Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Tally

Nu finns det gratis sjökort på nätet

Rekommendera Poster

Visual passage planner. (sök på Google)

Ett gratisprogram för plottning, mätning av, distanser, planering och ochå för årstiders rådande vindar, procentuella stormar, strömmar mm för hela världens hav. Det går ochså att ansluta signalen från en GPS mottagaren för positionen i VPP. VPP är närmast för långseglare utanför Östersjön

Visual Passage Planner 2 (VPP2), Copyright © 1995-2003 Digital Wave, is a windows based application designed to assist in the planning of offshore voyages. VPP2includes all of the NOAA pilot chart data depicting weather conditions for the world in all twelve months. By inputting characteristics of your vessel, VPP2 can predict voyage weather conditions, vessel performance, great circle courses, and more, any where in the world you wish to go.

Givetvis har vi ochå Cmap11 och Tsunamis på 3 datorer. en liten fastmonterad, huvuddatorn och 2 bärbara.

Väderlekskartor, i bidformat och textform och Email får vi via Winlink, som är gratis för Radioamatörer. Via Winlink kan vi ochså skicka bilder till våra kära via Email.

Sedan pratkontakterna gjör med amatör radio radioamatörer emellan, och i seglarnät. Det fungerar i princip, var som helst i världen.

Tyvärr har vi en budget internet, av GPRS, som fungerar, numera, runt Österjöns kuståmråden. Så ibland har jag tillgång till internet i båten.

Det här nya NMT nätet för Internet, som har intruducerats för Svenska kustområden. Sånt finns det i Finland ochså, men mest för ödemarkerna men mycket dyrt ! om detta vet jag inte mycket om. Men det är samma frekvensband som det gamla NMT- nätet, men nu för att distribuera Internet (ja ni kallar det bredband villket inte är riktig bredband, långsant !)Snabbare, G3 internet fungerar på sina ställen och, men är ett dyrare abonmang.

Nu skriver jag detta via långsam GPRS internet (53kb/s) någonstans i Östersjön. Solen skiner, vi äter egen fångad fisk. Kan det bli bättre !!  Ha de all där borta !!

Hälsningar till Eolus på Aspön. Skulle säkert komma på kaffebesök hos dig. Men jag är numera inte ofta i Mälaren. Något år sedan hade jag min SY Anemos, övervintrad i Skärholmens båtklubb eller minns jag fel, i Hägersten i alla fall, där jag hade ochså ett QTH. På 60-talet köpte jag en  Iversen ritade ek-spetsgatter, min första segelbåt, från 1935, Skyssarklubbens, SXK lottbåt, Thalatta, från någonstans av dina trakter, var det Västerås....Båten hade båtplats på Viggbyholms båtklubb. Jag är en gammal Stockholmare, sedan från 1950-talet. Bott på Mariberg,Kunsholmen. Tjänsgjort på gamla Signalskolan SignS. Sedan bott på St.Essingen och i Gröndal !! Och sedan, från början av 70-talet, ute i den vida världen

NNN

 

 

 

 

 

 

 




Senast ändrad av -somena- | 02 juli 2009 | 15:14

post-10009962-1394235993,2665_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har redan sett flera som navigerar efter Eniro !?!?!?!?!  Det är ju bara ett planeringskort, inget annat.  Läste till och med om en icke läskunning skeppare på Matchracing i Marstrand som gick på grund då Eniros kort ändå hade använts för navigering. Hur slarvig får man bli egentligen ?   Har här klippt ur deras egen sida
Tänk på att... Sjökorten på eniro.se ska inte användas för sjönavigering. För navigering till sjöss ska ordinarie sjökort användas.  Dom är ju faktiskt väldigt bra för det som de är avsedda för PLANERING !



