Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Erca

Värmare och elverk?

Rekommendera Poster

Hej,

Har en liten annorlunda elfråga. Jag har en dieselvärmare som ger 3,8 kw. Har även en amperemätare i båten som gör att jag kan följa laddning och spänning.

Nu till det märkliga. När värmaren är avstängd är urladdning normal för båten - mellan 1,0 och 2,0 beroende på hur mycket som är igång. När jag knäpper igång värmaren säger helt plötsligt mätaren att batterierna laddas med upp till 4 ampere. Spänning stiger också och lägger sig på nivåer som när motorerna är igång.

Värmare är installerad och fackman så jag tror inte att felet ligger där.

Kan det verkligen vara så att jag får laddning när batterierna är igång?

Vanliga svar på forumet som jag tror och jag har hört undanbedes.

Hälsningar

Erca

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte du får det Foten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag tror inte att jag förstår frågan... Flört

I rubriken skriver du värmare och elverk och i texten att indikerar du att värmaren laddar batterierna, vilket normalt inte är möjligt om det inte är någon form av kombinerad värmare/elverk. Finns det ett elverk och en värmare ombord som styrs av samma manöver?

 

PS. Det här forumet utgörs av en samling människor med olika kunskap och erfarenhet som försöker hjälpa varandra med problem som ibland är svåra att diagnosticera och fixa, utan att ha möjlighet att lyssna/titta på/prova t ex en krånglande motor. Då blir det en hel del av möjligen, kanske, jag tror och eventuellt... Om du undanbeder dig sådana svar så är det nog bättre att betala för svaren på en verkstad. DS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstod inte frågan heller, och tonen i trådstarten kändes lite sur, varför?  Ställer jag en fråga så kanske jag får tio olika svar som sammantaget med lite bonnförnuft och slutledningsförmåga, leder mig på rätt spår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att jag har hört att en värmare inte kan ladda batteriet.  Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej!

Kan det vara så finnesigt raffinerat att du har en avgasdriven turbo som driver en generator som laddar batteriet samtidigt som du eldar upp dieseln?

DET skulle vara rktigt finnessigt att ha!

Vill gärna veta mera om detta. för om det är sant.......Förvånad

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...