utombordare. Ny motor är i regel driftsäkrare än t ex en 10-20 år gammal motor, det tror jag de flesta kan hålla med om. Saker tenderar att gå sönder lite oftare ju äldre prylarna blir det tror jag de flesta vet också.

Det är min personliga åsikt och mina argument.
Andra får naturligtvis ha sina åsikter och argument, och vissa argument vägande tygre än andra som kan ge annan slutsats än min egen.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 09 maj 2009 | 22:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för din input Bossee. Jag är ingen händig kille vad det rör motorer osv så jag vill ju naturligtvis ha en så lättskött motor som möjligt. Vad tror du om åldersnojjan på motorer? Jag siktar på att köpa en båt från 2000-talet och då tycker jag att en motor inte borde ha hunnit bli så misshandlad än om den har servats årligen. Har man serviceprotokoll på båtmotorer på samma sätt som på bilar?

Fridens så länge!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sötvattenkörd: Mindre risk att den rostat inne i kylkanaler osv.
Saltvattenkörd: Större risk för rost, korrossion, saltavlagringar.

Ni som har inombordare, hur länge brukar Era limpor och knän(avgaskrök) hålla innan dags för byte - 10 år om saltvattenkörd men sötvattenkyld? Om saltvattenkörd och sjövattenkyld? Om sötvattenkörd och sjövattenkyld?

Om inombordaren servas enl konstens regler när det så bör borde en motor från detta årtionde vara i hyfsat skick. På min utombordare när den servats på verkstad följer protokoll med vilka punkter som gåtts igenom och kvitto på delar, olja osv som byts. På vissa verkstäder får man även utskrift hur motorn körts (varvtal osv) som man kan få via motorns dataanslutning och diagnostikprogram på en laptop.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 11 maj 2009 | 17:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bosse, jag måste fråga en sak ang. utombordare.

Du verkar ha ett ganska balanserat förhållningssätt till inombordare/utombordare även om du föredrar det sistnämnda.

Har man inte motsvarande kylkanaler och avgaskrökar mm i en utombordare av större modell? Om vi t ex jämför i 100-150 hk-klassen.

Om bägge är 4-taktare så borde väl funktionen vara någorlunda likvärdig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha så var den som vi tror fina Flipper Flash i blocket annonsen såld. Han du kolla på den Affelindo? Eller var det du som köpte den?

/Bo



Senast ändrad av bossee | 11 maj 2009 | 23:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp gärna en båt med inombordare men inte för gammal motor och drev. Är du osäker på kondition på bälgar, stödlager, impeller, anoder mm så låt en firma gå igenom och byta dessa detaljer samt tryckprova drev så är den delen ok. Motor som är några år (efter 2000) borde inte vara något problem och status ser man relativt enkelt med ett kompressionsprov.

Själv som nybörjare valde vi en helt ny båt av orsaken att vi var just nybörjare och ville garanterat ha en båt som var 100% ok och det endast var vi själva som det berodde på. Att som nybörjare ha en dålig båt eller motor kan bli katastrof.

Men så är det här med nybörjare och man lätt kan göra ett märke i båten och sådant grämer en till tusen. Men men.

Min rekommendation är att köpa en ny eller relativt ny (max 3-4 år) som ni kan lita på och då kan semestern bli fantastisk. Att köpa en gammal båt som bara strular kan göra att ni snabbt ger upp båtlivet.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag hann knappt reagera innan den var borta. Som sagt känner jag mig inte 100% redo för köp ännu. Du hade verkligen rätt om att den Flippern inte skulle ligga uppe länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, jag förstår. Det finns många andra fina båtar, gäller bara att veta när man träffat på den rätta för en själv och ev familj. En pedantskött lätt begagnad och båt av känt fabrikat som t ex Flashen dvs Flipper kan ge en bra start på båtlivet.
Hoppas den här tråden och ytterliggare som kommer här hjälper dig på traven att hitta en lämplig båt.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av Bayliner 2052, har hittat en från -00 som är intressant båt på nätet där ägaren också verkar ha en hel del koll på båten. Samtidigt har jag funnit en Stingray 200 CS från -02 som också verkar i bra skick och servad på verkstad varje år. Har haft kontakt med båda ägarna och den stora skillnaden är att på baylinern så finns kvitton och serviceprotokoll sparade.

Vad är rekommendationen till mig som förstabåtsägare avseende dessa två, prismässigt så är de identiska i stort sett.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

//Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade utan tvekan valt Baylinern.

2052 har erkänt gott rykte och lär gå mycket bra i sjön. Fordras nog V6 eller V8 i den båten. Vet inte om den fanns med Mercrusiers lilla 3L, men den bör man nog undvika. För liten motor helt enkelt.

Stingray är jag nog mer skeptisk till. Lite udda märke, och ganska dålig detaljkvalitet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

strålande, du bekräftar min magkänsla angående Stingray och Bayliner. Den jag kikar på har V8:an i sig och känns väldigt gedigen.

Tackar så mycket!

//Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags att uppdatera i tråden. Nu har jag tillräckligt med kött på benen för att kunna åka iväg och kolla på ett objekt. Jag skall åka iväg till en marina nu direkt efter jobbet och kolla på en Flipper Flash -88 med VP AQ 131/ VP 275 inombordare. Motorn är genomgången under 2008 och nu tänkte jag åka dit och kolla närmare. Tror inte att det blir ett köp men man vet aldrig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden lite, hoppas det är ok.

Har varit o kollat på en Sea Ray 200 overnighter, -92 motor Mercruiser 3,0 135 hk från -02, inga direkta papper på motorn men han sa att om man kollar på serienummer så ska den vara från -02.

Är väl i hyfsat skick, märks att den är några år.

Är det ngn som har något att säga om den här båten, begär 120 000 för den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn, Mercruiser 3.0 liter, är en väldigt vanlig motor. Många kan mecka med den, reservdelar finns överallt osv. 2002:a = hyfsat ny och borde ge lite problem framöver. Båten vet jag inget om. Kolla om sjö- eller sötvattenkylning(slutet system), det senare är att föredra och höjer värdet något då motorn kommer att hålla lite längre utan att rosta alltför mycket inuti. Kolla att det bytts bälg till drevet nyligen, det är en viktig sak. Kolla serienr så att det verkligen är en 02:a. Jag har verkstadshandbok i PDF på Mercruiser 3.0 och Alpha One Gen II som jag antar det är det drev som sitter på (finns även M, MR, SS, Alpha One gen I) om du vill kika lite hur sakerna ser ut under skalet.

/Bo 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sjövattenkylning på den, han kolla upp serie nr o sen var motorn märkt med datum 0206 så motorn är från 02.

´ Ska kolla på bälgen imorn är det dyrt att byta?

Ja en pdf fil är inte fel att ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...