Senast ändrad av Reine | 01 juli 2009 | 09:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Infantilt att tänka sig att navigera efter Eniro sjökort ! Kanske tänka sig att ha mobil-internet i båten ? Det går ju visserligen att spara dessa kartor i datorn, och printa ut ochså och sedan klistra ihop A4 bladen till ett större sammanhängande sjökort. Nu vet jag inte om Eniro kartorna är kopierade från Sjöfarts verkets riktiga sjökort, med all dess information ? Inte köpte jag någon gång uppdaterade sjökort varje år, då blir det dyrt. Sedan GPS kom så blev det lättare att navigera på okända vatten. Uppdatering av sjökort varje år, är väl närmast för att det kommer nya pricka och bojor. Grunden i havsområden är väl upptäckta och markerade med hjälp av flygfotograferingen sedan mer än 30 år tillbaka. Sedan måste Sjöfartsverkets sjömätnings organisation få inkomster, inte lever dom om dom inte får sälja nya jökort varja år.

NNN




Senast ändrad av -somena- | 01 juli 2009 | 11:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som är INFANTILT är väl snarare att bli så upprörd över vad folk gör i sina båtar. Sjökorten på eniro är fantastiskt bra när man snabbt vill lägga ut en rutt och få en distans. Naturligt vis är det inget man navigerar efter.

Varför har alla som är ute och seglar råd att hålla sig med uppdaterade sjökort? Jag är nyfiken för det kanske visar sig att jag har råd med mer än jag tror.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter närmare titt på Eniros sjökort, så är dom kopior av Sjöfartsverkets sjökort.

Visst kunde man tänka sig att ha G3-mobil internet (3g. ice.net/se), och bärbar dator i båten och navigera med dessa sjökort. Men det går tyvärr inte att ansluta GPS-n till Internetsidan,inte på något sätt !!! Då blir det som med papperskort bara, ta cordinaterna och jämföra med GPS-n eller titta på sin GPS och jämföra med Eniro, där man kan knappa in sin position ! Eller som med papperskort, då man inte hade GPS. Man kunde tänka sig ochså att printa ut dom sidor man har behov av, och, att rent av klistra ihop sidorna !Vad uppdaterigar beträffar, går det väl inte att säga, men vsdå, grunden finns väl kvar utan uppdateringar. Sällan det växer nya grund !!

Faktiskt bra att leka med !

Från reklam på MG:

http://kampanj.ice.net/index.php?i=boat&dr
Du kan hålla koll på vädret, titta på sjökort, planera strandhuggen och dela bilder från semestern med dina vänner. Med oss surfar du i hela kustbandet från norr till söder. Dessutom når vårt bredband många mil ut till havs. Så stor täckning kan du bara få med ice.net.
• Sveriges största turbo 3G-täckning.
• Modem med inbyggd trådlös router.
• 12V-adapter och laddbart batteri.
• Samma som Båtpaketet
• Antenn ger maximal täckning och högst hastighet.
• Endast 99 kr extra i startavgift. (ord. pris 795 kr)

Det här är väl billigt att ha i båten !

 

 

 




Senast ändrad av -somena- | 02 juli 2009 | 16:40

post-10009962-1394235993,9205_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

All information är inte med på Eniros sjökort så riktiga kopior kan det inte vara. Men jag tror nog att navigering fungerar hyffsta på sjökorten om man, som man alltid skall göra, även lyfter blicken och tar en titt på verkligheten också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag saknar segelfri höjd på en del platser på västkusten. Försöker zooma ut och in - men det kanske är info som skall saknas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglat med Eniro, nej, bara dålig sjömanskap av befälet ombord !

Exempel som detta, förutom M/S Kungsholmen/M/S Andrea Doria. M/S Estonia (helt klart kaptenens fel)

Nå så till detta, nästän fullkomlig haveri av den Polska Sailtrainigs shipp S/Y Pogoria, Gdynia, med 38 aspiranter och 12 betald manskap ombord. Deltagit i Tall Ships' Races deltagare

Nästan 50 meter lång stålsegelfartyg, byggd för 30 år sedan, bröt alla sina 3 stål master i vindar under 15m/s, och våghöjd, sägs det, 2 meter !? Undrar bara över detta Polska stål !!

Händelsen utanför Hangö, vi var nästan där, men observerade ingen större storm   ...

post-10009962-1394236011,1026_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...